Vilka olika betraktare kan vi använda oss av som spelledare?
Rollpersonerna. Man beskriver objektivt utifrån rollpersonernas synvinkel.
En specifik rollperson. Man fokuserar på en rollpersons subjektiva upplevelser av miljön och spelledarpersonerna.
Rollpersonsspecifika generaliseringar. Jag brukar säga saker som "En av er tycker att hon är vacker" och så får spelarna ta ställning till om hon är vacker eller inte.
Utifrån åskådare. En vild biljakt kan beskrivas utifrån åskådarna som bilarna passerar. Ett monster kan presenteras utifrån hur den uppfattar rollpersonerna. En tiggare eller strykarkatt kan presentera sin uppfattning av staden i formen av en mellanscen.
Utifrån rollpersonerna som åskådare. Det här är ett jättehärligt sätt att beskriva på. Ett exempel jag alltid drar är när en spelare skulle hoppa med en bil rakt in i en restaurangs fönster på andra våningen dit alla övriga rollpersoner stred. Spelaren slog ett slag, misslyckades och jag klippte och körde vidare i striden inne i restaurangen. Efter ett tag slängde jag in bilbeskrivningen såsom de andra uppfattade den.
Dialog. "Välkommen in. Slå er ned på stolarna här. Ursäkta att det är dammigt. Jag ska öppna fönsterluckorna för att släppa in lite luft och ljus".
Mellanscener. För att förklara varför en viss sak är som den är eller plantera information till spelarna. Varför det finns rövare i ruinen, hur skogen uppfattar den nya förändring som har skett eller återkopplingar till sådant som hände i rollpersonernas bakgrund.
Spelledaren som historieberättande gud som vakar över spelarna. Någon gång har jag använt mig av detta, där jag gav min syn på rollpersonerna. Jag gick bredvid dem (gammal gubbe med tärningar runt halsen) men de såg mig inte. Samtidigt berättade vad som hade hänt och var de var någonstans. Von ober-perspektiv brukar väl användas av vissa spelledare? Det var länge sedan jag gjorde något sådant.
Återberättande av framtid. I Svavelvinter använde jag mig av detta då jag tänkte mig att hela scenariot var som en redan färdigskriven bok. Mellan varje "kapitel" så var det en historieberättare som snackade om vad som hände under resan, vad som hänt men inte som rollpersonerna fattat och vad som skulle hända. Mot slutet visade det sig att historieberättaren var slutbossen (spelarna kände igen det på rösten).
Sarkastiskt perpektiv. När rollpersonerna gör något som jag tycker bryter märkbart mot min uppfattning av hur rollpersonerna borde uppfattas. Exempelvis när den stora hjälten börjar brottas med en gammal gumma om hennes korg med äpplen.
Spelarens perspektiv. Ibland får spelaren hitta på miljön eller beskriva hur sin rollperson uppfattar miljön. Eller ibland? Det är faktiskt rätt ofta som vi spelar så. Epiloger där spelaren avslutar berättelsen skulle jag dock vilja köra mer med. Det var coolt när vi gjorde det sist i spelgruppen.
Vilka vinklar kan vi använda? Vilka avstånd?
Von-oben (helikopterperspektiv) har jag redan nämnt och då borde jag väl nämna
grodperspektivet också. Det har jag aldrig använt, annat än när rollpersonerna var dockor.
Som jag har redan nämnt brukar jag köra mycket med
spelarinflytande där spelarna får hitta på saker i milön. För att få fram detta så beskriver jag endast övergripande (bibliotek, bil med mera) och så har vi ett socialt kontrakt där spelarna vet om att de får hitta på vad som helst i miljön, så länge det inte är en alltför detaljerad beskrivning. För eftersom spelarna spinner vidare på det jag hittat på (bibliotek) så vill jag också kunna spinna vidare på det som spelarna har hittat på (dammigt bibliotek med en bibliotikarie), som spelarna sedan får bygga vidare på. Så sitter vi sedan och bollar.
Annars tycker jag att avstånd är jätteviktigt. Jag har skrivit det i
ett inlägg men i korthet lyder det att man bör gå efter följande punktlista i vad du ska beskrva: "föraningar", "rumstyp", "individer" och sist "detaljer". Det är aldrig bra att beskriva det sista på en gång, för det kan rinna iväg i hur lång tid beskrivningen tar. Låt istället spelarna få interagera med rummet och fyll då på med detaljer.
/
Han som brukar skifta mellan olika berättarstilar och gillar att experimentera