Nekromanti Pilbågsvåld

Krille

Super Moderator
Re: Överljudsfysik (OT)

"Om man skjuter iväg en hålspetsprojektil vad händer då? Jag vet att det finns eftersom jag själv har varit med när det har användts, men eftersom det är en stor håla i spetsen med luft, hur blir liften "formad" runt omkring den?"

Bogvågen kommer att utgå från kanten på hålet. Den del av bogvågen som är på utsidan är det inga problem med, men den på insidan kommer att slå emot kant och botten på hålet och drastiskt öka lufttrycket. Luften kommer inte att få plats i hålet utan kommer att slås framåt i en kon och rinna över kanten in i resten av bogvågen.

Svart i bilden är högre lufttryck.

Har man otur så kommer luftkonen i sin tur att slå en ny bogvåg med början framför kulan som missar kanten, vilket gör att konen upphör, vilket gör att luften återigen slår mot kanten och bildar en kon, vilken slår undan luften förbi kulan... och så vidare. Det här kommer att leda till massiv och ojämn inbromsning och stabilitetsförlust. Förmodligen kommer kulan att börja tumla, men det krävs en superdator för att räkna ut vad som troligen händer, eller några tusen provskott framför en höghastighetskamera.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: duktiga bågskyttar

"Jag kan dock inte komma ihåg vad det var för storlek på målen."

En husvägg? /images/icons/wink.gif

Om det där är sant så är det jävligt imponerande. På tal om pistolskytte nu, så såg jag (återigen på Ripleys lögnhistorier) en kille (ganska fet redneck med Texas-brytning och hatt - minns inte namnet) som kunde skjuta ett mynt som någon kastade upp i luften.

Han drog också en pistol på något mindre än en sekund har jag för mig, och sköt sönder en ballong på 180 meters avstånd med en kortpipig revolver.

DAKRilla

Hero

Ja, jänkarna är ju som vi alla vet alltid störst, bäst och vackrast.

Krellh

Warrior

jag har sett en del som pysslar med praktiskt skytte göra liknande saker. Iofs var dom inte så överjävligt snabba, men det låg inte långt efter. Sånt är rätt redigt imponerande att se... /images/icons/smile.gif

/Tobbe