Nekromanti Pengar till välgörenhet - vilka organisationer?

Übereil

Swashbuckler
Jag har länge tänkt att jag borde ge pengar till välgörenhet. Innan jag fick jobb hade jag dock för lite pengar. När jag väl fick jobb så hade jag ingen lägenhet i Stockholm, så därför var jag tvungen att spara till det. Nu har jag både jobb och lägenhet i Stockholm, så det är liksom slut på ursäkter...

Problemet nu är snarare att jag inte har någon koll på vad som är smart att ge till. Och om jag måste forska själv så misstänker att jag kommer fortsätta skjuta upp det.

Så vad är smart att lägga pengar på (och varför)?

Übereil

Übereil

Swashbuckler
En organisation som är smart att stödja är Amnesty. Amnesty sysslar (för er som inte vet) med att kämpa för mänskliga rättigheter i länder där dessa inte alla gånger upprätthålls så bra.

Att stödja Amnesty är en bra idé även om man bara vill ge minimibelopp, eftersom man blir medlem om man gör det. Amnesty använder ofta sitt medlemsantal när de utöver påtryckningar på skurkstater som förtrycker minoriteter eller slänger journalister i fängelse eller whatever, så en medlem till gör att deras påtryckningar får ytterligare lite extra tyngd. Att ge minimibelopp till Amnesty blir därför väldigt prisvärt.

Übereil

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Übereil said:
En organisation som är smart att stödja är Amnesty. Amnesty sysslar (för er som inte vet) med att kämpa för mänskliga rättigheter i länder där dessa inte alla gånger upprätthålls så bra.
Ja, Amnesty är den enda organisation jag i dagsläget stödjer varje månad.

!Paxen

Swashbuckler
Stadsmissioner - Hjälper fattiga, hemlösa osv, osv. Kan skilja sig i olika delar av sverige, så kolla upp innan du väljer.

Läkare utan Gränser/Reportrar utan Gränser - 2 org jag stödjer pga deras humanitära insatser. Visst, Reportrar utan Gränser räddar inte alltid liv, men dom kan ofta hjälpa till att visa hur det ser ut i andra delar av världen.

div cancerorganisationer - Själv stödjer jag forskning på prostatacancer, inte bara för att jag är man utan också för att det forskas för lite. Prostatacancern får i princip bara ett fåtal % av den mängd som t.ex. bröstcancer får, och det anser jag måste ordnas ihop (är dock egentligen emot att det finns så många cancerorganistioner, men det finns en som skänker till alla, kommer dock inte ihåg vad den heter..)

WRNU - Har bara skänkt 1 gång. Om ekonomin tillåter det så lovar jag att skänka mer, men just nu ger jag pengar till alldeles för många org. Sorry....

gizmo

temporary sunshine
Routinemässigt ger jag till WWF och Medecins sans frontieres.
Sedan då och då något lokalt, men det är typ bara ibland när jag plötsligt känner för det. De två ovan får by default.

G

Guest

Guest
Jag ger pengar till:
* Hemlösa
* Läkare utan Gränser
* Naturskyddsföreningen

Av de här är det nog roligast att ge till hemlösa för där kan man ju faktiskt få en pratstund med någon som har levt ett helt annat liv än en själv. Även om det kanske inte händer så ofta.

Jag är lite sugen på att börja ge till någon instans som stödjer hemlösa här i Stockholm men jag har inte riktigt kommit till skott med det ännu. Tar gärna emot tips på organisationer!

Cassius

Hero
PKK - En praktisk välgörenhetsorganisation och försvarsorganisation som säkrar suveräniteten för kurderna. :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
Übereil said:

Att stödja Amnesty är en bra idé även om man bara vill ge minimibelopp, eftersom man blir medlem om man gör det. Amnesty använder ofta sitt medlemsantal när de utöver påtryckningar på skurkstater som förtrycker minoriteter eller slänger journalister i fängelse eller whatever, så en medlem till gör att deras påtryckningar får ytterligare lite extra tyngd. Att ge minimibelopp till Amnesty blir därför väldigt prisvärt.

Übereil
Amnesty har ju fått en del kritik de senaste åren. Om den kritiken är välgrundad eller inte har jag ingen aning om. Någon som är insatt?

Troberg

Sinister eater
De jag gett till:

Amnesty
Läkare utan gränser
Pirater utan gränser
Barncancerfonden (jag gillar dem för att de gör mer än bara forskning, de gör också diverse aktiviteter för familjer i den situationen och har fixat grejor som att flygbolag ger rabatter till familjer med cancer osv)
Hamas (det var innan EUs jävla psykbryt i frågan, och dessutom var det utanför EU, så det spelar ingen roll vad EU tycker)
Cancerfonden
Wikileaks
Wikipedia

Robban

Hero
Av de rapporter jag läst så verkar det vara: Israel, Kongo, Kina, Vietnam, Ryssland, USA och katolska kyrkan som kritiserar Amnesty International. Med tanke på den referenslistan så måste de göra något bra. Det finns en del annan kritik, som att AI USA lägger sig jämsides USA-intressen och inte kritiserar vissa saker på grund av det.

Anledningen till att katolska kyrkan kritiserar AI är att de (AI) ändrade hur de förhåller sig till aborter när det gäller incest, våldtäkt och moderns säkerhet. Tidigare har de alltid hållit sig neutrala i frågan (i den mån det går; de har argumenterat för att abort ska avkriminaliseras, men inte att det är en allmän rättighet). Nu säger de dock att i de fallen så ska det vara en rättighet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Sum Caligini said:
Amnesty har ju fått en del kritik de senaste åren. Om den kritiken är välgrundad eller inte har jag ingen aning om. Någon som är insatt?
Jag är inte insatt personligen, men noterar att Wikipedia har en sida som avhandlar sådan kritik: Länk >>>

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har länge varit intresserad av verksamheter som den här: http://www.kiva.org

Jag vet inte om just Kiva är bra, men det finns några olika förmedlare av mikrolån, någon måste ju vara bra.

Att kunna ge konkret hjälp och direkt påverka en annan människa verkar coolt som bara den. Samtidigt som jag tror starkt på att Vimes stövlar kan rädda världen.

w176

Förlorad dotter
Psykatrifonden eller Hjärnfonden.

Demens, inte cancer eller hjärt och kärlsjikdommar dödar flest i Sverige.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1178181-demens-vanligaste-dodsorsaken

Psykisk ohälsa, från depression till alkholism, är också bland de allra vanligast dödsorskarena både direkt, i from av självmord (som som egen punkt ät den femte vanligast dödsorsaken), och på grund av földsjukdommar från t.ex. alkoholism.

Samtidigt får hjärnans sjukdommar oerhört mycket mindre bidrag och forskningsmedel än cancersjukdommar, och hjärnans sjukdommar är betydligt skam och skuldbelagda.

Därför ska man ge Hjärnfonden eller Psykatrifonden bidrag.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag skänker mer eller mindre regelbundet pengar till AIK Tifo, dvs. en grupp hängivna supportrar som skapar de läktararrangemang som omger AIK:s fotbolls-, och hockeymatcher.