Nekromanti Pensionsparande?

Mogger

Hipsteranka
Lönar det sig, egentligen? Finns det någon lättillgänglig statistik över fondsparande som jag kan ta del av?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Herre Gud. Varför frågar du? Har någon approcherat dig så ska du va väldigt försiktg. Pensionssparande ska du absolut ägna dig åt för ingen vet vad du får i pension då du väl går i pension. Jag vet inte hur gammal du är men det är aldrig för tidigt att börja.

Mitt tips är att om du inte kan nånting om finansiella instrument och inte är stormrik så ska du spara 1000 spänn i månaden på ett räntekonto med minst 4% ränta och lita till ränta på ränta effekten. Lär dig lite om hur finansmarknaden funkar och välj att investera i sådant du begriper. Passa dig för rådgivare på stan - det finns dock bra. Lyssna ALDRIG till banken. Köp gärna Peter Börjessons bok: Alla svenskar kan bli miljonärer. Riktigt bra beginners guide till sparande. Men spara ska du göra om du itne vill ha 648 SEK/månaden då du går i pension. Lycka till!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Måns said:
Finns det någon lättillgänglig statistik över fondsparande som jag kan ta del av?
Nej inte i mitt tycke. Kolla på Avanza kanske. De har bla Avanza zero som är Sveriges enda gratis fond.

Tittar du hos bankerna får du endast deras fonder. Och kolla vad de använder för index att jämföra sig själva med. Banker agerar säljare och jobbar för egen vinning - inte din. Det ska du verkligen komma ihåg.

Mogger

Hipsteranka
Det jag funderar på mest (det här rör inte mitt sparande, det sköter jobbet åt mig, men jag vill förstå hur det funkar) är hurvida förvaltningsavgifter och låsta pengar verkligen är så vettigt? Jag kan se massor av scenarion när penssionsparande inte lönar sig, och då förstår jag inte ens allt det där om hur skatten påverkas m.m.

Så, min fråga är, stämmer det, och hur undviker man det isf?

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag är väl inte särskilt insatt egentligen, så ha det i åtanke. :gremsmile:

Själv är jag lite skeptisk till pensionssparande eftersom det innebär att man låser sina pengar. Visst, man slipper ju skatt nu, men det ska ju betalas när pensionen betalas ut istället.
Därför skulle jag, om jag hade några pengar, snarare sköta sparandet själv istället och både slippa avgifter och kunna använda pengarna när jag känner för det. Avanza Zero som redan nämnts tror jag kan vara ett bra alternativ, särskilt om man kan komma in hyfsat nära botten.

Känner tyvärr inte till tillförlitlig statistik för hur fondsparande har gått. De senaste 10 åren har det stått still om man ser bara på aktiernas utveckling (och bortser från utdelning). Sen finns förstås sånt här: https://www.avanza.se/aza/fonder/vinnareforlorare.jsp?category=&historyType=10 men det är svårt att säga något om framtiden utifrån det.

Ond bråd död

Swashbuckler
Just ja. Det finns ju även kapitalförsäkring om man vill slippa skatt. På Avanza tror jag avgiften var 1% per år. Nackdelen är förstås att man inte kan göra avdrag för förlusterna, men sånt händer väl inte oss. :gremtongue:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Du undviker aldrig courtage (en avgift då du handlar fonder/aktier) eller förvaltningsavgifter om du inte sköter det här själv eller lägger det på räntekonton.

Pensionspengar vill du låsa om du vill ha dem till pesnionen men tror du att du vill komma åt dem titigare så är det itne ett pensionsspar.

Bra att ditt jobb sköter det åt dig, jag har itne ens det där men har andra tillgångar. Beroende på avd du tjänar kan du göra akrtiva val i det där och det kan verkligen löna sig om du orkar ta tag i det. Men sannignen att säga har nog itne din HR superkoll, det är sälland e har det.

Hur skatt fungerar på opension vet jag faktiskt inte. Att undvika att betala skatt kan du glömma helt. Nån form av skatt betalar du alltid.

Aktieindexobligationer kan va en grej men de är luriga och förvaktare kommer alltid försöka sälja på dig en kapitalförsäkring också. Jag gjorde den missen. DEt kan funka bra men då ska du ha en bra förvaltare men du har avgietr då så kart. (En AIO fungerar så att du alltid får tillbaka det belopp du satsat även om du gjort frölust men du får tänk på att infaltionen räknas upp så du får itne ritkgt tillbaka det du satsat)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
En kapitalförsäkring är något rådgivarna tjänar bra på och kostar dig 10-20000 oftast. Kolla istället på invetseringskonto som finns idag som funkar som en kapitalförsäkring men är gratis.

Organ

Out of time, out of mind
Screw pensionssparande! Köp istället på dig sällsynta och obskyra rollspelsprodukter som du sedan kränger för feta cashbuntar när du bestämt dig för att dra dig tillbaka! :gremcool:

/Anders