Pirater! 1.5

Ska vi trycka upp 20 till Pirater! 1.5 i väntan på nästa stora utgåva?

• Nej, av flera anledningar.

Votes: 1 9.1%
  • Tja, det vore väl skoj, men jag kommer troligen inte att köpa en.

Votes: 9 81.8%
  • JA, jag vill ha den utgåvan!

Votes: 0 0.0%
  • Ja, men bara om bakgrunden ändras för att de n gamla fortfarande ska vara unik.

Votes: 1 9.1%

• Total voters
    11
  • Poll closed .

Myling

Vandöd pirat
Tanken var att Pirater! 1.6 skulle få en mer storskalig utgåva inom ett år eller två från det att 1.5 kom (med andra ord runt 2020-2021). Sjukdom och dödsfall har dock gjort att så inte har blivit fallet. Så funderar nu på om det vore omtyckt om vi tryckte upp ett 20-tal till av den rosa så länge (då har totalt 50 tryckts) så att folk som har letat efter den får chansen att få tag i den. Eller om det är "ni lovade att inte trycka fler, jag hatar er"-dumt?

cov_pirat15.jpg

Som det ser ut nu är utgåva 1.6 fortfarande en bit bort. Arbetet har stått still i två år på grund av stroke och dödsfall.

PS. Och på tal om annat så har vi tryckt upp några Pirater! 1, Leka med elden, och några testexemplar av En Garde! III som mjukpärm för när de offsettryckta tar slut. Plus att testtryck av En Garde! 2 kom just.

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det vore ju kul. Även om jag inte är presumptiv köpare är det ju alltid kul med pirater, så ett sånt svenskt rollspel borde finnas i tryck.

Myling

Vandöd pirat
Lade till en punkt för att låta den första tryckningen vara unik för den som vill det.

Jag instämmer med Magnus och säger även jag att det kan nog vara roligt med lite svenska piratspel och ett sådant borde finnas i tryck även om jag (i dagsläget) inte är målgruppen för ett köp.

Myling

Vandöd pirat
Vi kommer att återtrycka 1.5:an och göra den allmänt tillgänglig. Men vi byter färg på omslaget lägger in regler för förenklade spelledarpersoner och byter lite bilder. Vi kommer även att trycka 4 av den rosa som inte ska säljas, utan för att ge bort eller ha som priser i tävlingar (troligen via Facebook) - då blir det totalt 35 exemplar varav några inte är i allmänt omlopp (tror det är runt 5 st som är så att säga låsta). Den nya 1.5 kommer nog om några månader i sådana fall. Medan den rosa utgåvan kommer att fortsätta vara speciell.

cov_pirater151.jpg

Vi har även fått in några ex av den gamla gröna Pirater! 1 från 2011 för att det är ett tunnare och billigare spel utan beskrivning av världen och hur den fungerar och den innehåller inte Väsen-boken såsom 1.5 gör. Den gröna är helt enkelt för dem som vill ha ett främst historiskt spel utan något direkt djup medan 1.5 har det där djupet och ett äventyr och regler för det övernaturliga. Pirater! 1 är i lager nu! 10 st till att börja med för det var det vi hade råd med. =)

Den gröna kommer alltid att finnas att köpa direkt från Lulu också medan den nya 1.5 kommer att finnas på Publit via vår widgetshop oavsett lagerstatus hos oss eller andra. Det dröjer bara ett litet tag för 1.5 som sagt. Medan den gröna har funnits på Lulu i 13 år.

pirater_omslag.jpg

Last edited: