Re: Kulturer och PER med inslag av magi
Personligen anser jag (och mycket av den moderna vetenskapen) att social darwinistiska tankar om högre och lägre kulturer är farligt att uttala sig om. Att rangordna kulturer är inte bara elakt det ger en felaktig bild. Vad är högre och vad är lägre? Ett samhälle kan ju förändras så det blir mer likt som det en gång tidigare var. Ideologier och samhällssystem är ju inte precis något som enbart går i en riktning. (Extra viktigt om vi ser vår egen värld.)
Och som blivande historiker håller jag med - till viss del.
Jag borde kanske pratat om saken i termer av mer eller mindre komplexa samhällen, snarare. Samhällen kan stagnera, men det är väldigt sällan (om någonsin) som de minskar i sociopolitisk komplexitet. Det -går- därför att tala om kulturer som mer eller mindre avancerade, även om man självfallet bör gå försiktigt fram och noga begrunda vilka egenskaper man tar i beaktande. En relativistisk utgångspunkt är alltid sunt, jag har min forumtitel av en anledning, men det finns gränser för allt. Låt oss inte ta relativismen till absurditetens rand.
Flodkulturerna tex, uppstod oberoende av varandra på olika platser på jorden vid ungefär samma tid; det går där definitivt att tala om en utvecklingsfas, som sedan var förbi och passé; samhällena som kom efter var undantagslöst mer avancerade, och det kan man hävda utan bias eller skumma agendor, för det är ett faktum.
På samma vis menar jag att cirefalierna med alla rimliga definitioner är en mer avancerad kultur än auserna. Det gör inte cirefalierna
bättre än auserna, men det är en
helt annan sak.
Ett samhälle kan ju förändras så det blir mer likt som det en gång tidigare var.
Ge ett enda exempel på ett tillfälle där detta hänt i vår världs historia. Hittar du något enda exempel som bestod även i det långa perspektivet blir jag rentav imponerad.
Du ser, jag är av en annan modern skola - jag tror inte på totala kulturbrott. Det finns alltid kvar någon form av kontinuitet, hur plötsligt ett samhälle än går under, och historien är i princip en oavbruten kedja av utveckling mot mer komplexa samhällen. Och återigen, 'mer komplexa' är inte nödvändigtvis synonymt med 'bättre'.
Exempel, Ja men så där primitiva som indianerna i Nordamerika var vi ju för länge sedan. Men faktum kvarstår att den vita mannen slog ut mycket flora och fauna och kulturell variation.
Och? Begreppet 'primitiv' handlar om vilken nivå av utveckling någonting befinner sig på. Hur mycket djur och natur man är beredd att slakta tycks inte stå i någon som helst korrelation till det, så hur menar du att det har med saken att göra?
That being said så tycker jag inte om ordet 'primitiv', eftersom det upplevs ha en negativ laddning. Det kan med fördel undvikas till förmån för mer neutrala termer.
På teknologisk nivå går det att prata om mer eller mindre utvecklade samhällen men inte längre än så. Teknologi kan dock användas både i ondo och goda.
Som jag ovan argumenterat för går det alldeles utmärkt att tala om mer eller mindre utvecklade samhällen på sociala, religiösa, politiska, kulturella, intellektuella, ja alla tänkbara plan. Sumererna var odiskutabelt en mer primitiv kultur än Mingkina, hur du än vrider och vänder på saken.
Du ska bara inte lägga några värderingar i 'primitiv' kontra 'avancerad', is all.
Nu till din syn på PER. Jag gillar verkligen inte hela grejen att basera ett så viktigt spelvärde på utseende. Dels för att skönhet ligger i betraktarens öga och är starkt kulturellt betingat, dels för att attributet då automatiskt borde sjunka med åldern, vilket suger. Ska Drunoks kung liksom vara handikappad i sammanhanget, bara för att han är 70 och därför sliten och fysiskt oattraktiv? Och hur skulle en kamorfs attraktionskraft öht kunna kvantifieras i sådana termer, givet att de är asexuella, könlösa varelser?
Eon verkar ha paradigmet att saker som är fula eller äckliga eller utstrålar ondska har låg PER eller helt saknar attributet. Jag föredrar starkt D&D-paradigmet, där Charisma är en värdeneutral egenskap som både gubbar och gummor, flickor och pojkar, änglar, drakar och lischar kan ha 20 i, även om de fysiskt ser ut som Ötzis oheliga avkomma med en harlequinbäbis. Det handlar helt om hur mycket awesomeness de utstrålar.
- Ymir, ja