Nekromanti Perpetuell indestruktibilitet

Orthan

Veteran
ja hur funkar det igentligen om man gör tillexempel ett plåtharnesk oförstörbart så står det att föremålet inte skadas av varken fysiskt våld, eld, syra eller liknande. sen står det att pansarvärdet inte blir bätre när man gör det oförstörbart... alltså om man hugger med ett kragg svärd mitt på ett plått harnes och man gör tillexempel 32 i skada så penetrerar men ju plåtharnesken och personen blir skadad... i så fal e det ju ett fett hål i harnesken??? oförstörbart? ockej att ja kan förstå att det är bra att använda på vapen eller liknande... men a fattar inte betyder det här att det inte funkar på rustning eller?????

Krille

Super Moderator
"ja hur funkar det igentligen om man gör tillexempel ett plåtharnesk oförstörbart så står det att föremålet inte skadas av varken fysiskt våld, eld, syra eller liknande. sen står det att pansarvärdet inte blir bätre när man gör det oförstörbart... alltså om man hugger med ett kragg svärd mitt på ett plått harnes och man gör tillexempel 32 i skada så penetrerar men ju plåtharnesken och personen blir skadad... i så fal e det ju ett fett hål i harnesken???"

Klassisk fråga. Ett antal möjliga svar hittar du här.

Deishun

Veteran
Perpetuell Indestruktibilitet är mycket underligt och påminner snarast om fototropiska konglegat som inte lyser....

Jag skulle nog höja pansarvärdet mot hugg och stick rätt högt och höja krossvärdet en bit det också om det är ett hårt pansar.... är det mjukt, tex en ringbrynja, så påverkas bara hugg och stick...

Det är om du vill använda det över huvud taget. Denna alkemiska process är tillräckligt mysko för att strykas helt och hållet i min mening. Listan på orimliga saker som man skulle kunna använda den till är helt enkelt för lång. Och alternativa förklaringar som att förmålen blir självläkande, sega eller liknande gör inte direkt problemet mindre, isåfall är det bättre att skapa en ny process som gör det (tex Läkning: gör så föremål 'läker' ett poäng BRYT per runda/timme/whatever)

Ett förslag är att byta ut den mot en process som ökar bryt med tex. +5 (samt +1 i kross, +2 i hugg och +3 i stickpansar om det är en hård rustning)

Demiurg

Warrior
Perpetuell Indestruktibilitet är en ganska konstig sak. Man får helt enkelt acceptera de konstigheter som uppstår, det är trots allt alkemi det handlar om, och det är ju svårt att säga: "oj vad orealistiskt, så fungerar ju inte alkemi!" eftersom ingen kan säga exakt hur alkemi faktiskt fungerar. Det är där reglerna kommer in.

Det är som med Metamorfos: förvandlas din häst till en snigel kan den ändå röra sig lika snabbt som förut. Det KAN ju bero på att en varelses förmåga att förflytta sig inte primärt beror på hur den ser ut i den fysiska världen, utan på något annat mer mysko, och sedan tar den fysiska kroppen bara en form som passar med det där mer mysko.
Det finns fler exempel där magiska effekter är "ologiska" i den utsträckning magi kan vara ologisk. Man får helt enkelt acceptera att magin fungerar på det sättet.

Det är ju ett rollspel, och om du vill att en rustning med PI skall vara oförstörbar och ogenomtränglig: varsågod. Vill du att hästsnigeln ska ha FÖR 1m: varsågod!
Personligen kör jag med att man får helt nya egenskaper, även om man givetvis är ganska förvirrad med den nya formen (+2 eller 3 tärningar på manövrar) i ett par dagar eller så, beroende på hur stor förändringen var.