Nekromanti Pirater och plundrare: Utrustning

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,037
Location
Bureå
Haar jag glömt något? Är det något som är alldeles galet? Utrustningskapitlet börjar bli klart och ska snart skickas till tecknaren, så jag vore tacksam för input. Och ja, priserna finns inte där än, men de kommer att vara med i den färdiga boken.

Utrustning
I detta kapitel hittar du utrustning som kan komma till användning på havet. Mer utrustning finns i Äventyrs regelbok samt på hemsidan.

Huggare: Huggaren är ett sabelliknande vapen som kan vara rak eller böjd. Huggaren ger ett hjärta i skada vid strid.

Hängmatta: Ofta sover piraterna och sjömännen i hängmattor under däck.

Kanon: Kanonen skjuter 100 meter och ger fem hjärtan i skada. För tung för att bäras (specialförmågor kan dock säga annat). Det tar två omgångar att ladda om en kanon och krävs fyra personer för att sköta den. En ensam person kan använda en kanon, men det tar då tio omgångar att ladda om och sikta.

Kartor och sjökort: Kartor och sjökort är oerhört bra att ha till havs. Och de kan vara riktigt dyrbara. Med en karta eller ett sjökort får den som försöker orientera sig slå två tärningar och välja den bästa.

Kikare: Kikaren är ett välbehövligt hjälpmedel ute till havs. Flitigt använd. Gör till exempel att det går att spana på föremål eller platser långt borta (Sagoberättaren avgör hur bra det syns).

Kista: Piraterna har ofta sina personliga ägodelar i en kista där de sover.

Kniv: Kniv är ett bra hjälpmedel till sjöss vare sig det gäller att rensa en fisk eller kapa ett rep. Kan också användas i strid. Ger ett liv i skada.

Kompass: Kompassen är värdefull då den alltid pekar mot norr och hjälper dess ägare att orientera sig.

Korkbälte: En slags flytväst bestående av hopknutna korkbitar som fästs över bröstet. Den som bär ett korkbälte i vattnet slår två tärningar och väljer den bästa för att simma.

Krokhand: Om en pirat förlorar en hand kan de ibland sätta dit en krok istället. Kroken kan användas för att hålla fast saker, eller i strid. Ger ett hjärta i skada.

Kruthorn: För laddning i flintlåspistoler. Ett kruthorn räcker till 20 skott.

Kulor: En läderpung med kulor till luntlåspistoler. En pung innehåller 20 kulor.

Kvadrant: Med en kvadrant mäter man skuggor och kan på så vis avgöra skeppets position.

Laddset: Allt som behövs för att ladda en pistol eller ett gevär.

Lampolja: Lampolja för att fylla på i lyktor och lanternor.

Lanterna: En oljelykta som lyser upp omgivningen. Brinntid en hel natt. Ofta har dock piraterna regler om att alla ljus på fartyget ska vara släckta på natten, för att det ska bli svårare för andra att upptäcka dem.

Lod: Ett rep med knutar för varje 25 centimeter. Lodet användes för att mäta havsdjupet om man var osäker på huruvida fartyget skulle kunna ta sig fram utan att gå på grund.

Luntlåsgevär: Geväret har ett skott och måste därefter laddas om. Det tar en omgång att göra. Geväret kan skjuta 20 meter och ger tre hjärtan i skada.

Luntlåspistol: Pistolen har ett skott och måste därefter laddas om. Det tar en omgång att göra. Pistolen kan skjuta 10 meter och ger två hjärtan i skada.

Mässingmegafon: Användes av piratkaptenen på fartyget för att skrika ut order.

Nät: Används till fiske. Vid fiske med nät slås två tärningar. Välj den som visar bäst.

Passare: Passare används för att navigera (för att orientera på havet). Men det är bara när kusten är nära sjömännen använder passare. Ute på havet används kvadrant eller sextant.

Piska: En piska kan användas i strid, antingen för att ge ett hjärta i skada, eller för att låsa upp fienden under en omgång så att denne inte får göra något.

Plunta: En liten metallplunta är en slags flaska som ryms i en ficka. Innehåller oftast något drickbart.

Rep: Rep är oumbärligt. Har en mängd användningsområden, inte minst då ett skepp ska bordas!

Rom: Piraternas favoritdryck. Efter intagandet av en flaska rom slår den druckne två tärningar på alla tärningskast och väljer den som visar sämst.

Sabel: Sabeln är vid sida av luntlåpistolen piraternas mest kännetecknande vapen. Ger två liv i skada vid strid.

Sextant: Ett instrument för att navigera till sjöss. Påminner om en kvadrant.

Timglas: Det är viktigt att hålla reda på tiden till havs för att veta var man befinner sig och hur lång väg man seglat. Ett timglas måste vändas en gång i timmen. Det är vanligt att piraterna turas om att passa timglaset en natt i taget.

Träben: Förlorade ben kan ersättas med träben. Minskar Manöver med ett.

Tuggtobak: Många pirater tuggar tuggtobak. Det missfärgar tänderna bruna men är gott (tycker de).

Vaxljus: Ett vaxljus med brinntid en natt. Ger endast lite ljus.

Änterhake: Med hjälp av en änterhakar går det att dra ett skepp intill sig, klättra upp för master och liknande.

Änterpik: Ett långt spjutliknande vapen som används för att försvara sig mot en förestående äntring. Änterpiken kan vara upp till en och en hav meter lång. Ger ett hjärta i skada vid strid.

Ögonlapp: När det börjar bli dags för strid drar många pirater ned en lapp för ena ögat, så att det har vant sig vid mörker då de går ned under däck på skeppet de bordar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Ditt inlägg om kniv använder termen "liv" och inte "hjärtan" som resten av din utrustning.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Båtshake
Sjömanskista
Sjömanssäck
Guldring till örat
Papegoja
Skeppsskorpor
Flaskskepp
Harpun
Ljuster
Tatueringsutrustning
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Märlspiken måste också vara med, framför allt eftersom den blev ökänd som improviserat vapen när besättningen gjorde uppror (dess egentliga syfte var som ett verktyg när man skulle splitsa rep).
Samma sak med koffernaglar (fast de hör snarare till skeppet). Koffernaglar var det gamla sättet att fästa rep (istället för knapen som vi använder idag). Repet fästes vid en koffernagel som fästes i ett nagelbord.
 
Top