Nekromanti Pilar

Nofaith

Veteran
Hur stor är risken att en pil fastnar om den träffar en kroppsdel. Enligt boken kan endast vapen fastna om man lyckas med ett brytrisks slag, eller har jag missat något?
(hur stor är risken att pilen går rätt igenom)

Om man blir anfallen av ett flertal hugg och jag väljer att göra motanfall, hur många vevningar hinns med innan mitt motanfall gör processen kort med väderkvarnen.

/images/icons/baby.gif

G

Guest

Guest
Personligen så säger jag att en pil som har gett några extraskador borde sitta fast medans de andra bara snuddar.

Om en pil skulle gå igenom är möjligt och jag säger att det sker så vi fyra extraskador, samt var den har träffat.

Krille

Super Moderator
"Hur stor är risken att en pil fastnar om den träffar en kroppsdel. Enligt boken kan endast vapen fastna om man lyckas med ett brytrisks slag, eller har jag missat något?"

Med regeln för att vapen fastnar menas att vapnet inte kan dras ut igen, till exempel för att det kilats fast mellan ben eller körts in i ben. Det innebär att en pil som har fastnat enligt regeln "vapnet fastnar" inte kan dras ut ur såret. Den sitter fast. En pil som inte har fastnat enligt regeln "vapnet fastnar" kan dock dras ut ur såret.

Huruvida man är tvungen att dra ur pilen kan lämpligen bero på skadan. Om målet får en extraskada så får man dra ut den själv. Annars ramlar den ut av sig själv.

G

Guest

Guest
Här har vi ju en modifikation ifall att pilarna har hullingar eller inte. bara en liten tanke.

Nofaith

Veteran
Ok, så en extra skada så fastnar den menar du, då kommer följdfrågan, om man exempelvis träffas nu i pannan som extra skada har den då fastnat där? Det är alltså lika stor sannolikhet att den fastnar oavsett vad den träffar. Frågan hör igentligen lika mycket hemma i N2 fast då ifrågan om kulor fastnar.

Krille

Super Moderator
"Ok, så en extra skada så fastnar den menar du, då kommer följdfrågan, om man exempelvis träffas nu i pannan som extra skada har den då fastnat där?"

Jo, men inte på ett sådant sätt att den inte går att dra ut. Lirka lite, vet jag - både på pilen och på reglerna.

Freelancer

Warrior
Har inte läst nått om detta faktiskt, men jag antar att den regeln inte gäller för pilar. En pil som träffar, åker ju in i kroppen (om den inte fastnar i rustningen), den ramlar ju inte av eller åker igenom. OK den kan åka igenom men då ska den ha en jävla kraft......

Freelancer

Warrior
Annars ramlar den ut av sig själv.

Det måste vara ett litet sår isåfall. Typ att den fastnar lite lätt i köttet och trillar av. Men det verkar lite skumt tycker jag. För om man får en fiskekrok i fingret, så ramlar ju inte den ur av sig själv precis... Och en fiskekrok gör nog inte lika ont..

Nero_UBBT

Warrior
Fiskekrok...

En fiskekrok är ju hullingförsedd på sätt och vis...så det var kanske ett lite dåligt exempel det där?

Freelancer

Warrior
Re: Fiskekrok...

Och en pil då??? hur ser den ut?? om jag inte har helt fel så ska det finnas minst två typer utav pilar, jaktpilar och stridspilar. En stridspil ska vara rätt så rak, alltså inga hullingar eller ngt. Medans en jaktpil ser ut som en pil helt enkelt, två hullingar, en på var sida... En jaktpil tror jag INTE trillar ur av sig själv, om den inte träffat väldigt dåligt eller "löst"....