Nekromanti Pirates of Dork Water - Bakgrund & rollpersoner

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bakgrund:

Efter min återkomst från Mittens rike var det dags att spelleda igen, men tyvärr hade awesome Sinoir dels problemet att Bunny flytt stan, och dels att det gått så mycket ambitioner och pretentioner i den redan från ruta 1 att jag fick ångest bara av att tänka på hur jag skulle lyckas spelleda...

så utöver pågående Eon-kampanjer började jag och Pendragon leta efter möjliga regelsystem till ett löst frö inom en genre jag länge gillat lite undermedvetet, nämnligen pirater...eller, egentligen är jag personligen inte så fascinerad av just piraterna, utan av 1700-talet, kolonialtiden i Mexico/Sydamerika, Mayinkateker, och allmänt nautiskt/sjöfartshistoriskt bös, som på något plan varit med mig sen jag av någon anledning utsattes för Moby Dick på talbok som ung grabb... och när vi snubblade över Pirater! (en spinoff på En Garde!) tänkte vi att vi hittat ett regelsystem som kunde funka. Så det började spånas på en piratkampanj, och inspirationen flödade.

För grejen är, jag har alltid, alltid velat spelleda historiskt eller semi-historiskt, och jag har sett andra spelledare jag beundrar, till exempel Lycan, Bunny och Pendragon, göra det med framgång...men själv har jag aldrig riktigt lyckats. Den historiska miljön är så otroligt, otroligt svåröverskådlig och omfattande, om man jämför med fantasyvärldars mer hanterliga och fria format. Enkelt exempel: trots alla miljoner karaktärer vid hovet i A Song of Ice and Fire är det bara en bråkdel jämfört med mängden individer som -borde- finnas där om världen verkligen motsvarade senmedeltida Europa. Fantasyvärldar har alltid känntsbåde friare, mer avgränsade och lätthanterliga för mig, och historiska världar, trots att historien är det ultimata dockskåpet, har alltid ställt till allvarliga problem att avgränsa mina fisktankar.

Men i och med de amerikanska koloniernas relativt glesbefolkade och vilda situation och från Europa isolerade position, började jag i planeringsstadiet inse att jag kanske hade snubblat över på guld här...en perfekt historisk fisktank. Men inte nog med det! Det fanns också lysande möjligheter att göra den till min egen genom några små men signifikanta historiska avsteg. Ändringarna jag inledningsvis gjort är egentligen väldigt få:

- När kampanjen börjar på tidigt 1700-tal har spanska tronföljdskriget blivit ännu allvarligare och större än det var historiskt; det har spritt sig till kolonierna med sporadiska stridigheter till lands och till sjöss, och omsider kommer det spanska imperiet närma sig ett upplösningstillstånd och lokala kolonialfurstar försöka bli självständiga.

- Svenskarna tillskansade sig ön Sankt Bartolomeus redan under Westfaliska freden (istället för 100 år senare som historiskt), och lyckades därefter sno mycket av danskarnas västindiska kolonier. Resultatet är en liten men påtaglig svensk närvaro i Karibien.

Med detta är scenen egentligen satt för rollpersonernas intåg, och ståryns början. Nu har jag givetvis en massa idéer för kampanjens egentliga handling, men jag sparar dessa till ett spoilertaggat inlägg som spelarna inte får läsa.

Rollpersonerna

Rollpersonernas koncept är inte så noga utforskade ännu, så jag går bara igenom dem i all korthet. Mina spelare kan själva brodera ut (eller rätta mig...) om de läser den här krönikan och blir sugna.

Ailke Pijper, för närvarande även känd som Bastian, är en holländsk flicka med brokigt förflutet som ficktjuv, fäktare och båtsman; hon är i någon mån transsexuell och går alltid och framgångsrikt utklädd till man dels för att det är praktiskt, dels för att hon trivs bäst så, även om det ofta resulterar i att hon tas för yngre än vad hon är och reduceras till en position som skeppspojke. Hennes primära drivkrafter är att få uppleva friheten på havet, och ett ingrott hat mot fransmän och orättvisor. Hennes livsmål är att bli kapten på ett eget skepp. När kampanjen börjar har hon sedan en ganska lång tid ihop med Betsy (se nedan) mönstrat på beryktade engelske kaparen Zanzibar Jacks skepp Peregrine, och gjort Karibien osäkert för spanjacker och fransmän och andra som inte är på Englands sida i Tronföljdskriget.

Pale Betsy Jones är i själva verket Elizabeth, den bortsprungna dottern till någon engelsk höjdare i kolonierna som vi inte lyckats hitta än då vi inte råkat på någon historisk person som passar. Det är dock högt sannolikt att fadern eller bröderna skickat folk att leta efter sin bångstyriga dotter, vars upptäckarlusta och törst efter kunskap och självbestämmande drivit henne till dåligt umgänge med sjörövare och dylika subversiva element. Betsy försöker också klä ut sig till man, men har inte samma naturbegåvning för det som Ailke, med resultatet att hon på Peregrine fort blev avslöjad. Kapten Zanzibar Jack tog henne dock under sin vinge, då Betsy med sin förnämnliga bildning kommit skeppet till stor gagn som navigatör och allmän hjärntrust, och med tiden vann hon nästan hela besättningens respekt; numera tror många att hon bringar tur snarare än otur.

