Nekromanti Piloter, Certifikat, Flyg och Rymdfart

swazze

Swordsman
Jag plockade fram ett gammalt yrke som jag hade gjort för en kasse år sedan (om man nu kan mäta år i kassar), nämnligen pilot. Efter att ha läst igenom det så känndes det som det var fullt möjligt att genomföra en yrkesperiod som pilot med hjälp av det (beskrivningarna var lite si sådär men det kan man fixa till). Dock så kan man ju alltid göra det intressantare så jag bestämmde mig för att kolla upp lite om krav och hur en utbildning genomförs. Jag fann att det fanns en hel uppsjö av certifikat man kunde ta beroende på vad man ville göra som pilot.

I Neotech så bestämms ens förmåga och framgångar inom ett yrke med hjälp av färdigheter (ibland pengar). Det är ju inte alltid så i den riktiga världen. Du kanske är en urduktig pilot men så länge du inte har de rätt certifikaten så får du varken flyga eller tillgång till några jobb. Så här är det med en del andra yrken också. Ett problem (tycker jag iaf) när folk skapar sina rollpersoner är att följande: Har ni hört talas om Affärsmannen som på fritiden är Kommandosoldat eller Hitman? Dvs att man kan få tillgång till massa färdigheter via sina frivilliga enheter, som spelarna oftast bara använder till att trycka in vapenfärdigheter. Detta e ju iof ingen riktig lösning på detta men lite iaf. Många vapenfärdigheter är knutna till certifikat t ex sprängning och sådana certifikat kan man bara få via ett yrke (allstå inte de frivilliga enheterna). Så för att utöva dessa lite speciella färdigheter lagligt måste man ha ett certifikat.

Jag har funderat lite kring regler för certifikat och försöker hålla dem så enkla som möjligt.

Uppnår man 10 i färdigheten via ett yrke så får man certifikatet automatiskt.

I fallet pilot så kan man antingen göra så att man pressar ihop en massa certifikat till ett pilotcertifikat som man får vid FV 10. Eller för att göra det lite mer avancerat få Private Pilot Certificate (det amerikanska privata pilot certifikatet idag) vid FV 10 och Airline Transport Pilot Certificate (få flyga passagerare i flygplan över 6 ton) vid FV 15. Vill man göra det ännu mer avancerat så kan man dela ut x antal certifikat beroende på hur framgångsrik yrkesperioden var, dvs liknande systemet med befordran. Här följer de olika amerikanska certifikaten idag kompleterade av mina usla anteckningar, om man ska använda ett sådant system.

Third-Class Medical Certificate
Second-Class Medical Certificate
First-Class Medical Certificate
Dessa tre räknas inte som certifikat.

Private Pilot Certificate (req TCMC). Day & night. VFR (Visual Flight Rules). Take passengers. Share costs but not take charge or work for a company.
Instrument Pilot (req PPC). Day & Night. IFR (Instrumental Flight Rules).
Commercial Pilot Certificate (req PPC & SCMC). Pilot can charge passengers and work for a company
Airline Transport Pilot Certificate (req IP, FCMC & CPC). Act as a captain on a commercial aircraft weighing over 6 tonnes.
Multi-engine Rating (req IP & CPC). Pilot can fly multi-engine aircrafts
Flight Instructor Certificate (req SCMC, IP & CPC). Teach other student and help them achieve certificates
Flight Engineer. Pilot can handle aircraft systems.

Certifikaten är oberoende om man flyger helikopter i flygplan och detta bör istället visas i ens färdighetsvärden. Flyga: Helikopter, Flyga: Flygplan. Dock så har det ju hänt en del med teknologin sedan 2005 med nyheter som vektorjets och scramjets. Och därmed nya samt förändring av certifikat. Jag tycker dock inte man ska använda alla certifikaten ovan bara för en massa nörderier utan mer som att man bygger sin egen inriktning som pilot.

Ett logiskt steg från flyga ett flygplan borde ju vara att flyga rymdskepp av något slag. Det bör tom med vara ett krav att man är pilot innan man ger sig på rymdfart. Vad skulle det kunna finnas för certifikat för detta? Man bör ju rimligtvis göra skillnad på planet-omloppsbana och interplanetär rymdfart och därmed olika certifikat för det.

Det leder en till frågan hur rymdskepp framförs 2059. Vad har man för typ av bestättning? Exempelvis så har bestättningarna på flygplan gått från 4 man med kapten, andre pilot, navigatör och flygingengör till 2005 med istort sett bara kapten och andre pilot. Dock så är ju rymdskepp klart mycket mer avancerade än ett flygplan och kanske behöver en utökad besättning särskilt vid långa interplanetära resor.

Det finns två sätt att bli pilot antingen civilt eller militärt. Fördelen med det militära är att all utbildning är gratis men du får dock lite lägre lön och blir dessutom knuten till militären ett tag. Att få välja pilot kräver en normal? eller framgångsrik yrkesperiod som officer. Den civila vägen kostar betydligt mer men du är och andra sidan fri att göra vad du vill. Den första perioden kräver att man drar ifrån 50 000 € från sitt startkapital?

