Nekromanti "Personlig" fråga till Krille angående Västmark

Lindenius

Swashbuckler
Eeaaeehh... alltså...

Angående den tryckta utgåvan av Västmark:
Hur många exemplar lät du trycka? Vilka kanaler har du använt till försäljning? Hur lätt är det att ha och göra med stora spelkedjor (tradition)? Vad är dina erfarenheter av gå från fritt rollspel till kommersiellt? Var det värt priset i fråga om arbete kontra mycket liten vinst?

(Krille, om du anser frågorna vara för nyfikna och att andra inte har med saken att göra, accepterar jag detta)

ps. Är det någon som vet vilken omsättning (i exemplar) ett kommersiellt spel som Mutant eller DoD6 har?

//Erik - spela rollspel till 02.00 och sedan jobba klockan 08 är lite jobbigt två dagar i rad.

Krille

Super Moderator
"Hur många exemplar lät du trycka?"

200 ex, med hjälp av digitaltryck. Jag tror att det finns en marknad för max omkring 500 ex. Det börjar bli läge för en andra tryckning.

"Vilka kanaler har du använt till försäljning?"

Konvent, direktförsäljning via internet och diverse spelbutiker.

"Hur lätt är det att ha och göra med stora spelkedjor (tradition)?"

Tradition har fortfarande inte hört av sig. Jag tror inte de är så intresserade av saker som inte är d20 eller WW. Övriga som jag har varit i kontakt med har varit glada och intresserade.

"Vad är dina erfarenheter av gå från fritt rollspel till kommersiellt?"

Mycket mer pappersarbete.

F'låt, mycket mer pappersarbete.

"Var det värt priset i fråga om arbete kontra mycket liten vinst?"

Det som gjorde det värt det var att hålla sin rollspelsbok i handen. Den "waow"-känslan är oslagbar.

För övrigt så tror jag att jag kommer att gå back med ca 4000-6000 på första tryckningen, men det beror mest på en klase kringavgifter.

"ps. Är det någon som vet vilken omsättning (i exemplar) ett kommersiellt spel som Mutant eller DoD6 har?"

Nånstans omkring 10 000 ex för Eon och lika många för DoD6, vill jag minnas. De kör ju dock offset, så de har mycket bättre marginaler än vad jag har. Å andra sidan har de rätt mycket högre startkostnader.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Passa på och varna folk lite Krille. Faktum är ju att en hel del människor redan visste vad Västmark var och hade spelat det när det kom ut för försäljning. Att bara trycka upp ett rollspel som inte har lika många år av promoting som Västmark kan ju innebära att man säljer typ tre exemplar.

/Vulf

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
If you don't call us , we won't call you...I

Hur lätt är det att ha och göra med stora spelkedjor (tradition)?"

Tradition har fortfarande inte hört av sig. Jag tror inte de är så intresserade av saker som inte är d20 eller WW. Övriga som jag har varit i kontakt med har varit glada och intresserade.
Jag tror visserligen inte att jag behöver tipsa dig om detta, Krille, men jag tycker ändå att det finns en poäng för andra att tänka på följande:

Tradition ringer inte upp folk och ber dem om deras spel.

Om man har ett spel, är det man själv som får ringa upp dem och boka ett möte, och övertyga dem om att de ska ta in just ens eget spel.

"ps. Är det någon som vet vilken omsättning (i exemplar) ett kommersiellt spel som Mutant eller DoD6 har?"

Nånstans omkring 10 000 ex för Eon och lika många för DoD6, vill jag minnas. De kör ju dock offset, så de har mycket bättre marginaler än vad jag har. Å andra sidan har de rätt mycket högre startkostnader
Så säger mina källor också. Och det är fantastiska resultat, med tanke på att Sverige är så litet. Procentuellet sett är rollspel MYCKET starkar i Sverige än i USA. Så om det ska satsat på ett eget spel, ska det göras NU!

Som Krille gjort, med Västmark som resultat!

M.

Krille

Super Moderator
We won't call you anyway...

"Jag tror visserligen inte att jag behöver tipsa dig om detta, Krille, men jag tycker ändå att det finns en poäng för andra att tänka på följande:"

Det behövde du inte tipsa om. Jag har försökt få kontakt med dem, men de har inte velat återkomma.

"Om man har ett spel, är det man själv som får ringa upp dem och boka ett möte, och övertyga dem om att de ska ta in just ens eget spel."

Med andra ord är det steg två som har misslyckats, inte steg ett.

Krille

Super Moderator
Mycket bra poäng!

"Faktum är ju att en hel del människor redan visste vad Västmark var och hade spelat det när det kom ut för försäljning."

Mycket bra poäng. Jag har ju som sagt var haft fördelen av att Västmark varit inarbetat sedan 1997 eller så.

Rising

Vila i frid
Då undrar vi hur det gått för Daniel Hedengren

"Faktum är ju att en hel del människor redan visste vad Västmark var och hade spelat det när det kom ut för försäljning. Att bara trycka upp ett rollspel som inte har lika många år av promoting som Västmark kan ju innebära att man säljer typ tre exemplar."

Vilket får mig att bli nyfiken på hur det gått för rollspelet Splatter. Hedengren är inte ett namn som jag kände igen sedan tidigare, och Splatter kom mer eller mindre från ingenstans.

Om jag skulle drömma om att trycka ett rollspel så skulle jag jämföra mig själv med just Daniel Hedengren.

Sååå... kingkong, kan du ge någon uppmuntrande försäljningsstatistik till oss?

/Riz

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är synd

Det var uppenbarligen enklare att komma i kontakt med SF-Bokhandeln, för där har jag sett Västmark i nyhetshyllan.

M.

Krille

Super Moderator
Re: Det är synd

"Det var uppenbarligen enklare att komma i kontakt med SF-Bokhandeln, för där har jag sett Västmark i nyhetshyllan."

Jodå. Så fort jag sade till dem så svarade de. Ett par av de mindre butikerna som jag inte hade en aning om fanns sökte till och med upp mig på egen hand.

Men så ägs och styrs inte SF-bokhandeln av någon större speldistributionsfirma heller.