Nekromanti Petra här, behöver hjälp med skolarbete! =D

Galindra

Veteran
Ska skriva ett forskningsarbete och valt att skriva om rollspelskulturen i Sverige. Har gjort en lite enkät som jag skulle vilja få fler att svara på, kan jag länka den här någonstans?
Varit i kontakt med Sverok om dom har sammanställt någon statistik någon gång och vart man kan hitta den, eller om det kan finnas någon annanstans. Någon som kan tipsa om vart man kan finna statistik på t.ex. hur många rolllspelare finns det i Sverige, fler män än kvinnor som spelar osv?

/Petra

obak

Hero
Prova göra ett frågeformulär via facebook, verkar vara det sättet dom flesta får svar.

God45

#PrayersForBahakan
Länkar du enkäten här så svarar nog folk :) Problemet du har här att de flesta här är de mest inbitna som ägnar tid åt rollspelsforum och de flesta här är ovan på det spelledare eftersom de två sakerna brukar hänga ihop.

Jag vet inte om Sverok har någon statistik men problemet är att en inte är pålitlig även om de har den. Rollspelare är inte jättestarkt organiserade i någon central organisation utan många är bara med i sin lokala rollspelsgrupp.

Möller

Hubert Hortlax
Får man fråga vilken nivå detta arbete ligger på?

Mig veterligen har det inte gjorts någon enkät-undersökning eller liknande som försöker uppskatta antalet rollspelare i Sverige.

Det du kanske kan få ut från Sverok är antalet medlemmar i Sverok-anslutna föreningar som angivit rollspel som ett av föreningens verksamhetsområden. De har också data på sina medlemmar, kön, ålder etc. Men det är ju inte samma sak som antalet rollspelare, dels är alla som spelar rollspel inte med i föreningar, dels är nog inte alla som är med i en förening med bred verksamhet rollspelare.

Angående din egna enkät, vad vänder den sig till för målgrupp? Om du vill ta reda på hur många rollspelare det finns är ju rollspel.nu en rätt meningslös plats att börja på, men om du t.ex. undersöker uppfattningar bland rollspelare kan det ju vara värt att fånga lite forumiter här (även om rollspel.nu antagligen inte är representativt för rollspelare, något du måste ta hänsyn till).

Galindra

Veteran
Jag pluggar engelska 7 (förut c) på komvux, så ingen jättehög nivå här inte =D Har länkat på fb, olika grupper och några har hjälpt till att dela i slutna grupper, men fått ihop ca 170 st än så länge. Skulle tro att det finns några tusen spelare iaf?! =) Aldrig gjort sånt här förut så får lära mig allt eftersom...
https://docs.google.com/forms/d/1WS...UYWlmnDmE/viewform?c=0&w=1&usp=mail_form_link
Det är inte många frågor, men arbetet ska vara klart innan jul, så har inte jättemycket tid på mig..

Lupus Maximus

Tekniker
Svarat...

Tyvärr finns det många rollspelare som inte ens hört talas om Sverok eller rollspel.nu, vissa spelar rollspel de införskaffade för 20 år sedan och har inte införskaffat något nytt sedan dess, samt att kunskapen i engelska gör att försäljningsstatistik på svenska rollspel inte behöver betyda så mycket. Det är en ganska obskyr hobby idag. Men å andra sidan kan man alltid nämna de punkterna i arbetet. :)

Kärlekscraft

Swordsman
Galindra;n51034 said:
Ska skriva ett forskningsarbete och valt att skriva om rollspelskulturen i Sverige. Har gjort en lite enkät som jag skulle vilja få fler att svara på, kan jag länka den här någonstans?
Varit i kontakt med Sverok om dom har sammanställt någon statistik någon gång och vart man kan hitta den, eller om det kan finnas någon annanstans. Någon som kan tipsa om vart man kan finna statistik på t.ex. hur många rolllspelare finns det i Sverige, fler män än kvinnor som spelar osv?

/Petra
Svarat.
Finns det några andra typer av frågeställningar än rent statistika frågor som kön, ålder och liknande knutet till arbetet?

Galindra

Veteran
Tack så mycket för alla svar och tips! Aaah skulle ha skrivit med att det bara handlar om bordsrollspel och inte rollspel generellt. Miss av mig =) Har kontaktat bl.a. sverok och svenska förläggareföreningen (för att få ett hum om hur många rollspelsböcker som säljs, område osv). Har lite att kolla igenom nu.

Cissi

Up to no good.
MODERERING

Jag flyttar tråden till "Rollspelsforumet", där finns det stor chans att du får ännu mer hjälp.

/Cissi

Galindra

Veteran
Åh, tack! Har fått många fler än jag trodde, men kommer nog inte få reda på exakt hur många rollspelare det finns i Sverige =D

kloptok

Pensionerad astrolog
Galindra;n52886 said:
Åh, tack! Har fått många fler än jag trodde, men kommer nog inte få reda på exakt hur många rollspelare det finns i Sverige =D
Är det möjligt att lägga upp resultaten här i tråden när du sammanställt? Vore kul att se! :)

Eleas

Hero
Svarat! Jag ekar kloptok, det vore kul att få lite statistik på det hela någon dag!