Ymir
Liten kantbaron
Det här är en kampanjkrönika som jag vill rädda från det gamla forumet innan det sugs ned i avgrunden, eftersom det rör en pågående kampanj där jag har nästan helt färdiga foruminlägg väntande i pipelinen som .txt. Jag vill dock lägga in en reservation att jag är extremt obekväm med platt visning vad gäller kampanjkrönikor, och inte har den blekaste om hur tusan jag ska lägga upp det...så jag vågar inte lova att det blir något av den här tråden. Se det som ett hoppfullt försök!
Bakgrund:
Efter min återkomst från Mittens rike var det dags att spelleda igen, men tyvärr hade awesome Sinoir dels problemet att Bunny flytt stan, och dels att det gått så mycket ambitioner och pretentioner i den redan från ruta 1 att jag fick ångest bara av att tänka på hur jag skulle lyckas spelleda...
så utöver pågående Eon-kampanjer började jag och Pendragon leta efter möjliga regelsystem till ett löst frö inom en genre jag länge gillat lite undermedvetet, nämnligen pirater...eller, egentligen är jag personligen inte så fascinerad av just piraterna, utan av 1700-talet, kolonialtiden i Mexico/Sydamerika, Mayinkateker, och allmänt nautiskt/sjöfartshistoriskt bös, som på något plan varit med mig sen jag av någon anledning utsattes för Moby Dick på talbok som ung grabb... och när vi snubblade över Pirater! (en spinoff på En Garde!) tänkte vi att vi hittat ett regelsystem som kunde funka. Så det började spånas på en piratkampanj, och inspirationen flödade.
För grejen är, jag har alltid, alltid velat spelleda historiskt eller semi-historiskt, och jag har sett andra spelledare jag beundrar, till exempel Lycan, Bunny och Pendragon, göra det med framgång...men själv har jag aldrig riktigt lyckats. Den historiska miljön är så otroligt, otroligt svåröverskådlig och omfattande, om man jämför med fantasyvärldars mer hanterliga och fria format. Enkelt exempel: trots alla miljoner karaktärer vid hovet i A Song of Ice and Fire är det bara en bråkdel jämfört med mängden individer som -borde- finnas där om världen verkligen motsvarade senmedeltida Europa. Fantasyvärldar har alltid känntsbåde friare, mer avgränsade och lätthanterliga för mig, och historiska världar, trots att historien är det ultimata dockskåpet, har alltid ställt till allvarliga problem att avgränsa mina fisktankar.
Men i och med de amerikanska koloniernas relativt glesbefolkade och vilda situation och från Europa isolerade position, började jag i planeringsstadiet inse att jag kanske hade snubblat över på guld här...en perfekt historisk fisktank. Men inte nog med det! Det fanns också lysande möjligheter att göra den till min egen genom några små men signifikanta historiska avsteg. Ändringarna jag inledningsvis gjort är egentligen väldigt få:
- När kampanjen börjar på tidigt 1700-tal har spanska tronföljdskriget blivit ännu allvarligare och större än det var historiskt; det har spritt sig till kolonierna med sporadiska stridigheter till lands och till sjöss, och omsider kommer det spanska imperiet närma sig ett upplösningstillstånd och lokala kolonialfurstar försöka bli självständiga.
- Svenskarna tillskansade sig ön Sankt Bartolomeus redan under Westfaliska freden (istället för 100 år senare som historiskt), och lyckades därefter sno mycket av danskarnas västindiska kolonier. Resultatet är en liten men påtaglig svensk närvaro i Karibien.
Med detta är scenen egentligen satt för rollpersonernas intåg, och ståryns början. Nu har jag givetvis en massa idéer för kampanjens egentliga handling, men jag sparar dessa till ett spoilertaggat inlägg som spelarna inte får läsa.
Rollpersonerna
Rollpersonernas koncept är inte så noga utforskade ännu, så jag går bara igenom dem i all korthet. Mina spelare kan själva brodera ut (eller rätta mig...) om de läser den här krönikan och blir sugna.
