Nekromanti Phobia?

Rising

Vila i frid
Nå? Spelades det inte Phobia på GothCon? Ingen som har åsikter?

/Rising
som hoppas att han inte bara har inbillat sig att han läste någonstans att Phobia skulle premiärspelas på GothCon.

Jake Steele

Warrior
Först: Äventyret var bra.

Men nej, i min mening så spelades inge Phobia på GothCon.
Det spelades ett friformsäventyr gjort av någon som på något sätt är knuten till de som skriver Phobia. (Jag vet inget om äventyrs författaren eller Phobia författarna så... ja det är luddigt.)

Äventyret var i min mening 0% skräck och 100% thriller. Inte för att det är något dåligt, det är svårt (omöjligt) att skapa en skräckkänsla på ett konvent.

Jag tycker inte att man kan se någon särskild känsla som skulle vara specifik för Phobia. Vad jag menar är att man kan känna att man är i ett Kult äventyr även om man kör friform.

Om man ändå ska säga att äventyret har någon känsla som kommer vara genomgående i Phobia så är det nog att skräcken, hemskheterna kommer från vad vi männsikor är beredda att göra mot varandra.

Jag hörde dessutom ett rykte att Phobia kommer till jul. Stämmer det?

mvh
-örn

Matt Evans

Veteran

Det står på hemsidan att det hoppas att det är klart till jul, å andra sidan så har det stått något liknande ca 2 år nu...

// Matt Evans

Ghoulz

Swordsman
Stressfaktor

Jag hade förmånen att provspela Stressfaktor på onsdagen före konventet. Jag kan knappast kallas en objektiv betraktare av det eftersom jag känner en av konstruktörerna, men jag kan ändå uttrycka lite tankar kring det. Själva scenariot har jag inga problem med. Det var, som sades nedan, 100% thriller (enligt min klassiska definition), och 0% skräck. Typ. Det där kan nog variera mellan spelomgångarna - för min egen del hängde det nog rätt mycket på spelledaren som körde det racet helt enkelt. Det föreföll (och jag fick det bekräftat av konstruktören efteråt) som att scenariot var mycket flexibelt till sin karaktär.

När det gäller regler så finns det ännu inga färdiga dylika till Phobia. Därför spelades scenariot som friform. Men scenariot tycks ändå vara skrivet i Phobias specifika värld - vilekt innebär skräck på ganska låg nivå. Inga illusioner som rasar eller urgamla väsen som vaknar, utan mer mellanmänsklig skräck och ångest. Det kan ha sina poänger, men jag känner ändå en viss frustration över att Phobia tycks ha antagit en kulturkonservativ pose och förutsätter att "det postmoderna samhället" i sig är något ont och att det innebär intet annat än problem och smärta. Detta nämndes av scenariokonstruktören som ett framträdande tema i Phobia (och de umgås regelbundet med spelutvecklarna, så jag antar att de vet vad de snackar om). Personligen skulle jag definitivt problematisera världen betydligt mer än att bara upprepa en kulturkritik värdig Didi, men smaken är ju olika (jag gillar ju cyberpunk och posthumanism, andra röstar på folkpartiet s.a.s.).

Phobia kan nog vara intressant att hålla ett öga på, men det kommer följa Neogames övriga produktion regelmässigt vilket är ännu ett stort minus för mig. Hela den biten av spelet kommer jags trunta i, vilket får mig att undra vad jag egentligen ska ha spelet till. Det mesta tror jag nog att jag skulle kunna tänka ut själv (och har typ redan gjort det).

Summa sumarum: Vi får vänta längre än till jul om vi vill ha ett revolutionerande skräckrollspel på den stora allmänna spelmarknaden. I Ghoulzland fortsätter vi att tugga Kult ännu ett år.

Big Marco

Läskig
Re: Phobia - lite feedback på själva spelet

Reglerna kommer att ha sin bas i Neotech v2. Dock med slimmade och reducerade regler, speciellt i de tradiitionellt "tunga" Neo-bitarna strid och skador.

Stämningen i Phobia är upp till en SL att välja. Phobia är tämligen brett, du kan köra Arkiv-X, Millennium, Magi, Kult, Religion, Highlander, Vampire, Cyberpunk, osv med Phobia. Dörrarna stängs inte. Samtidigt kommer Neogames att presentera sin vision och sin värld för Phobia, som en spelledare kan välja att följa. Eller inte.

Målet med Phobia är att hålla det brett. Med många olika delar som kan pusslas ihop eller skippas.

I vårt tycke gör inte detta Phobia "urvattnat" eller "utan röd tråd", utan snarare tvärtom. Vi skapar förustättningar för att en SL kan kombinera de delar som uppskattas, utan att dessa krockar. Thriller, rysare, skräck, splatter. Du väljer själv.

