Nekromanti Philip Pullman - Mörka Materien

magoo

Hero
Jag läser just om Philip Pullmans trilogi om Den Mörka Materien och slås av hur otroligt bra och välskriven den är.

Serien utspelas i flera världar, vår egen samt ett antal parallellvärldar som påminner om vår. Miljön i bok nr 1 är en slags blandning av Mutant och Agatha Christie och hjältinnan är en liten flicka som blir indragen i storslagna händelser.

Böckerna ska vara skrivna för ungdomar, men de är ganska våldsamma och handlingen är komplicerad - Pullman underskattar inte sina ungdomliga läsare! Vetenskap, religion, fantasy och blodig action i en skön blandning!

Läs! Läs också gärna intervjun med Pullman i senaste numret av SFX, där han bland annat säger att barn inte behöver förstå allt i hans böcker, de kan ha nöje av dem ändå.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Pullmans "His Dark Materials" har ett makalöst charmigt världsbygge, bra karaktärer som många ligger i den moraliska gråzonen och en historia som vet hur den ska vända.

Enda problemet som jag ser den är att det som händer i slutet känns oetablerat i relation till resten av historion, vilket gör att det känns lite lätt fånigt och oengagerande. Men om man inte låter sig nedslås av det (eller på något sätt gillar slutet, mig till trots) så är böckerna otroligt bra. Helt klart värt lästiden.

/Naug