Nekromanti Pathfinder vs. 3.5

anth

Vetefan
En av våra kampanjer tog slut i helgen och jag håller på och startar upp en ny.
Majoriteten ville spela klassisk fantasy och jag föreslog antingen Pathfinder eller DnD4 - majoriteten röstade på Pathfinder.

Nu är jag väldigt van vid 3.5 och har aldrig spelat Pathfinder. Jag har dock Pathfinderböckerna och har bläddrat lite i dem.
För att det ska gå snabbare att sätta mig in i Pathfinder tänkte jag fråga er: vad ska man läsa extra noga, vad är de största skillnaderna?

Jag vet att klasserna är biffigare och att man får feats och ability-increases oftare.
Jag vet att Favoured class fungerar annorlunda.
Jag vet att skillpoints fungerar annorlunda.

Vilka mer saker bör jag tänka på och läsa igenom innan jag drar igång kampanjen?

Hrimfar

Veteran
Jag tyckte att en stor grej var hur stor skillnad det var på spellcaster och då i synnerhet divine spellcasters. Men det var ett tag sedan jag läste igenom reglerna om jag ska vara ärlig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
anth said:
En av våra kampanjer tog slut i helgen och jag håller på och startar upp en ny.
Majoriteten ville spela klassisk fantasy och jag föreslog antingen Pathfinder eller DnD4 - majoriteten röstade på Pathfinder.

Nu är jag väldigt van vid 3.5 och har aldrig spelat Pathfinder. Jag har dock Pathfinderböckerna och har bläddrat lite i dem.
För att det ska gå snabbare att sätta mig in i Pathfinder tänkte jag fråga er: vad ska man läsa extra noga, vad är de största skillnaderna?

Jag vet att klasserna är biffigare och att man får feats och ability-increases oftare.
Jag vet att Favoured class fungerar annorlunda.
Jag vet att skillpoints fungerar annorlunda.

Vilka mer saker bör jag tänka på och läsa igenom innan jag drar igång kampanjen?
Kolla igenom reglerna för Combat Maneuvers, typ grapple och sådant. Det är annorlunda.

Klassförmågorna behöver du inte bry dig så mycket om, det är faktiskt spelarnas bekymmer.

Om du har spelat mycket D&D4 så kan det vara idé att gå igenom stridskapitlet och lite sådant. Det är lätt att man börjar anta saker från det senaste man spelade, precis som man gjorde när man gick från 3.5 till fyran.

Annars är det inga större problem. Du kan alltid skarva med saker du kommer ihåg från 3.5, det gör i varje fall jag.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Morgath said:
En annan sak som funkar annorlunda är Combat Manouvers.

Jag citerar mig själv:
Vitulv said:
Kolla igenom reglerna för Combat Maneuvers, typ grapple och sådant. Det är annorlunda.

Organ

Out of time, out of mind
Jag snyltar lite på tråden och ställer en relaterad fråga: Hur kompatibelt är D&D3 och Pathfinder? Kan man köra ett D&D3-äventyr med PF-reglerna (eller vice-versa naturligtvis) utan allt för mycket meck?

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Organ said:
Hur kompatibelt är D&D3 och Pathfinder? Kan man köra ett D&D3-äventyr med PF-reglerna (eller vice-versa naturligtvis) utan allt för mycket meck?
<div>Mycket. Ja. </div>

anth

Vetefan
Här är två små saker som jag hittat.

Om en skada skulle minska till noll av någon anledning:
I DnD3E5 tar man 1 hp i skada.
I PF tar man 1 hp Nonlethal damage.

