Rickard
Urverk speldesign
Jag funderar på om man skulle ha en grej för att ständigt kunna förändra rollpersonen. Normalt faller man tillbaka till att spela sig själv. Så min tanke var att spelaren skriver upp två personlighetsdrag, där ena är den som rollpersonen besitter för närvarande och den andra är någonting som rollpersonen kommer att utvecklas till. Att gå från ensamvarg till att känna moderskänslor, från expressionist till droganvändare, från ledargestalt till religiös kris.
Det här skulle i systemet kunna vara förknippat med att ett visst personlighetsdrag låser upp vissa förmågor (färdigheter, aspekter etc.), lite som ett rutnät där saker och ting är förknippade med varandra.
Det skulle kunna vara bundet till ett erfarenhetssystem liknande Solar Systems nycklar, där spelaren får erfarenhet när den hamnar i en viss situation och kan även välja att lösa ut nyckeln och få en ny (personlighetsdraget som rollpersonen [omedvetet] strävar efter).
Jag skulle dock skita i att koppla personlighetsdragen till regelmekanik och istället bara använda de som flaggor för att skapa mina scenarion. Om jag vet vad rollpersonerna strävar efter - vad spelarna vill ska hända i framtiden med deras rollpersoner - så kommer jag lättare kunna bygga scenarion kring rollpersonerna.
Finns det andra saker hos en rollperson som man kan bygga upp på samma sätt, där rollpersonen förändras genom att gå från en punkt till en annan? Jag tror nämligen att det underlättar gestaltandet genom att ha någonting att sträva efter som spelare.
/Han som funderar på varför detta inte finns i några rollspel
Det här skulle i systemet kunna vara förknippat med att ett visst personlighetsdrag låser upp vissa förmågor (färdigheter, aspekter etc.), lite som ett rutnät där saker och ting är förknippade med varandra.
Det skulle kunna vara bundet till ett erfarenhetssystem liknande Solar Systems nycklar, där spelaren får erfarenhet när den hamnar i en viss situation och kan även välja att lösa ut nyckeln och få en ny (personlighetsdraget som rollpersonen [omedvetet] strävar efter).
Jag skulle dock skita i att koppla personlighetsdragen till regelmekanik och istället bara använda de som flaggor för att skapa mina scenarion. Om jag vet vad rollpersonerna strävar efter - vad spelarna vill ska hända i framtiden med deras rollpersoner - så kommer jag lättare kunna bygga scenarion kring rollpersonerna.
Finns det andra saker hos en rollperson som man kan bygga upp på samma sätt, där rollpersonen förändras genom att gå från en punkt till en annan? Jag tror nämligen att det underlättar gestaltandet genom att ha någonting att sträva efter som spelare.
/Han som funderar på varför detta inte finns i några rollspel