God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,482
Recension av Pirater 1.5
Arrogant ädling, Berömd äventyrare, Diabolisk ockultist, Efterlyst sjörövare, Förrymd slav, Hjältemodig officer, Intrigerande präst, Korrupt tjänsteman, Missförstod tjuv, Misslyckad hantverkare, Sniken handelsman, Stolt pirat, Stridstrött knekt, Sur fiskare och Ädel vilde. Välj en karaktärstyp, välj en av de 3 olika för varje uppsättningarna Färdigheter och Egenskaper och så fuckig kör vi!
Okej, så Pirater! är mekaniskt så nära En Garde! III att alla äventyr och supplement fungerar till båda grundböckerna. Det är ett neotrad spel som är inriktat på att simulera alla filmer eller böcker där folk svingar sig i takkronor och fäktas med värjor. Gillar du reglerna till En Garde kommer du gilla dem till Pirater!. Det betyder inte att reglerna är identiska. Pirater saknar några av de djupare reglerna från En Garde! och har istället regler för båtar och andra piratsaker. Det finns bland annat en hel sektion för att göra magisk varelser och de färdigheterna kan även köpas av spelarkaraktärer när det är dags att gå lite crazy i kampanjen.
Minns ni Dark Heresy eran av 40k rollspel där det kom några olika spel med kompatibla regler? Varje spel handlade om en del av imperiet så det fanns en bok för inkvisitionen, en för soldater och så vidare. Den sista boken de släppte var för att spela kättare och fiender till mänskligheten. Det är motsvarigheten till den här boken. Om En Garde är Batman så är Pirater! vad som händer när Deathstroke eller Harley Quinn får sin egen serietidning.
Se på de där karaktärstyperna igen. Diabolisk ockultist bilden är att karaktären sprättar upp halsen på en naken kvinna under en svart mässa till Satan! Efterlyst sjörövare är betydligt mindre Jack Sparrow än vad du tänker dig. Korrupt tjänsteman är inte bara tjänsteman, fuck det är inte ens Korrupt tjänsteman utan det är KORRUPT tjänsteman. Det finns en röd linje här. Den är: Det är åren 1650-1750 och du fungerar inte i samhället. För vissa är det för att samhället är brutalt och förtryckande men för vissa är det 100% att du helt enkelt inte är en kugge som passar i maskinen. Det finns nu, just nu, i nästan 100, år en chans att hissa en svart flagga och skära halsarna av folk. Pirater! fångar genomgående känslan av att det är den sista ålder av oreda och äventyr.
Boken ger en stor mängd information om eran och gör det på ett mer än lite globalt sätt där inte bara Västindien täcks in. Du kan absolut sätta dig ner bara med boken och utan någon annan bakgrund kan du spelleda ett piratäventyr. Att man inte lämnar ute de ekonomiska och politiska faktorerna som leder till en situation där något så vansinnigt som pirater är en grej gör det lättare att berätta mer komplexa historier med spelet om man vill det. Bokens författare vet precis hur långt man ska lägga sig från verkligheten för att göra den trovärdig.
Jag hade köpt det här om du gillar En Garde och vill utöka spelvärlden. Men hade jag fått välja mellan de båda böckerna hade jag valt Pirater!. En Garde är ett solidare spel egentligen. Men Pirater! har attityd och en enormt bra hook. Pirater är bara kul och normbrytande på sättet som gör sig allra bäst i rollspel. För att citera kapten Blod “Vi är alla vildar under kappan som civilisation tvingat på oss”.
4 av 5
Arrogant ädling, Berömd äventyrare, Diabolisk ockultist, Efterlyst sjörövare, Förrymd slav, Hjältemodig officer, Intrigerande präst, Korrupt tjänsteman, Missförstod tjuv, Misslyckad hantverkare, Sniken handelsman, Stolt pirat, Stridstrött knekt, Sur fiskare och Ädel vilde. Välj en karaktärstyp, välj en av de 3 olika för varje uppsättningarna Färdigheter och Egenskaper och så fuckig kör vi!
Okej, så Pirater! är mekaniskt så nära En Garde! III att alla äventyr och supplement fungerar till båda grundböckerna. Det är ett neotrad spel som är inriktat på att simulera alla filmer eller böcker där folk svingar sig i takkronor och fäktas med värjor. Gillar du reglerna till En Garde kommer du gilla dem till Pirater!. Det betyder inte att reglerna är identiska. Pirater saknar några av de djupare reglerna från En Garde! och har istället regler för båtar och andra piratsaker. Det finns bland annat en hel sektion för att göra magisk varelser och de färdigheterna kan även köpas av spelarkaraktärer när det är dags att gå lite crazy i kampanjen.
Minns ni Dark Heresy eran av 40k rollspel där det kom några olika spel med kompatibla regler? Varje spel handlade om en del av imperiet så det fanns en bok för inkvisitionen, en för soldater och så vidare. Den sista boken de släppte var för att spela kättare och fiender till mänskligheten. Det är motsvarigheten till den här boken. Om En Garde är Batman så är Pirater! vad som händer när Deathstroke eller Harley Quinn får sin egen serietidning.
Se på de där karaktärstyperna igen. Diabolisk ockultist bilden är att karaktären sprättar upp halsen på en naken kvinna under en svart mässa till Satan! Efterlyst sjörövare är betydligt mindre Jack Sparrow än vad du tänker dig. Korrupt tjänsteman är inte bara tjänsteman, fuck det är inte ens Korrupt tjänsteman utan det är KORRUPT tjänsteman. Det finns en röd linje här. Den är: Det är åren 1650-1750 och du fungerar inte i samhället. För vissa är det för att samhället är brutalt och förtryckande men för vissa är det 100% att du helt enkelt inte är en kugge som passar i maskinen. Det finns nu, just nu, i nästan 100, år en chans att hissa en svart flagga och skära halsarna av folk. Pirater! fångar genomgående känslan av att det är den sista ålder av oreda och äventyr.
Boken ger en stor mängd information om eran och gör det på ett mer än lite globalt sätt där inte bara Västindien täcks in. Du kan absolut sätta dig ner bara med boken och utan någon annan bakgrund kan du spelleda ett piratäventyr. Att man inte lämnar ute de ekonomiska och politiska faktorerna som leder till en situation där något så vansinnigt som pirater är en grej gör det lättare att berätta mer komplexa historier med spelet om man vill det. Bokens författare vet precis hur långt man ska lägga sig från verkligheten för att göra den trovärdig.
Jag hade köpt det här om du gillar En Garde och vill utöka spelvärlden. Men hade jag fått välja mellan de båda böckerna hade jag valt Pirater!. En Garde är ett solidare spel egentligen. Men Pirater! har attityd och en enormt bra hook. Pirater är bara kul och normbrytande på sättet som gör sig allra bäst i rollspel. För att citera kapten Blod “Vi är alla vildar under kappan som civilisation tvingat på oss”.
4 av 5