chrull
Stockholm Kartell
I pathfinder (förutsatt medium progression) så verkar det vara 5st monster av samma CR som krävs (för medium progression).anth said:En "quick and dirty rule" som hängt med nästan oförändrad sedan DnD3 är om man besegrar 4 st varelser av samma CR som man har level går man upp en level.Schtajner said:Vitulv:
Jag har för du du nämnde en xp formel per spelsession någonstans som var variantregel/husregel i PF. Vilken var det?
Glöm inte att multiplicera med antalet personer i gruppen.
Ett party på 3 st lvl 5 PCs behöver besegra 3*4=12 st CR5 varelser för att gå upp en level.
Om varelserna inte har samma CR som PCs level så gäller regeln att för varje ändring av CR med 2 dubblas/halveras varelserna.
Ex: 6 st CR 5 varelser = 3 st CR 7 varelser = 12 st CR 3 varelser.
Om CR bara ändras ett steg får man multiplicera med x1,5 respektive x0,67
Ett ännu enklare alternativ är att säga att rollpersonerna går upp en level var 4:e spelsession.
Personligen tycker jag inte om denna variant av två anledningar:
1. Spelsessionerna kan variera i längd.
2. Hur mycket rollpersonerna uträttar under en spelsession varierar från gång till gång.
Men tar man hänsyn till sånt, t.ex. "idag hann vi med dubbelt så mycket som vi brukar göra" eller "idag spelade vi bara hälften så länge som vi brukar", är det helt OK för mig.
När det gäller att dela ut skatter brukar jag gå efter tabellen som visar hur mycket pengar PCs ska ha vid olika levels och försöka se till att rollpersonerna följer den.
Eller räknade man med xp från quests tidigare?