Nekromanti PBEM kombinerat med klassiskt spel

dream

Hero
I min spelgrupp sysslar vi numera med en intressant variant: Vi spelar ungefär en gång i månaden, men äventyren är korta och rp skingras ofta på olika av personlighet och bakgrund styrda egna små ageranden. Så mellan spelmötena beskriver jag vad som händer dem och vilka möjligheter de har att agera och de svarar. Via e-post. Det är faktiskt ruggigt trevligt och ger helt andra inblickar i rps karaktär och spelarna får mer kött på de berömda benen.
Ett tips är att pröva detta helt enkelt. Kampanjen måste vara lite speciellt uppbyggd dock, men äventyr som avslutas efter en eller två omgångar, och tid mellan varje äventyr där rp kan utforska sina egna mål.
Mycket trevlig överraskning!

Duddmannen

Hero
Perfa!

Vilken bra idé!

Det är ju precis det här som vi skulle behöva göra till den kommande kampanjen - låta varje spelare utveckla sin karaktär genom lite PBeM.

Strålande, Dream! :gremlaugh:

Zire

Swashbuckler
Mycket bra idé. Det är precis vad vi skulle behöva. Klurigheten är ju just att väva ihop det bra med de vanliga spelmötena. Exakt hur gör ni?
Jag funderar på att låta RP ha en (eller flera personer) som denne har korrespondens med, individuellt naturligtvis. Vilket fungerar som ett litet spel vid sidan om, men med samma karaktärer och med massor av trådar till de "vanliga" äventyren.

T.ex. en RP har rest utomlands genom sitt äventyrande men håller kontakt med sin mästare genom att skicka brev. Det dessa brev handlar om är inte direkt kopplat till själva äventyren, utan snarare till kampanjen. Exakt när i "spelmötesspelen" breven skickas är inte viktigt (eftersom de inte hänger ihop så mycket).

Jag vet inte om det är exakt så du tänker (PBEM fungerar ju inte riktigt så), men det var hur som helst en mycket bra idé.

- Zire

dream

Hero
Exempel:
Förra spelmötet slutade med att rp efter en lång resa långt bort från huvudstaden Calnia återkom. Naturligtvis ville de var och en pyssla med sitt - en ville åta sig ett spionuppdrag i staden som han tidigare blivit erbjuden, en ville rekrytera ett legoförband från Tokon, en ville forska efter Xinukultister och en ville resa till Alarinn för att knyta kontakter med alvrna där.
Detta kunde lätt urartat till ett samelsurium av enmanskampanjer.
Istället sköter vi detta via mail, jag mailar var och en med berättelser om hur deras åtaganden går, och slutar med ett antal frågor om hur de fortsätter. De svarar och så rullar det på.
Nästa spelmöte är till helgen, och nu är alla utom en tillbaka i Calnia och kan åta sig vidare uppdrag. Det första de måste göra är förstås att spåra upp den rp som inte kommit tillbaka... :gremwink: