Nekromanti Pathfinder, tidsbegränsade drag

RasmusL

Champion
Hej

Vi tänkte köra ett försök med tidsbegränsade drag under strid. Föreslaget är 15 sekunder för att göra sitt drag, sedan timerpaus för tärningsrullande varpå nästa 15 s börjar.

Jag gissar att detta redan är gjort, någon som har tankar, erfarenheter eller länkar?

God45

#PrayersForBahakan
Har du bara erfarna spelare? För du låter det här bra. Men har du nybörjare eller, ännu värre, nybörjare blandat med erfarna spelare så låter det är som en fruktansvärd ide eftersom du då straffar nybörjarna för att vara nya.

RasmusL

Champion
God45 said:
Har du bara erfarna spelare? För du låter det här bra. Men har du nybörjare eller, ännu värre, nybörjare blandat med erfarna spelare så låter det är som en fruktansvärd ide eftersom du då straffar nybörjarna för att vara nya.
Vi är alla ganska nya men på ungefär samma nivå. Som "tur är" är våra casters de som är mest intresserade av att läsa in sig på spells och dylikt så min teori är att de kommer att klara av att inte var helt oanvändbara trots begränsningen i tid. Den person som är mest oinsatt spelar rogue/shadow dancer vilekt jag uppfattar som ganska straight forward och hanterligt trots tidsbegränsningen, eller?

God45

#PrayersForBahakan
Om alla spelare är på samma erfarenhets nivå är det här nog görbart. Jag hade inte gjort det men det är jag.

Gäller det att man måste ha slutat beskriva vad man gör inom 15 sekunder eller ska man ha börjat beskriva vad man gör inom 15 sekunder? För är det det senare riskerar du att missa en massa bra beskrivningar och mer kreativa planer.

pjuppe

Veteran
Jag tänkte själv införa samma grej (fast med 30 sekunder) när jag spelledde Pathfinder, men tyvärr så lade jag ned innan det hann bli av. Nästa gång jag spelleder någonting med initiativ så hade jag nog tänkt att försöka mig på det för att snabba upp spelet.

Så länge som det bara är tiden spelaren har på sig att bestämma sin handling som påverkas, och inte turen i sig (typ slå attackslag, räkna bonusar, etc.). Jag tror också att det är viktigt att ha focus på vad man vill göra och forma reglerna efter det, istället för tvärt om. Då tror jag att tidsbegränsningen inte är så hämmande.

Skriv gärna hur det gick ifall du testar det. Jag är nyfiken på resultatet.

G

Guest

Guest
RasmusL said:
Hej

Vi tänkte köra ett försök med tidsbegränsade drag under strid. Föreslaget är 15 sekunder för att göra sitt drag, sedan timerpaus för tärningsrullande varpå nästa 15 s börjar.

Jag gissar att detta redan är gjort, någon som har tankar, erfarenheter eller länkar?
Hmm, personligen så tycker jag om när man kan variera tempot i striderna. Vissa gånger vill man att det ska gå snabbt, snabbare, snabbast medan andra gånger så kan det vara kul att tillsammans taktisera runt vilken ruta man ska lägga den där besvärjelsen i eller hurvida det är klokt om dvärgen går och hånglar med medusan där borta. Sånt får ta lite längre tid.

Men en grej jag absolut vill köra med nästa gång jag lirar pathfinder eller någon annan av de senare D&D-varianterna är att man försöker ha en policy inom gruppen att man så långt som möjligt tar beslut om vad ens karaktär ska göra INNAN det är ens tur.