Nekromanti Paypal vs Payson! Sponsorpengar...

solvebring

Superhero
När man skall sponsra Rollspel.nu så måste man göra det via Paypal. Sure, säkert och bra... Det är dock det enda som är positivt.... Men annars är det bara krångligt eftersom detta är den amerikanska hjälpredan för att säkert betala för t.ex. Ebay-auktioner etc.

Varför inte använda Payson istället, som är den svenska versionen av detta och väl prövat genom Tradera (svensk motsvarighet till Ebay) - alltså det är samma sak som Paypal, fast det är svenskt och därmed mycket enklare för alla! :gremgrin:

Jag tror att i nuläget är det några som, inklusive mig, som backar från den förträffliga idén med att sponsra just för att man går in på Paypal och tänker: Orka! Njaej... Krångel! Fastän jag har mycket god engelska faktiskt, men det är själva grejen att göra något som har med pengar att göra på en omständig engelskspråkig sida, man tappar liksom lusten.

Jag röstar för ett byte till Payson i alla fall.

SE SÅ LÄTT DET BLIR !!!

solvebring

Superhero
Nehepp jag tycker ändå att varför inte välja det mest lättast möjliga?
Det finns på svenska ifall någon inte är den saligaste på det, det blir inga missförstånd och man känner sig på något sätt mer säker.
Antar jag i alla fall...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det enklaste är ju...

...redan i bruk, så varför vill du ha Payson för? :gremwink:

Nej, som Insignia säger. Paypal är inte alls krångligt. Sedan är det betydligt mer spritt och använt, så det vore dumt att byta av den anledningen (du kommer hindra fler att betala än vad du ger folk möjligheten att betala).

Om man däremot kan lägga tillö Payson OCKSÅ så är det däremot inga fel.

Big Marco

Läskig
Paypal är oerhört användarvänligt och etablerat. Så att ta bort det känns bara dumt. Att däremot lägga till fler alternativ är bara bra.

solvebring

Superhero
Okej. Jo det är kanske sant, det kanske bara uppstår hinder om man avsäger sig det ena. Men vi är i alla fall några att enas om att ett "bådeoch" vore bra. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Enklaste förslaget...

...i alla fall för den som ska betala, har ingen aning om hur det är för mottagaren, är väl traditionell betalning via kort, tex Visa?

Alla de andra är liksom bara en extra komplikation ovanpå den enkla kortbetalningen.

Enklast av allt är dock kontanter via rörpost.

seinet

Swashbuckler
Re: Enklaste förslaget...

Enklast är väl kontanter i handen till redaktionsmedlemmar på konvent när man springer på dem?

/Seinet Wintermute - Gillar inte vädret ute

Big Marco

Läskig

...i alla fall för den som ska betala, har ingen aning om hur det är för mottagaren, är väl traditionell betalning via kort, tex Visa?

Well, Paypal et all är ju i princip kreditkortsbetalningar. Att koppla ihop sig direkt med en payment provider kostar mycket pengar och framför allt så krävs oftast någon form av minimum gällande transaktioner per tidsenhet. Som sajten drivs nu finns det noll realistisk möjlighet att införa det.

Baserat på min erfarenhet gällande hela online-payments-cirkusen.

Troberg

Sinister eater

Enklast är väl kontanter i handen till redaktionsmedlemmar på konvent när man springer på dem?
Jo, fast rörpost är coolare...

solvebring

Superhero
Annars då?

Annars då?
Finns möjligheten att betala in via sitt swedbank-nätkonto bara?
Vet inte vad WRNU har för konto, men om de också har swedbank kan man ju märka överföringen med t.ex. sitt användarnamn som de då kan se, så blir det ingen missuppfattning och de vet exakt vem som betalat vad... Det skulle funka bra för min del som t.ex. inte är på konvent.

Foggmock

Myrmidon
Men herregud människa...

...när du för över pengar till Paypal gör du det via en vanlig bankgiroöverföring från din internetbank, med ett unikt OCR-nummer så att Paypal vet vilka pengar som är dina. De läggs sen på "ditt" Paypal-konto och du kan enkelt betala dem till Rollspel.nu. Jag utgår ifrån att du INTE har ett kreditkort (har man det är processen ännu enklare).

Om du fortfarande tycker det är för krångligt kan du få mitt kontonummer, föra över summan du vill donera och så ska jag se till att pengarna kommer Rollspel.nu tillhanda. Jag har också Swedbank så jag kan se pengarna momentant.

:gremsuck:

Troberg

Sinister eater
Re: Men herregud människa...

...när du för över pengar till Paypal gör du det via en vanlig bankgiroöverföring från din internetbank
Och redan där kollapsar det för exempelvis mig.

Jag använder plusgiro, inte bankgiro (...och de företag som envisas med att skicka enbart bankgiroblanketter får en kontantutbetalning som de måste lösa in på posten mot en avgift, rätt åt dem för att de stänger ut en av de två stara betalningstjänsterna!).

Dessutom gör jag inte betalningar över internet så länge som säkerheten är så usel som den är. Säga vad man vill om säkerheten i pappersbetalningar, men det finns i alla fall ett pappersspår att följa om det går galet.

solvebring

Superhero
Re: Men herregud människa...

Well, det vore väldigt schysst. Så du fixar med att "Adus" gjort inbetalningen och allt det åt mig om jag skickar donationen via dig?

Gardener

Champion
Visst vore det jättebra med alla möjliga betalningsmöjligheter. Tyvärr tar det tid att införa dessa möjligheter, och vissa kostar dessutom mycket mer än det smakar. Donering är dessutom något som sker väldigt sporadiskt, så tiden det tar att införa fler betalningsmöjligheter gör att det inte är värt det ens om vi tredubblar användandet. Vilket jag inte tror vi gör, inte genom att införa nya betalsystem iaf, för det är nog inte egentligen att systemen är krångliga som är det stora problemet.

Det är nog snarare att donationsmöjligheten är ganska undangömd, det inte är tydligt vad pengarna går till (då ingen orkar uppdatera listan) osv. Så jag tror mer på att isf lägga ner tid på att göra det tydligare och enklare på vår front först, innan det läggs ner tid på att koda in fler alternativ. utöver det så finns det massvis med mer saker som är bättre för siten som borde fixas rent kodmässigt också.

Att ha flera system gör även att administrationen ökar, och eftersom vi redan som det är har ganska mycket att göra så måste det ge en hel del för att det ska kännas värt det.

Illern

koppariller
Jag tror också på ett tydligare, mer genomskinligt och uppdaterat gränssnitt till donationerna.

solvebring

Superhero
Okej, jag förstår precis - man kan ju inte lägga ut mer än vad man får tillbaka i dessa fall, så det är ju fullt acceptabelt.