Rafael Esteban Eberardo de Corrino är en ung spansk ädling född och uppvuxen i nya världen; han är en lika förträfflig fäktare som Ailke, belevad och flamboyant, men han dras med ett tungt ok från sin far, som är Amerikas intressantaste man, och förväntningarna på hans söner är därmed mer eller mindre omöjliga att leva upp till. Tyngd av detta sökte även Rafael sin tillflykt till havet, och är ihop med sin manservant Léon ett nyförvärv på Peregrine, där han fort blivit andre artilleribefäl. Rafaels drivkrafter är romantik och heder, och han hatar framförallt nidingsverk och intriger.

Nästa del: Första spelmötet!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Episod I: Aemilia

De första spelmötena är del av en slags prolog, som börjar några år tidigare än kampanjens huvudhandling, närmare bestämt cirka 1705.

Peregrine med besättning har förföljt ett spanskt depeschfartyg söderut längst Spanish Main, men depeschfartyget är litet och smidigt och det hela har blivit en katt-och-råtta-lek med den tyngre fregatten Peregrine. Episoden börjar med att man tillslut får korn på depeschfartyget i en storm utanför Brasiliens kust, och man avfyrar flera bredsidor trots den svåra sjögången; Rafael från sitt perspektiv vid en av kanonerna tror att depeschfartyget skadas, men inte allvarligt. Plötsligt tappar man dock helt depeschfartyget ur sikten i det tilltagande regnet och nattmörkret, och måste koncentrera sig på att kämpa för att själva överleva stormen; Betsy är nära att spolas överbord och väljer att spendera en matinépoäng för att klamra sig fast i en repstege.

Efter en otroligt hård natt finner sig Peregrine på en spegelblank sjö, nästintill vindstilla. Plötsligt siktar man ett skepp, men det är inte spanjacken, utan en nederländsk flöjt som tycks driva vind för våg. Peregrine bordar fartyget, som visar sig heta Aemilia, och finner det fullständigt övergivet, utan skuggan av ett spår av besättningen. Mat står kvar på bordet och sängar är obäddade, böcker är uppslagna och lasten orörd. Bytet blir gott; man hittar en hel kista med värdesaker, en mångfald av böcker, rikliga förnödenheter, enstaka vapen, och en mystisk äggformad sten med ett ansikte karvat i mitten, som Zanzibar Jack fort lägger beslag på och verkar egendomligt fascinerad av. Men frågorna är många, särskilt för Betsy, och kommer bli fler över tid då hon studerar Aemilias loggböcker: om fartyget avseglade från Curacao och var ämnat att anlöpa Gustavia i Läöarna, vad tusan gör det så här långt söderut, utanför Bahia? Det kan omöjligt ha drivit hit då strömmarna går i fel riktning. Men loggböckerna slutar hux flux för flera månader sedan, på kurs mot Gustavia. Var tusan har besättningen tagit vägen? Varför finns det böcker inom otäcka ämnen som ockultism och magi på en hylla i skeppets kabin? Och alla märkliga kartor? Zanzibar Jack och Peregrines erfarne kvartersmästare Old John Tubbs märker att de mer vidskepliga bland manskapet (dvs majoriteten) börjar bli ganska uppskärrade av Aemilia, och skyndar därför på plundringen. Sedan avdelar man tjugo man under tredje styrman Rodrigo Apuesto att segla in Aemilia till Bahia och sälja henne, medan Peregrine med resten av manskapet (dvs inkluderat rollisarna) sätter kurs söderut, för att fortsätta söka efter spanjacken.

När man studerar Aemilias kvarlåtenskap närmare uppdagar rollpersonerna att en av kartorna är tecknad med osynligt bläck, och när de sätter det under en eld uppdagas att kartan tar ut riktningen till en ögrupp utanför Chiles kust, där ett stort kryss är tecknat över en ö där det också finns en bild av ett stenägg liknande det Zanzibar Jack lagt beslag på, nedsjunket i sanden på öns strand. När Jack får se kartan anar han skattvittring, och förklarar för ett entusiastiskt manskap att nu ska det sättas kurs mot sydliga breddgrader, så att man innan vintern kan ta sig igenom Magellans sund och tränga in i Stilla havet på en good old-fashioned skattjakt! Men somliga börjar omsider ana ett djupare motiv, då den förr jovialiske Zanzibar Jack efterhand som resan fortgår tycks allt mer kallt målmedveten.

