Nekromanti Patreon <3 rollspelsskapare?

Max Raven

T12-kultist
Sett några rollspelsskapare lagt upp sig på Patreon.

Är det en god idé?

Det är en mer fortlöpande sponsring* än kickstarter-variant och kanske fungerar bättre för fanzines, grottkartor och andra mer fortlöpande releaser? För den delen - mer obskyra och enpersons-projekt kanske betjänas bättre av Patreon?

Har folk några erfarenheter kring det här?

*(alternativen verkar i regel vara period-baserat eller "när en grej släpps")

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skulle kanske kunna vara en vettig grej för folk som mest släpper sina grejer gratis i PDF-form eller något. Bara att slänga in en notis på första uppslaget om "Ifall du uppskattar det här äventyret, varför inte donera en liten peng på patreaon?".

Arazand

Veteran
Oftast får man patreon bonusar. Det kan vara så enkelt som ett wallpaper. Men för ett rollspel skulle det kunna vara något i stil med färdigskrivna karaktärer med en bra bakgrundshistoria och porträtt.

Det är som du säger det passar bättre för mer kontinuerliga kortsiktiga saker. Man skulle nog kunna köra Patreon om man ska spela sitt spel kapitelvis eller iterativt. Finns säkert de som skulle vilja vara med om processen ifrån början till slut.

Man kan bestämma om man ska ha ta pengar veckovis, per 2 veckor, per månad så man kan bestämma hur ofta man då själv ska pumpa ut material.

Tre solar

Hero
Vincent Baker har 630 patrons. Så har man ett namn och en regelbunden produktionstakt verkar det funka utmärkt.

Själv stödjer jag bara kartor.

Staffan

Myrmidon
Jag tror Patreon fungerar bäst för något abonnemangsbaserat, typ "Jag släpper ett litet äventyr i månaden, ge mig pengar så jag kan fortsätta med det." För större saker fungerar Kickstarter bäst (t ex grundregelböcker).

Simon

Swashbuckler
Som nämnt har Vincent Baker en Patreon, som jag tycker det är kul att följa, men också Evil Hat, som där släpper smågrejer till Fate, och flera andra som jag inte har brytt mig om att kolla in.

Svinbra system, tycker jag.

Mundo

Myrmidon
Jag tror Patreon skulle funka bra, speciellt till spel med många moduler *host Eon host*.

Färdigskrivna äventyr, kartor, extra händelsetabeller, ras-beskrivningar, etc är alla saker som jag skulle kunna tänka mig att slänga några euros på... Och får man då 100-200 patreons och lägger upp tre grejer i månaden så kan man casha in 3*200=600 euros i månaden.

Tycker jag låter som en rätt bra idé faktiskt.