Kostnad för att flytta sig diagonalt:
I DnD3E5 kostar det 2-1-2-1... move.
I PF kostar det 1-2-1-2... move.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth said:
Kostnad för att flytta sig diagonalt: <div>I DnD3E5 kostar det 2-1-2-1…move. </div> <div>I PF kostar det 1-2-1-2…move.
</div> <div>
</div> <div>Nä. D&D3.x har alltid haft 1-2-1-2…. </div> <div>
</div> <div><span class="Apple-style-span" style="font-family: 'Trebuchet MS', Verdana, sans-serif; font-size: 14px; color: rgb(0, 0, 0); -webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">I D&D3.5 System Reference Document står det:</span> </div> <div><span class="Apple-style-span" style="font-family: 'Trebuchet MS', Verdana, sans-serif; font-size: 14px; color: rgb(0, 0, 0); -webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; ">
</span> </div> <blockquote class="webkit-indent-blockquote" style="margin: 0 0 0 40px; border: none; padding: 0px;"> <div><span class="Apple-style-span" style="font-family: 'Trebuchet MS', Verdana, sans-serif; color: rgb(0, 0, 0); -webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; "><font class="Apple-style-span" size="2">When measuring distance, the first diagonal counts as 1 square, the second counts as 2 squares, the third counts as 1, the fourth as 2, and so on.</font></span> </div> </blockquote>

Storuggla

Champion
Tillräckligt kompatibla så at tman stannar upp och blandar ihop regler från 3.X och PF i alla fall :gremgrin:
Om jag skulle spela Midnight skulle jag nyttja PF. Eller okej, kanske inte, men av d20familjen skulle jag använda PF.

Storuggla, 3 malware funna

Organ

Out of time, out of mind
Just det ja, det var en till sak jag undrade om. Klarar man sig med Pathfinder Core Rolebook eller behöver man mer för att spelet ska uppfattas som komplett?

/Anders

Storuggla

Champion
"Just det ja, det var en till sak jag undrade om. Klarar man sig med Pathfinder Core Rolebook eller behöver man mer för att spelet ska uppfattas som komplett?"

Core Rulebook är som PHB + DMG. Vill du ha monster får du köpa bestiariet och vill du ha extra mycket spelledaregodis ska du köpa Gamemastery Guide, som är som DMG på steroider en lördagskväll.

Storuggla, pathfinder har roligast goblins

Organ

Out of time, out of mind
Storuggla said:
...och vill du ha extra mycket spelledaregodis ska du köpa Gamemastery Guide.
Kommer jag att vilja ha den? Innehåller den något matnyttigt för en icke-nybörjare?

/Anders

tull

Hero
Organ said:
Storuggla said:
Kommer jag att vilja ha den? Innehåller den något matnyttigt för en icke-nybörjare?

/Anders
Jag tycker den är "fett jävla naaajs" som min lillebror skulle uttrycka det. Det finns en massa trevlig fluffhjälp om hur man bygger upp en kampanjvärld och/eller äventyr t.ex. Jag har däremot ingen aning om hur den skiljer sig mot d&d 3.5 dungeon master guide däremot. Kanske är alla guider naaajs.

Organ

Out of time, out of mind
Persson said:
Organ said:
Storuggla said:

/Anders
Jag tycker den är "fett jävla naaajs" som min lillebror skulle uttrycka det. Det finns en massa trevlig fluffhjälp om hur man bygger upp en kampanjvärld och/eller äventyr t.ex. Jag har däremot ingen aning om hur den skiljer sig mot d&d 3.5 dungeon master guide däremot. Kanske är alla guider naaajs.
Fast enligt El Ugglo så var det som i D&D3 fanns i DMGn redan inkluderat i PFs grundbok. Det kanske är så att PFs Gamemastery Guide istället motsvarar D&D3s DMG2? Eller?

/Anders

tull

Hero
Organ said:
Persson said:
Organ said:
Storuggla said:

/Anders
Fast enligt El Ugglo så var det som i D&D3 fanns i DMGn redan inkluderat i PFs grundbok. Det kanske är så att PFs Gamemastery Guide istället motsvarar D&D3s DMG2? Eller?

/Anders
Jag har ingen aning om vad som finns i alla andra dungeon/game/spelledar/masterböcker förutom Pathfinders gamemastery guide.

Här kan du läsa om innehållet: http://paizo.com/pathfinderRPG/v5748btpy8ffn

anth

Vetefan
Hittade ytterligare en sak: "Concentrate" är inte längre en skill, utan något som alla spellcasters har.

anth

Vetefan
Jag måste bara dubbelkolla så att jag inte missat något.

Kostar det inte längre xp att tillverka magiska föremål i PF?

tull

Hero
anth said:
Jag måste bara dubbelkolla så att jag inte missat något.

Kostar det inte längre xp att tillverka magiska föremål i PF?
Det kostar väl guld bara? Jag kan komma ihåg fel.