Nekromanti Pengar

Quan'talis

Swashbuckler
Är det inte ganska fantasilöst att alla pengar i alla länder (så vitt jag vet alltså; har haft fel förr) i alla spelvärldar heter samma sak? Eftersom någon hittat på namn på alla länder och städer i t. ex. FR, och dessutom ett par viktiga personer i de viktigaste städerna skulle det knappast vara någon stor sak ("I det avlägsna Rasheman i öster använder man stora åttakantiga guldmynt som kallas för GOLD PIECES" - obs detta är inte ett citat ur FR-boken [som jag inte har]).

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"

I drakar och demoner á la Ereb Altor ffanns det olika mynt exempelvis Guldriksdalern( Kardien eller Zorakin) och Gulden(Grynnerbergsdvärgar, obs! inte holländare....) etc, och det vanliga guldmyntet var bara en standard. Sen fanns det överföringsregler, exempelvis är 1 Gulden = 2.5 Guldmynt=2.5 Guldriksdaler. Jag föreslår att det är samma sak i FR, så att goldpieces är bara någon standard.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Staffan

Myrmidon
I gamla hederliga Forgotten Realms Adventures (från '89 eller '90 eller så) så gav de namn åt valutorna i diverse länder för de som ville ha lite mer detaljrikedom.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

plaps

Veteran
I Greyhawk har länderna egna namn för mynten. I Keoland tex har man ett mynt som heter lion som är värt lika mycket som ett guldmynt.

Gusman

Veteran
Tja. Det kanske är fantasilöst men vad vill man få ut av en spelkväll egentligen.
Rollspela eller sitta och konvertera myntsorter så fort man skall köpa någonting.
Visst, det kan nog vara kul om man är SL att hävda att den stora guldskatten som ni precis har tillkämpat er inte gäller som valuta i den staden ni har rest till, men det skämtet blir gammalt ganska snart.

// Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"

Quan'talis

Swashbuckler
Hmm... jag tror faktiskt du har rätt (men tala inte om för någon att jag sagt det, för det betyder ju att jag hade fel)

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"

Gusman

Veteran
>Hmm... jag tror faktiskt du har rätt (men tala inte om för någon att jag sagt det, för det betyder ju att jag hade fel)

Ok. Min tystnad kan givetvis köpas för en ringa penning.
Lägg 5.000 lire, 2.000 Pesetas och 3.000 rubels i en plastpåse och lägg den i postbox 526 i Södertälje. :)

// Jörgen

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Pengar(OT)

Går det lika bra med 23 copper pieces och ett longsword +1 ?

"Fight for your right to be wrong"

Gusman

Veteran
Jo.
Man multiplicerar med 5 och tar bort 3 nollor eller hur?
Mao (5000 * 5)/1000=25 SEK. :)

// Jörgen

Quan'talis

Swashbuckler
Och sånt diskuterar ni på ett rollspelsforum. Skäms på er!
(kollar mina egna inlägg) Öhh, fortsätt bara

Staffan

Myrmidon
En annan sak att tänka på är att i D&D har mynten ett värde på grund av ädelmetallinnehållet, inte för att en viss regering backar dem. Notera förhållandet att 50 mynt väger 1 pund, och 1 pund guld är värd 50 gp.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Quan'talis

Swashbuckler
Fast i min kampanj finns The First Dwarven Bank of Deposition där man kan sätta in pengar och få ett papper på att banken garanterar att betala ut en viss summa (den man satt in, händelsevis). I praktiken fungerar det som sedlar (synd bara att jag skickade ut spelarna i vildmarken innan de hann upptäcka banken).

Varför inte namn som

Union Bank of Dwarfs Warburg( UBS Warburg, dettär den verkliga banken)
Merry Lunch( Merril Lynch)
Salmon Smiths Barney( Salomon Smith Barney)
JP Dwarven (JP Morgan)
Gold in Sacks( Goldman Sachs)
Dwarven Brothers (Lehman Brothers)

.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Quan'talis

Swashbuckler
Gold in Sacks är ett mycket lämpligt namn för en dvärgbank; gäller bara att se till att alla spelarna vet om att det finns något som heter Goldman Sachs (irony is usually lost on humans and other half-wits, som Murdoch brukar säga)

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Pengar(OT)

Jaha, du skulle alltså vilja ha ett par copper pieces att skryta med inför dina medspelare..

Quan'talis

Swashbuckler
Visst, det var ganska roligt, men så är ju humortröskeln ganska låg på det här forumet...