Nekromanti Pendragon 4 eller 5?

Chryckan

Swordsman
Har länge varit sugen på att läsa Pendragon reglerna, mest för att jag är nyfiken på hur spelet hanterar dynastier m.m.

Men har förstått att det är en viss skillnad mellan fjärde och femte upplagan.
Så vilken upplaga bör jag införskaffa för att få kvintessens av Pendragon reglerna?

Storuggla

Champion
Femman. Fyran komplicerar ting med att slänga in att man kan spela magiker och fransmän, vilket femman tagit bort. Där spelar man riddare eller kanske kvinna, kanske. Om man kan det i femman, jag minns inte.

Storuggla, havets monark

CapnZapp

Myrmidon
chryckan said:
Så vilken upplaga bör jag införskaffa för att få kvintessens av Pendragon reglerna?
Om det är just kvintessens du vill ha ser jag inget alternativ till femman.

vadå?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
CapnZapp said:
Om det är just kvintessens du vill ha ser jag inget alternativ till femman.
Hä hä hä hä …

Själv sålde jag fjärde utgåvan (bra för komplettister för det är en hemskt tjock och välmatat bok) och köpte första utgåvan (box!) eftersom retrovurm är mitt mellannamn.

Om man vill ha en riktigt riktigt bantad version av spelet kan man köpa Book of Knights. Den innehåller allt som behövs för att rulla upp en riddare och spela, men inte allt grejs runt omkring.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Det är ju egentligen samma spel från 3 ed, men jag ser ingen anledning till att inte köpa 5.1, som är de mest genomarbetade reglerna hittils.

Så mycket om dynastier finns det inte, men det finns regler för 1) att slumpa fram en familj till en ny karaktär och 2) för att få barn, och hur dessa ärver vissa saker av sina föräldrar (personlighet, ära och egendom).

Varning för att det finns ett par grava fel i reglerna som tryckta, om du nu skulle få för dig att spela spelet. (Greg Stafford är inte bara en briljant speldesigner, han är också otroligt slarvig).

Pendragon är för övrigt det bästa BRP rollspel som någonsin gjorts. Jag lovar.

Chryckan

Swordsman
Vad är det för grava tryckfel?
Och borde de inte ha rättats till i sernare upplagor?

Nu gäller det bara att hitta ett ex också...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
chryckan said:
Vad är det för grava tryckfel?
Och borde de inte ha rättats till i sernare upplagor?
Jo, det borde ha ändrats.

Det handlar om Annual Glory, b la, där en ganska stor regeländring har gjort i 5.1 jämfört med 5.0, men bara ändrats på ett enda ställe. I resten av regelboken låter det som att reglerna är oförändrade ... kaos.

Det finns också en diskussion om hur många poäng en karaktär ska ha i sina traits för att bli Chivalric (80 har det stått i alla regler sedan 1 ed, men Greg har hela tiden trott att det har varit 96 ...)

Det finns tyvärr ingen helt aktuell errata, det bästa man kan göra är att hänga på det officiella forumet ett tag och bilda sig en uppfattning om vad det är för diskussioner om reglerna som pågår. Eller prata med mig :gremgrin:

Storuggla

Champion
"Det finns också en diskussion om hur många poäng en karaktär ska ha i sina traits för att bli Chivalric (80 har det stått i alla regler sedan 1 ed, men Greg har hela tiden trott att det har varit 96 ...) "

Man what.

Storuggla, GOD

Chryckan

Swordsman
Någon som kan tipsa om vart jag kan få tag på 5.1?

Det enda stället jag kan hitta är Nocturnes eget print on demand och jag gillar egentligen inte print on demand.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
chryckan said:
Någon som kan tipsa om vart jag kan få tag på 5.1?

Det enda stället jag kan hitta är Nocturnes eget print on demand och jag gillar egentligen inte print on demand.
Jag tror att det är enda sättet. Det är en rejäl bok du får, men visst, det är inte så bra papperskvalitet och definitivt inte fyrfärg och liknande lyx.