Vad tycket ni om dessa ideér. Detta är inte tänkt som några nörderier och extra krångel utan mer för att knyta rollpersonen närmre världen. Pilot kan ju vara ett lite tråkigt yrke att välja annars. Jag har bifogat mitt gamla Pilot så ni kan ta en titt på det också och komma med feedback iom jag ev kommer uppdatera det med detta.

MongoMan

Swordsman
Många vapenfärdigheter är knutna till certifikat t ex sprängning och sådana certifikat kan man bara få via ett yrke (allstå inte de frivilliga enheterna). Så för att utöva dessa lite speciella färdigheter lagligt måste man ha ett certifikat.
Privatpersoner kan inte få licens eller certifikat för sprängämnen i alla någorlunda civiliserade länder.
Yrkeslicens krävs för det, och för yrkeslicens krävs förstås ett yrke.
Däremot finns det mer eller mindre bra beskrivningar på hantering av sprängämnen på internet redan idag.
I Neotech finns det säkert ännu mer.
Frågan är bara varför den där affärsmannen skulle sätta sig och surfa på internet för att ta reda på hur man apterar sprängladdningar.

Den civila vägen kostar betydligt mer men du är och andra sidan fri att göra vad du vill. Den första perioden kräver att man drar ifrån 50 000 € från sitt startkapital?
Ehhh, vad kostar det i vår värld? Inte motsvarande 50.000 euro iallafall.
Det där låter inte bra, men det är långt ifrån lika befängt som att en universitetsutbildning kostar ungefär 200.000euro (!)

Private Pilot Certificate (req TCMC). Day & night. VFR (Visual Flight Rules). Take passengers. Share costs but not take charge or work for a company.
Instrument Pilot (req PPC). Day & Night. IFR (Instrumental Flight Rules).
Commercial Pilot Certificate (req PPC & SCMC). Pilot can charge passengers and work for a company
Airline Transport Pilot Certificate (req IP, FCMC & CPC). Act as a captain on a commercial aircraft weighing over 6 tonnes.
Multi-engine Rating (req IP & CPC). Pilot can fly multi-engine aircrafts
Flight Instructor Certificate (req SCMC, IP & CPC). Teach other student and help them achieve certificates
Flight Engineer. Pilot can handle aircraft systems.
Bra, men jag tycker att man kan ha slag mot det för att uppnå önskad grad, i likhet med systemet för titlar i Mystik & Magi (Eonmodul för er som av någon anledning inte visste det).

För övrigt anser jag att Las Vegas bör förstöras.

ripperdoc

Myrmidon
Ett flygcertifikat för sportplan idag kostar många tiotusen kr (se ex. här ). Certifikat för mer avancerade plan kostar klart mer (ex. blir hyran för planen lavinartat större ju större plan du behöver certifieras för).

En universitetsutbildning på universitet som MIT, Berkeley, etc kostar idag hundratusentals kronor. MIT har ex. 30000 dollar per år, i fyra år, plus kostnader för boende, etc. Det blir cirka 840 000 kronor, dvs 210 000 euro år 2059. Du kan kallt räkna med att universiteten har blivit klart dyrare i Neotech och de dyraste kostar sannolikt miljoner euro att gå på.

/RipperDoc

swazze

Swordsman
Privatpersoner kan inte få licens eller certifikat för sprängämnen i alla någorlunda civiliserade länder.
Yrkeslicens krävs för det, och för yrkeslicens krävs förstås ett yrke.
Hmm var det inte det jag skrev? :gremconfused:

Frågan är bara varför den där affärsmannen skulle sätta sig och surfa på internet för att ta reda på hur man apterar sprängladdningar.
Jadu det är det som är problemet och det var det jag tänkte delvis lösa med certifikat. När man gör sin rollperson så är det en del som kanske väljer affärsmannen eftersom de inte bara vill vara soldat eller hitman. Dock så kan de inte pilla bli vapenfärdigheter etc

Ehhh, vad kostar det i vår värld? Inte motsvarande 50.000 euro iallafall.
Det där låter inte bra, men det är långt ifrån lika befängt som att en universitetsutbildning kostar ungefär 200.000euro (!)
Detta har iof Ripperdoc redan svarat på. 50000 euro är faktiskt i underkant. Flyga ett flygplan kostar pengar och du behöver många timmar i luften för att få ditt certifikat. Dessutom blir flygplan bara dyrare och dyrare. Dock så har du en viss inkomst under tiden iform av att du flyger med andra pilotstudenter.

Bra, men jag tycker att man kan ha slag mot det för att uppnå önskad grad, i likhet med systemet för titlar i Mystik & Magi (Eonmodul för er som av någon anledning inte visste det).
Sure. Vet ej om det blir lite väl krångligt då. För att få framföra ett flygplan av lite storlek så behöver man 4-5 certifikat det blir en massa slag. Ska man dessutom ge sig in på rymdfart så blir det mycket. Dessutom är det oftast inte ens förmåga att flyga som sätter stopp utan snarare ens brist på flygtimmar för att få sitt certifikat.

Techno

Veteran
Tycker att du har gjort ett bra jobb med arbetet pilot. Kanske använder det när ja kör kanske..kanske.. :gremlaugh:

MVH Jonas (Techno)