Nekromanti PeppCon i Uppsala söker rollspelsentusiaster

frankichiro

Veteran
Hej! Jag heter Frank och är huvudansvarig för ett evenemang i Uppsala för östasiatisk populärkultur och allmän nördkultur, och vi är på jakt efter några rollspelsentusiaster som kan berätta mer för nyfikna personer som undrar hur det går till!

Ni här verkar ha koll på läget kan man ju säga, men skulle någon välvillig spelledare med ovanligt mycket tid över kunna tänka sig att hjälpa oss med någon typ av introduktion i rollspelande och kanske spela korta äventyr med mindre grupper under evenemangets gång?

PeppCon är en blandning av ett konvent och en mässa, och det äger rum den 29-31 Augusti på Fyrishov i Uppsala. Detta är andra gången vi arrangerar detta, och vi fick närmare 800 besökare förra året. Det är ca 75% anime, manga och annan östasiatisk kultur i fokus, men även 25% blandad nördkultur, med brädspel, Magic the Gathering, m.m. Vårt mål är att öppna all denna kultur mer för allmänheten och försöka agera lite som en inkörsport till den nördiga världen, för folk som inte är särskilt insatta till vardags.

Vi skulle jättegärna vilja skriva i vår reklam något i stil med "Är du nyfiken på rollspel men har aldrig haft möjlighet att testa? Vill du lära dig mer? Kom till PeppCon och få svar på alla frågor!".

Finns det någon eller några här som är intresserade av att hjälpa oss med detta?

I övrigt, finns det ens några aktiva rollspelsföreningar i Uppsala man kan vända sig till? Jag lyckas inte googla fram någon. Vi skulle gärna vilja försöka starta en sådan förening annars, alternativt hjälpa till att lyfta fram de som finns!

Läs mer om PeppCon på vår hemsida: http://www.peppcon.se/

Vänliga hälsningar - Frank Oddbratt

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan Frank,
jag tror vi har setts under steampunk-festival-mötena ;)

Oavsätt så skulle jag kunna tänka mig att hjälpa till, om du kan övertala Krille (osannolikt då jag har för mig att han bor i Göteborg) eller Krank (lite rimligare) så har de båda två skrivit rollspel med en manga-prägel (Andra Imperiet och Evolutionens barn respektive).

Mig veterligen så finns det inga föreningar i Uppsala.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag ska fundera lite och kolla upp hur mitt liv ser ut runt slutet av augusti, men jag är klart intresserad av att komma till er och demostrera rollspel för deltagarna.

Det som kan vara bra för er att veta är att det tar dryga 3-4 timmar att köra ett kortare rollspels pass.

Vilken tid startar konvenet på fredagen samt när slutar det på söndagen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Just nu ser jag inte ut att ha något som ligger i vägen de aktuella dagarna, men jag börjar på nytt jobb i höst och har därmed lite svårt att binda upp mig just nu.

Jag har skrivit rollspelet Evolutionens Barn som har prägel av manga/anime (inspirerat av klassiker som Akira, Bubblegum Crisis, Ghost in the Shell). Just nu jobbar jag på en ny utgåva och skulle absolut kunna tänka mig att kombinera uppvisning med speltest hos er =)

Jag har också skrivit Null State, som visserligen saknar asiatisk prägel men som å andra sidan kan spelas på 90-135 minuter (till skillnad från de flesta andra rollspel).

Jag bor i Nynäshamn, men det är ju en hyfsat smal sak att transportera sig därifrån till Uppsala.

frankichiro

Veteran
Åh vilken fantastisk respons, vad glad jag blir! :D

Det vore väldigt trevligt om ni kunde hjälpa till, och det är inte alls nödvändigt att det är relaterat till asiatiska teman på något vis, även om det så klart är lite extra kul. Spel som exempelvis Drakar & Demoner, Kult och Mutant är mer än välkommet, samt andra udda genrer också. Det är rollspelandet i sig som är det intressanta att lyfta fram, inte nödvändigtvis en viss typ av spel. :)

Jag vet att en "kort" session kräver typ 4 timmar och inte kan involvera särskilt många, men det är ok. För de som kan vara med så är det ju väldigt givande. Det finns ju möjlighet att kanske köra på nätterna i sovsalarna också, ifall ni skulle klara det? Då behöver man inte missa resten av konventet om man nu är orolig för det, samt att vi har tillgång till bättre utrymmen då.

Men kanske det blir bäst att främst ha en slags "infohörna" där man kan få konceptet rollspel presenterat för sig lite, få bläddra i några böcker, ställa frågor, få höra lite exempel på spännande scenarion, osv? Eller kanske en föreläsning med lite historik, exempel på olika slags spel, vad det innebär att vara spelledare, vart man köper böcker, vilka förlag som finns i Sverige, och vart man kan vända sig ifall man vill börja spela?

Och ifall det inte finns en förening i Uppsala för rollspelande så är jag väldigt intresserad av att starta en med anslutning till PeppKai, som är vi som anordnar PeppCon. Vi är ju redan en del av Sverok liksom.

Meddela gärna så snart ni vet hur er tid ser ut så kan vi planera något kul! :D