Nekromanti [Pathfinder] Reign of Winter adventure path, omdömen?

Krille

Super Moderator
När man hittar ett äventyr som heter "Rasputin Must Die" så är det nånting i min hjärna som gör om titeln till "Krille Must GM".

Men innan jag gör något olagligt eller dyrt, är det någon som har några omdömen om resten av Reign of Winter-adventure-pathen, dvs allt annat förutom en titel på en del av den?

chrull

Stockholm Kartell
Ojojoj. Mina känslor för RoW är extremt blandade. Utan att spoila något så kan jag bara konstatera att 3 äventyr in i kampanjen så är premissen av den betydligt bättre än utförandet. Äventyren är rälsade, fokus läggs ibland på väldigt konstiga saker och alla monster har templates och krångel som gör det ansträngande att hålla koll på.
Men allt är ju inte dåligt (då hade jag gett upp vid det här laget) så det kan ändå vara av intresse.

Skulle jag starta nu så skulle jag:
* Scrappa PF och köra lite lösare 5E istället för strikt PF. Jag skulle skita i att försöka få till monster och NPCs exakt konverterade utan bara försöka fatta känslan av dem och köra med dem.
* Scrappa 50% av alla fiender/encounters. Särskilt de som sker "på väg till X" för det är MASSOR av sådana och det är helt jävla galet ibland hur lite de har med något att göra och hur smärtsamt uppenbart de bara verkar finnas för att rollpersonerna ska kunna samla på sig lagom med XP för att nå Level X vid tillfälle Y.
* Bygga större NPC-galleri på de platser man kan anta att rollpersonerna kommer befinna sig lite längre stunder.
* Planera för mer händelser i tex Whitethrone
* Straffa spelare som dyker upp på ett spelmöte och måste påminnas om att rollpersonens flickvän dog förra spelmötet... :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
chrull, din analys låter som att jag skulle kunna applicera den rakt av på Kingmaker. Lösningarna också.

/M

Krille

Super Moderator
Den första punkten var väl ungefär vad jag hade planerat att göra själv, eftersom jag trivs så förbaskat bra med 5E. Vilket i sig är rätt förvånande, med tanke på vad jag har uttryckt om tidigare utgåvor av D&D.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Krille;n70601 said:
Den första punkten var väl ungefär vad jag hade planerat att göra själv, eftersom jag trivs så förbaskat bra med 5E. Vilket i sig är rätt förvånande, med tanke på vad jag har uttryckt om tidigare utgåvor av D&D.
De e lugnt Krille, jag är snart utless på d20, så vi har väl bara bytt plats! :D

chrull

Stockholm Kartell
Det är också smärtsamt tydligt att Paizo har bestämt sig för att deras äventyr ska vara 96 sidor långa, no matter what. Så när äventyrsförfattaren bara levererar 40 sidor (bloatat) äventyr så fyller man på med 8 sidor novell, 8 sidor om ett monster som inte ens är med i äventyret, 8 sidor om en gud som nämns en gång i texten och 8 sidor rätt tråkig info om landet det utspelas i. osv.

Just äventyr 3 som jag kör just nu innehåller en dungeon som premissen för är rätt ball och det är extremt synd att så mycket utrymme slösas bort på helt fel saker när andra stora grejjer helt missas.

Jag har fått känslan att de här felen inte är Reign of Winter-specifika utan ganska normala när det kommer till Paizos äventyr.

(men eftersom jag har dubletter av äventyr 1 och 2 och Krille kör en snabbvisit i stockholm imorgon så får han dem av mig och kan avgöra själv :D )

Krille

Super Moderator
Vilket är awesome, för då har jag något nytt att slänga på mina spelare när de är klara med Tyranny of Dragons.

Anarchclown

Swashbuckler
Tyranny of dragons har för övrigt också en hel del problem men det är inte "för mycket information och text per moment" som är ett av dem. Det är däremot en betydligt angenämare räls än de PF-äventyr jag läst och spellett.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tror ärligt talat att mycket av dålet kommer sig av Pathfinder-systemet. Redan de gamla adventure paths som skrevs i Dungeon Magazine led lite av samma problem – supercool premiss, men halvtaffligt utförande.

Skreve de sina äventyr till ett regellättare system (old school-klon eller varför inte D&D5) är jag övertygad om att utförandet skulle bli bättre.

För det är inte kul eller lätt – vare sig att skriva ihop en motståndare med monster levels och class levels och spell-like abilities och spells och hela tjottaballongen – eller att som spelledare försöka lära sig den och spela den på ett vettigt sätt.

chrull

Stockholm Kartell
Dante;n70635 said:
Jag tror ärligt talat att mycket av dålet kommer sig av Pathfinder-systemet. Redan de gamla adventure paths som skrevs i Dungeon Magazine led lite av samma problem – supercool premiss, men halvtaffligt utförande.

Skreve de sina äventyr till ett regellättare system (old school-klon eller varför inte D&D5) är jag övertygad om att utförandet skulle bli bättre.

För det är inte kul eller lätt – vare sig att skriva ihop en motståndare med monster levels och class levels och spell-like abilities och spells och hela tjottaballongen – eller att som spelledare försöka lära sig den och spela den på ett vettigt sätt.

Fast regelsystemet förklarar inte varför en halv sida ägnas åt att förklara att de tio statyerna är lika varandra men ändå inte helt lika eftersom de är klädda på olika sätt, hur de kan vara klädda, vilka sorts djur det kan sitta på statyernas axlar och liknande för att sen inte ägna en enda rad åt att förklara varför äventyrets skurk befinner sig där hen gör eller vad hens mål är.
Det är inte ens specifika personer som är avbildade som statyer...

Eller förklara hur fan monstren tar sig runt bland alla låsta dörrar de uttryckligen inte har nycklar till.

< /rage>

God45

#PrayersForBahakan
Spoilers! I vit text!

Det finns stats för AK-47:or, Rasputin är med och man åker Baba Yagas stuga till andra planeter och vår Jord! Köp det jävla äventyret! Kör det och rekommendera att folk spelar Gunslingers!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
chrull;n70647 said:
Paizo får en fribiljett för mycket som WotC skulle brännas på bål över. De är helt enkelt bäst av alla på att hantera sin fanbas och ge dem det de vill ha, eller vad de åtminstone tror att de vill ha.

Jag håller med Krille och God45, äventyre måste spelas enbart för premissen. Men jag tror jag kör det som ett självstående äventyr, om jag ska spelleda något efter Kingmaker.

/Magnus

Staffan

Myrmidon
chrull;n70606 said:
Det är också smärtsamt tydligt att Paizo har bestämt sig för att deras äventyr ska vara 96 sidor långa, no matter what. Så när äventyrsförfattaren bara levererar 40 sidor (bloatat) äventyr så fyller man på med 8 sidor novell, 8 sidor om ett monster som inte ens är med i äventyret, 8 sidor om en gud som nämns en gång i texten och 8 sidor rätt tråkig info om landet det utspelas i. osv.
Det där är en stor del av poängen med Adventure Paths, och förmodligen en av anledningarna till att de säljer så bra som de gör - även om du inte gillar äventyret just den här gången så finns det i alla fall monster och artiklar som roar dig. APs bör på många sätt ses som en tidskrift, och det är även därifrån de har sitt ursprung.

Lite historielektion: Paizo började sin bana som licenstagare för att ge ut de ärevördiga D&D-tidskrifterna Dungeon och Dragon när Wizards inte orkade göra det själva, och bestod till att börja med primärt av före detta Wizards-anställda. Dungeon var en tidskrift med äventyr, och Dragon med artiklar om diverse allt. Detta gjorde de jävligt bra enligt de som faktiskt läste tidningarna, jag själv var inte vid det laget så benägen att abonnera på amerikanska tidskrifter med all frakt och mög det innebar. En sak som slog väldigt bra ut var äventyrsserier, eller Adventure Paths - en hel kampanj utgiven i delar i tidskriften Dungeon, med en del supportmaterial i systertidningen Dragon. Under sin tid med tidskrifterna hann de med att ge ut tre sådana serier: Shackled City, Age of Worms, och Savage Tide.

Men så kom då tiden då Wizards bestämde sig för att göra om D&D till version 4 (för vissa värden på 4), och då bestämde man sig för att ta in tidskrifterna in-house och ge ut dem endast i elektronisk form. Detta sköttes helt enligt konstens regler - licensavtalet sades upp i vederbörlig ordning med ganska lång tid innan det faktiskt tog slut, så det var inte som om Paizo sparkades i häcken rakt av. Men dock, Paizo hade byggt sin affärsmodell runt dessa tidskrifter, och undrade vad man skulle hitta på nu? Dessutom verkade det som om möjligheterna till att producera material till D&D4 skulle vara rätt inskränkta - den "Game System License" Wizards erbjöd var avsevärt mer restriktiv än d20/3e:s Open Gaming License.

Det beslut man tog var helt enkelt: "Vi har gjort ett jävligt bra jobb med tidskrifterna, framför allt Adventure Pathsen. Vi kör vidare på det, under OGL till 3.5 till att börja med, och passar på att utveckla/fixa en egen version av reglerna så småningom." Sagt och gjort, och man började med Rise of the Runelords som är en jävligt bra kampanj, som dessutom erbjöd en första glimt in i Paizos egen kampanjvärld Golarion via artiklar som tar upp ungefär hälften av äventyrsböckerna. Det har visat sig vara en formel som fungerat fullständigt lysande för Paizo, och deras abonnemangsmodell för sina Adventure Paths ger dem en med spelindustrimått mätt mycket hög stabilitet. Det är också därför de är väldigt obenägna att ändra något i modellen för APs - de leker gärna med innehållet, men modellen "6 äventyr från level 1 till oftast level 15-18, en Player's Guide så spelarna har en försmak på vad som väntar och inte väljer att spela druider med delfin-companions i ökenkampanjen, gärna någon ny mekanik för att piffa upp spelet (nationsbyggande i Kingmaker, karavanhanterande i Jade Regent), lite tie-ins i form av kartor, en sourcebook om landet där äventyret utspelar sig, o s v" ruckar de inte på.

Vad gäller just Reign of Winter så säger ENWorlds recensioner att den befinner sig på plats fem av femton i listan över APs (oräknat APs från Dungeon), efter Iron Gods, Curse of the Crimson Throne, Rise of the Runelords, och Shattered Star. Den har dock inte så många recensioner/användare som rankat den, så siffran är lite osäker.

.113

Swashbuckler
Utan att spoila något så tyckte jag att när jag läste igenom äventyret för att se om det var något intressant, speciellt då jag gillade starten på det och tyckte det va bra setting och bra med häxkänslan, om jag nu inte blandar ihop den med någon annan.. Men rätt säker att det var den där.
Sen kom det något senare en tid då äventyret helt flippar ut och tar en helt annan väg än det jag trodde skulle vara ett coolt fantasy äventyr i ett iskallt klimat med häxor som äter upp dig då och då. Skulle nog passa en del grupper såklart men lite för överdrivet konstigt för min smak :) Kanske mest för att jag va helt inställt på något annat.

Rekommenderar verkligen att man kollar igenom hela äventyret, från start till slut, så man vet vad man ger sig in på (speciellt de sista böckerna).

Anarchclown

Swashbuckler
Curse of the Crimson Throne är ju å andra sidan riktigt meh, så de som röstat har ingen vidare smak. Skulle inte lita för mycket på dem. :)

anth

Vetefan
Anarchclown;n70860 said:
Curse of the Crimson Throne är ju å andra sidan riktigt meh, så de som röstat har ingen vidare smak. Skulle inte lita för mycket på dem. :)
Det är ju Pathfinder-spelare som röstat så det förvånar mig inte. :)

God45

#PrayersForBahakan
.113;n70858 said:
Utan att spoila något så tyckte jag att när jag läste igenom äventyret för att se om det var något intressant, speciellt då jag gillade starten på det och tyckte det va bra setting och bra med häxkänslan, om jag nu inte blandar ihop den med någon annan.. Men rätt säker att det var den där.
Sen kom det något senare en tid då äventyret helt flippar ut och tar en helt annan väg än det jag trodde skulle vara ett coolt fantasy äventyr i ett iskallt klimat med häxor som äter upp dig då och då. Skulle nog passa en del grupper såklart men lite för överdrivet konstigt för min smak :) Kanske mest för att jag va helt inställt på något annat.

Rekommenderar verkligen att man kollar igenom hela äventyret, från start till slut, så man vet vad man ger sig in på (speciellt de sista böckerna).
Alltså, ett av äventyren heter Rasputin must die! så jag tycker de "varnat" en plenty :p

Krille

Super Moderator
Och just för att det heter Rasputin Must Die! så måste jag ju spelleda det! Det står till och med i rotposten till den här tråden!