Nekromanti PBEM: Vilka är fördelarna och hur använder man dom

morkbollen_UBBT

Warrior
Eftersom min rollspels grupp blivit lite uppsplittrad till olika delar av sverige och resten av världen så kom en av oss på den smarta idéen att spela PBEM, play by e-mail. När vi pratade om det insåg vi snabbt att det kommer skillja sig lite från vanligt rollspel p.g.a mediet. Vad som jag bör tillägga är att vi tänkte spela det med en SL och spelare, med regler som ett vanligt rollspel. Inte som många PBEMs, där man bara spelar upp det man vill. Att spela via mail har ju sina för- och nackdelar och de jag kommer att tänka på är dessa:

*Regler, man kan använda hur komplicerade regler man vill utan att det laggar ner spelet, man behöver faktiskt inte ens kunna reglerna speciellt bra, utan kan kolla upp det efter behov och kanske allra viktigast, att spelarna kanske inte bryr sig lika mycket om reglerna utan bara ser storyn?

*Uppsplittring, Vanligtvis så betyder uppsplittring fett med extra jobb och tråkig väntan, iaf om man inte ger varje spelare en hel session var, men det är ändå mycket väntan. Här kan vi ju splittras upp utan problem och det flyter på lika galant. Det finns även en till fördel och det är att eftersom allt händer samtidigt kan man faktiskt påverka varandra på ett helt annat sätt än i vanligt rollspel. Annars är det ju ruskigt svårt att få spelarna att mötas om man inte styr in det väldigt mycket. Det viktiga är bara att låta alla göra nått.

*Hemligheter, vanligtvis så blir spelarna helt vilda när SL börjar slå tärningar, men inte i detta fall, sen är det perfekt med både lappar och att ge information till spelare som har vissa färdigheter, speciellt om spelarna själva vill påverka saker utan att resten av spelarna vet nått om det. En annan idé är ju att spelarna inte ens vet vilka som är rollpersoner eller SLPs;)

såja nu till nackdelarna:

*Tid och Fokus, det blir ett litet annat fokus än mer traditionellt rollspelande, mest p.g.a man inte kan stå och ha en livlig konversation eller gå och kolla allt i detalj. Om man mailar vad man gör vid given tid säg en gång per dag så för två spelare att säga, "Hej mitt namn är Eliondrolien och prata lite kort om hur vackert väder det är", skulle kunna ta två dagar om det sköts dåligt. Äventyrets fokus bör därför inte vara på levnad, framförallt genom talande, utan på äventyrande och inlevlse genom berättelsen. Det kan gå om man gör det snyggt, men framför allt saker som måste bollas fram och tillbaka mellan spelare och SL tar upp mycket tid. Sen skulle man kunna tänka sig att actionmomenten inte blir riktigt lika actioniga.

*Frihet och samspelandet, med det sagt så kommer ju friheten att ändras, när vi normalt spelar skulle det kunna se ut så här: "Jag går och vill köpa en väska, aha dom har ingen grön väska, har dom nått annat? Ok jag går och kollar om man kan klättra över väggen, ok det gick inte, vad ska vi göra grabbar?". Det vore bättre att säga: "Jag vill kolla om dom har en grön ryggsäck annars får det vara, sen går jag och letar efter ett sätt att ta sig in i slottet, börjar med att kolla väggarna, osv..". Vad som händer är ju att spelarna får samberätta med SL och lita lite till hans förmåga, sen också att bjuda på att de andra spelarna tar kontroll och gör det han ska. Alltså lite närmare böcker helt enkelt.

Är det några saker jag glömt, måste ju vara det...

Vad jag mest är ute efter är någon med erfarenhet av vad man bör undvika eller använda flitigt och hur man kan skriva eller spela för att bäst utnyttja pbem. Kanske även vilka system som är mest lämpade att använda, mm... :zeppelinare:

gråhök

Veteran
Jag har funderat på PBIRC (Play By IRC), ibland. Det borde kombinera fördelarna med FtF-spel (Face-to-face) med PBEM . samma snabba feedback som i FtF, med PBEM-fördelen att man slipper vara i samma rum. Tyvärr har det samma nackdelar som bägge, så jag vet inte om det är en OK kompromiss. Dessutom vet jag inte hur man löser tärningsrull bra.