Nekromanti Patron, slaglås och flintlås???

Kanturi

Swordsman
Jag undrar bara om nån kan förklara lite om de olika sorterna för jag fattar nästan ingenting av det som står i boken... :gremtongue:

Grendel

Warrior
Flintlåspistoler/gevär laddas med löst krut och en kula, oftast från vapnets mynning (mynningsladdare), men ibland också genom ett öppningsbart bakstycke (bakladdare). Krutet antänds genom att ett litet stycke flinta som sitter fast på hammaren "rispar" mot ett stycke stål på vapnet, skapar gnistor som antänder en liten mängd krut man lagt i den så kallade fängpannan, som genom fänghålet antänder krutladdningen bakom kulan.

Slaglåspistoler/gevär laddas med löst krut och en kula, oftast från vapnets mynning (mynningsladdare), men ibland också genom ett öppningsbart bakstycke (bakladdare). Krutet antänds genom att hammaren slår mot en tändhatt (som man måste sätta dit när man laddar vapnet) som genom fänghålet antänder krutladdningen bakom kulan.

Patronpistoler/gevär laddas med en patron som innehåller krutet och kulan. Tidiga vapen med linnepatron eller liknande fungerade mest med slaglåsteknik vad jag förstår, men senare med metallpatronen (bland annat de moderna man ser idag) slår hammaren till slagstiftet (som sitter i vapnet) som tränger in i den inbyggda tändhatten i patronen. Då antänds krutet i patronen. Det finns lite olika äldre varianter som fungerar på lite andra sätt.