Re: Noe!
Jag håller med. Okej, det kanske är en slarvigt skriven förhandstitt, men de lyckas ju faktiskt bara få med aspekter som fanns med i Kult (man skrapar på ytan och blir varse den hemska sanningen, dödliga drömmar, mörka hemligheter, onda vetenskapsmän, en bakomliggande "plan" bakom allt, svårt för rationella människor osv), den enda skillnaden som framgår av förhandstitten är att man inte längre skall spela människor som på grund av sina mörka hemligheter/sinnessjukdomar/drogberoende el. dylikt gör dem UTSATTA för det okända, utan man skall spela präster, deckare eller undersökare som på grund av sitt ämbete utgör en FARA för det okända.
Inte alls lika läskigt, mao. Vem är du helst, jägaren eller bytet?
Antingen hoppas Neogames göra ett mellanting mellan CoC och Kult och sno gamla Kultspelares uppmärksamhet eftersom vi inte lär se någon vettig version av Kult bli utvecklad av 7th Circle, eller så hoppas man kunna armbåga sig in på marknaden genom att sno beståndsdelar från både Kult och CoC, men genom att undvika de riktigt usla aspekterna av de båda rollspelen (främst Kult, givetvis, men nya d20-CoC blir säkert vrålsämst, det oxå) och då komma fram till någon lightversion av skräckrollspel som förhoppningsvis faller alla i smaken.
I vilket fall som helst lär det bli omåttligt populärt, och jag kommer säkert köpa det själv. Neogames tjänar på att konkurrenterna är så dåliga, och det är förstås ett lysande sätt att göra affärer, men ganska trist för rollspelshobbyn.
Det finns ett tredje alternativ; det är att Phobia introducerar ett nytt sätt att skrämmas på som för hela genren vidare. Svårt att tro det från förhandstitten, men det betyder faktiskt föga. Jag ska iaf nyfiket se på tills de blivit klara, sedan får vi se hur det blev.
/Rising