Mogger
Hipsteranka
En bra variant på det här är att du i en diskussion säger att "när du uttrycker dig så upplever jag att du menar..." och likande. Jag har börjat använda det här ganska mycket (dessvärre HELT utan framgång) men jag inbillar mig att det borde väcka någon form av empati hos den/de jag diskuterar med. Att de liksom förstår från vilken sida jag kommer. Jag skulle uppskatta om någon sa det till mig ibland.Tony.Meijer;n76645 said:Värderingar var ett bra ord som jag nu tänker stjäla.
Vad jag pratar om är värderingen personen som gör ett utalande har. I.e. varför denna diskuterar som denna gör och sättet jag vill att detta skall fungera i praktiken är helt enkelt att jag vill att exempelvis du när du diskuterar ska försöka ta den du diskuterar meds värdering i åtanke. Om någon värderar frihet över annat så är det enklaste sättet att diskutera med denna i enskilda frågor att ta just perspektivet i hur frågan påverkar frihet.
Annars så är risken stor att folk hamnar i ett skyttegravskrig, i.e. större delen av diskussionerna om feminism på det här forumet.
(Pratar uteslutande om nätdiskussioner här. IRL förekommer det ofta och funkar väldigt bra)