Så en morgon siktar man en liten kustbosättning i vad man tror är Uruguay, det vill säga på spanjorernas sida. Och i hamn ligger det spanska depeschfartyget, på reparation! Zanzibar Jack ger order om att bosättningen och skeppet ska stormas, så att man kan slå två flugor i en smäll; uppfylla sitt uppdrag från engelsmännen och fylla på förråden inför den långa resan till Stilla havet. Medan man sätter män i långbåtar bombarderar Peregrine hamnen med sina kanoner. Det spanska fartyget erövras fort och sticks i brand, och Betsy tar tillfånga en diplomat av något slag som förs över till Peregrine, där Jack brutalt och oväntat skjuter ihjäl honom efter ett förhör som inte gav särskilt mycket. Under tiden deltar Bastian och Rafael i plundringen av hamnen, som leds av Peregrines andre styrman, en brutal sadist vid namn Irish William. Bastian och Rafael stormar heroiskt en mindre befästning på en kulle och hindrar stadsmilisen från att avfyra den uråldriga kanonen där, men på kuppen inser de att bosättningen, Porto Belo, i själva verket är portugisisk, dvs på deras egen sida i Tronföljdskriget! De fäster emellertid inte alltför stor vikt vid detta, upptagna som de är med att fäkta ned avdankade men erfarna milismän, och teatraliskt spränga den uråldriga bronskanonen i en stor kaskad av eld och rök. De rusar sedan ned i hamnen, där de finner några av Irish Williams mannar i färd med att antasta en värdshusvärd med familj, och bli brutalt nedskjutna av en krypskjut. Bastain och Rafael inser att skotten kommer från bosättningens kyrka, och tar sig genom hus och via tak obeskjutna fram till torget framför kyrkan, men de inser sedan att de kanske har ett problem då en till tänderna beväpnad jesuitpräst och fyra kyrassiärer med musköter stiger ut ur kyrkan och börjar vråla okvädningsord på latin. (Det bör för er läsare påpekas att rollpersonerna alltså vet att denna bosättning utgör kusten i en del av Amerika vars inland domineras av jesuiternas berömda och kontroversiella reduktioner, där de enligt vissa rykten grundat en slags pro-indianska utopier, och enligt andra förvandlat indianerna till fanatiska mördarmaskiner i revolt mot spanska kronan (se 'The Mission', for starters)).

En framskriken ordväxling följer över torget; den här jesuiten är uppenbarligen galen då han på blodigt allvar ger piraterna (dvs cirka 100 man mot hans 5) 10 minuter att lämna staden, annars ska han nedgöra dem alla och sända dem till helvetet där de hör hemma. Rollpersonerna anar dock att den här snubben i allt sitt teatraliska vansinne trots allt är farlig på riktigt, och de kan inte gärna skjuta en präst...

så de rusar ned till hamnen och försöker övertala Irish William att det är dags att sjappa. Irish William vill givetvis inte höra på det örat, och hamnar i en social konflikt mot Rafael uppbackad av Bastian, med oviss utgång annat än att Irish William allt framgent när en viss lust att skära upp Rafaels tarmar medan han sover, då han fick honom att förlora ansiktet inför sina män. Situationen förändras dock då en i gruppen runt Irish William blir nedskjuten av jesuiterna, som olycksbådande men odiskret tågar ned mot hamnen, fullkomligt och totalt orädda. Jesuitprästen som är deras ledare sliter av sig sin hätta och blottar sin panna, där han karvat in INRI i sitt eget kött.
Då blir han igenkänd, och en av piraterna utbrister i fasa:
"Nej! Det är Diego de Alaya, Mördarjesuiten av San Ignacio Miní! Fly för livet! Flyyy!"

Irish William är först skeptisk, men anar stämningen bland sina mannar, och försöker rädda ansiktet med fraser som "vi har ändå tagit allt vi behöver" och "de är bara fem, ain't worth the trouble". Till slut ger han order om att sätta i båtarna och återvända till Peregrine, och man gör så under beskjutning från jesuiterna. När man väl bordat Peregrine upptäcker man att de religiösa bärsärkarna hoppat i en båt och ror i full fart mot fartyget, och att Diego de Alaya tronar i fören som om han trodde sig immun mot kulor, viftandes med ett crucifix på en lång stav. Zanzibar Jack ger order om att skjuta ned hans båt, och några välriktade kanonskott leder snart till att den lilla skorven går i bitar och jesuiterna försvinner i böljorna. Medan Peregrine seglar iväg klättrar en dyblöt, tilltufsad och blodig Diego de Alaya upp på kajen, och står där uppfylld av heligt raseri, vrålande förbannelser och löften om hämnd efter Peregrine och hennes besättning tills hon försvunnit långt i fjärran, på kurs mot Magellans sund.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,021
Re: Episod I: Aemilia

Gött. Keep it coming. Jag filar själv på en kampanj med liknande inspiration (dvs. sjöliv och historisk pulp) och innehåll, fast i Savage World of Solomon Kane och förlagd till år 1602 (och med Medici-backade St Stefans orden som någon sorts gråskalig protagonist)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Episod I: Aemilia

Men, men... Spanish main är ju den spanska delen av karibien, inte sydamerikas östkust! Begreppsförvirring and also SOMEONE IS WRONG ON THE INTERNET!!!!

/Joel
 
Top