Rising

Vila i frid
Re: Stressfaktor

"scenariot tycks ändå vara skrivet i Phobias specifika värld - vilekt innebär skräck på ganska låg nivå. Inga illusioner som rasar eller urgamla väsen som vaknar, utan mer mellanmänsklig skräck och ångest. Det kan ha sina poänger, men jag känner ändå en viss frustration över att Phobia tycks ha antagit en kulturkonservativ pose och förutsätter att "det postmoderna samhället" i sig är något ont och att det innebär intet annat än problem och smärta. Detta nämndes av scenariokonstruktören som ett framträdande tema i Phobia (och de umgås regelbundet med spelutvecklarna, så jag antar att de vet vad de snackar om). Personligen skulle jag definitivt problematisera världen betydligt mer än att bara upprepa en kulturkritik värdig Didi, men smaken är ju olika"

Jag tycker att det var häftigt att de hade någon värld överhuvudtaget. Nu kommer jag nog köpa det iaf, så får vi se vad jag tycker. Det låter ju iaf som om de har tänkt till mer än vad vi tidigare befarat. Så det borgar gott. Tack för åsikterna, Ghoulz, jag fick veta precis vad jag var ute efter!

/Rising

Ghoulz

Swordsman
Varsågod (ot)

känner att jag kanske angrep hela spelet lite väl hårt, men jag tror att min skepsis är hyfsat befogad. Jag är helt klart imponerad av att man ö.h.t. bekymrat sig om att förmedla något med sin spelvärld och har lite visioner. Att jag inte delar spelkonstruktörernas specifika världsbild betyder alltså inte att jag vänder mig mot företeelsen som sådan. mer ambitioner! Rollspel ska vara mer än bara en låda med tabellhäften och tärningar!

Ghoulz

Swordsman
Re: Phobia - lite feedback på själva spelet

Stämningen i Phobia är upp till en SL att välja. Phobia är tämligen brett, du kan köra Arkiv-X, Millennium, Magi, Kult, Religion, Highlander, Vampire, Cyberpunk, osv med Phobia. Dörrarna stängs inte. Samtidigt kommer Neogames att presentera sin vision och sin värld för Phobia, som en spelledare kan välja att följa. Eller inte.

Alltså, allt det kan jag använda såväl storytellersystemet som kultsystemet till. Eller möjligtvis Neotech v2 om det vore så att jag var kär i det systemet (har aldrig spelat det, men Eon tyckte jag mest kändes jobbigt att lära sig). Ett nytt spel är bara intressant (för mig) om det presenterar en ny spelvärld. Jag gillar idén om "decentraliserad" skräck (dvs inga Great old ones eller Arkonter), men ogillar den grundläggande tonen av kulturkritik a'la värdekonservativ höger. Kult t.ex. var ett betydligt intressantare spel p.g.a. sin ickemoraliserande ton. Men jag lovar att ta en titt på Phobia. Och jag tycker det är bra att det fortfarande konstrueras svenska rollspel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag hörde ett rykte att Phobia skulle komma till GothCon 2001. :gremsmile:

/tobias

Johan Granberg

Swordsman
Jag kan väl inte säga alltför mycket som inte har sagts av tidigare inläggsskribenter redan, men jag ska ge ett par kommentarer i alla fall.
Om Stressfaktor Omega var representativt för Phobia kommer jag definitivt köpa det, då det innehöll en ingrediens som jag saknat otroligt mycket i andra skräckrollspel, nämligen den jorndära, mänskliga skräcken. Okej, scenariot i sig var kanske inte så mycket skräck, men man fick smak för vad man kommer att kunna göra med världen. Det verkar bli ett skräckspel som lägger tonvikten på det psykologiska, vilket jag tycker är bra. Förhoppnigsvis kommer Phobia att bli ett bra verktyg för att skriva scenarion med mycket symbolik, psykologi och mänsklig faktor.

Äh det blev mest pladder men jag tror poängen gick fram, PSYKOLOGI! :gremlaugh:

chrull

Stockholm Kartell
Först: Äventyret var bra.

Nja. jag håller inte med. Det var faktiskt ganska tråkigt, träigt, oorginellt och framförallt undrade jag varför jag spelade en vampyrlajvare som inte hade något brottsligt förflutet, en trevlig flickvän (som jag nyss bråkat med?)... och FRAMFÖRALLT undrade jag vad F-N han gjorde beväpnad med automatvapen i färd att råna en bank???

Nej. Han hade inget med de andra personerna att göra, allt det där med drogen var dessutom dumt gjort.

jag tyckte det var hemskt.

Hade man gjort scenariot till neotech och städat bort rollpersonen jag spelade så hade det kanske bara varit oorginellt, och inte dåligt också.

Äventyret var i min mening 0% skräck och 100% thriller. Inte för att det är något dåligt, det är svårt (omöjligt) att skapa en skräckkänsla på ett konvent.

Ymir spelleda sitt scenario för oss dagen efter. Han fick det att krypa i hela kroppen. så jodå. det går. alldeles utmärkt till och med.

Om man ändå ska säga att äventyret har någon känsla som kommer vara genomgående i Phobia så är det nog att skräcken, hemskheterna kommer från vad vi männsikor är beredda att göra mot varandra.

Det verkar vara det här Phobia ska handla om alltså? paranoia, stress och sådant?

hm.

chrull

Dimfrost

Special Circumstances
Jag hörde även att Partisan skulle vara 1988 års nya svenska rollspel.

/Dimfrost, känner sig gammal :gremsmile:

Jocke

Man med skägg
Re: Phobia? (ot)

och jag hörde att Röd sand skulle komma straxt efter Ofensiv som skulle vara ett tillbehör till Neotech 1...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Saligt insomnade (OT)

Vi kanske skulle starta en ny tråd om den bästa rollspelsprodukten som aldrig kom ut?

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Saligt insomnade (OT)

Vi kanske skulle starta en ny tråd om den bästa rollspelsprodukten som aldrig kom ut?
Det brukar vara så kontroversiellt att diskutera vad som är bäst. Jag föreslår att vi diskutera vilken produkt som aldrig kom ut som är näst bäst i stället.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Saligt insomnade (OT)

Det är en guldgruva att läsa gamla Sinkaduser och se vilka produkter som fanns på planeringsstadiet... Själv gillar jag nog Ad Astra bäst, som långt senare muterades (ursäkta det extremt dåliga skämtet :gremcrazy:) till Mutant RYMD.

/Dimfrost

Ghoulz

Swordsman
Ha!

Det var ju drogen (nu när du ändå var tvungen att erkänna allt!)! Vaddå, kan inte en vampyrlajvare råna en bank? Det vet väl alla hur skumma sådana är, kolla bara på nyårshelgens mordfrossa i kvällstidningarna!

Du tycks också helt ha missat grejen med de icke-karaktärsbundna handoutsen (även om det hela gestaltade sig så för dig gjorde det itne det för mig). Den biten var strålande och effektiv och bra för att driva på spelet. Orsaken till att scenariot inte lyfte för mig (det blev bara ett gisslandrama med märklig upplösning) berodde på att vår sl valde att vara mycket subtil med alla märkliga saker. inte så effektivt, och uppenbarligen inte alltid den självklara vägen till effektivt skräckspelande.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Ha!

Det var ju drogen.
Ja. Men varför var alla andra grova brottslingar utom jag?
Jag fattade inte alls vad jag gjorde där och ville bara därifrån. Inte så kul kanske.

Du tycks också helt ha missat grejen med de icke-karaktärsbundna handoutsen
Nej. jag missade dem inte. Men i mitt fall så gav de jag fick mig bara känslan av att jag ÄNNU mindre hade något där att göra.

Kanske inte så jävla lyckat.

Och dessutom är det svårt att spela drogad när man inte har en susning om att man är det.

jag tyckte det var tråkigt och dåligt. Är det här typen av skräck som Phobia ska bygga på så fattar jag inte varför de ska ge ut så många böcker. En enda större bok som funkar som en ny kamapnjmiljö/stämning/känsla till neotech hade funkat lika bra.

chrull

EchonCique

Hero
Jag spelade scenariot under GothCon och blev väldigt besviken. Jag hade förväntat mig mer skräck, en annorlunda värld med ondskefulla krafter i spel och mer allmän skräck som i KULT och Call of Cthulhu.

Istället var det fokus på psykologiska faktorer och stress, vilket för mig, inte är det samma som skräck. I mina ögon verkar Phobia bli ett Neotech utan tech samt med utökade psykologiska regler. Det vill säga absolut ingenting som jag är intresserad av för fem öre.

Vill jag spela skräck spelar jag CoC, KULT eller WoD helt enkelt. Phobia kommer inte existera ens i divisionen under dessa tungviktare.

David

EchonCique

Hero
Re: Ha!

jag tyckte det var tråkigt och dåligt. Är det här typen av skräck som Phobia ska bygga på så fattar jag inte varför de ska ge ut så många böcker. En enda större bok som funkar som en ny kamapnjmiljö/stämning/känsla till neotech hade funkat lika bra.
Kan inget annat än hålla med i allt som Chrull skrivit i denna tråd, bortsett från att jag inte såga scenariot lika hårt :gremsmile:. Vi spelade förresten i samma spelgrupp, då jag var Milan den hårt kriminellt belastade ex-jugoslaven. Det är också roligt, kom han till Sverige innan alla stridigheter bröt ut på Balkan eller är det en miss av konstruktörerna att skriva Jugoslavien? :gremsmile:

David