Ailke Pijper, för närvarande även känd som Bastian, är en holländsk flicka med brokigt förflutet som ficktjuv, fäktare och båtsman; hon är i någon mån transsexuell och går alltid och framgångsrikt utklädd till man dels för att det är praktiskt, dels för att hon trivs bäst så, även om det ofta resulterar i att hon tas för yngre än vad hon är och reduceras till en position som skeppspojke. Hennes primära drivkrafter är att få uppleva friheten på havet, och ett ingrott hat mot fransmän och orättvisor. Hennes livsmål är att bli kapten på ett eget skepp. När kampanjen börjar har hon sedan en ganska lång tid ihop med Betsy (se nedan) mönstrat på beryktade engelske kaparen Zanzibar Jacks skepp Peregrine, och gjort Karibien osäkert för spanjacker och fransmän och andra som inte är på Englands sida i Tronföljdskriget.
Pale Betsy Jones är i själva verket Elizabeth, den bortsprungna dottern till någon engelsk höjdare i kolonierna som vi inte lyckats hitta än då vi inte råkat på någon historisk person som passar. Det är dock högt sannolikt att fadern eller bröderna skickat folk att leta efter sin bångstyriga dotter, vars upptäckarlusta och törst efter kunskap och självbestämmande drivit henne till dåligt umgänge med sjörövare och dylika subversiva element. Betsy försöker också klä ut sig till man, men har inte samma naturbegåvning för det som Ailke, med resultatet att hon på Peregrine fort blev avslöjad. Kapten Zanzibar Jack tog henne dock under sin vinge, då Betsy med sin förnämnliga bildning kommit skeppet till stor gagn som navigatör och allmän hjärntrust, och med tiden vann hon nästan hela besättningens respekt; numera tror många att hon bringar tur snarare än otur.
Rafael Esteban Eberardo de Corrino är en ung spansk ädling född och uppvuxen i nya världen; han är en lika förträfflig fäktare som Ailke, belevad och flamboyant, men han dras med ett tungt ok från sin far, som är Amerikas intressantaste man, och förväntningarna på hans söner är därmed mer eller mindre omöjliga att leva upp till. Tyngd av detta sökte även Rafael sin tillflykt till havet, och är ihop med sin manservant Léon ett nyförvärv på Peregrine, där han fort blivit andre artilleribefäl. Rafaels drivkrafter är romantik och heder, och han hatar framförallt nidingsverk och intriger.
Nästa del: Första spelmötet!
Bakgrund:
Efter min återkomst från Mittens rike var det dags att spelleda igen, men tyvärr hade awesome Sinoir dels problemet att Bunny flytt stan, och dels att det gått så mycket ambitioner och pretentioner i den redan från ruta 1 att jag fick ångest bara av att tänka på hur jag skulle lyckas spelleda...
så utöver pågående Eon-kampanjer började jag och Pendragon leta efter möjliga regelsystem till ett löst frö inom en genre jag länge gillat lite undermedvetet, nämnligen pirater...eller, egentligen är jag personligen inte så fascinerad av just piraterna, utan av 1700-talet, kolonialtiden i Mexico/Sydamerika, Mayinkateker, och allmänt nautiskt/sjöfartshistoriskt bös, som på något plan varit med mig sen jag av någon anledning utsattes för Moby Dick på talbok som ung grabb... och när vi snubblade över Pirater! (en spinoff på En Garde!) tänkte vi att vi hittat ett regelsystem som kunde funka. Så det började spånas på en piratkampanj, och inspirationen flödade.
För grejen är, jag har alltid, alltid velat spelleda historiskt eller semi-historiskt, och jag har sett andra spelledare jag beundrar, till exempel Lycan, Bunny och Pendragon, göra det med framgång...men själv har jag aldrig riktigt lyckats. Den historiska miljön är så otroligt, otroligt svåröverskådlig och omfattande, om man jämför med fantasyvärldars mer hanterliga och fria format. Enkelt exempel: trots alla miljoner karaktärer vid hovet i A Song of Ice and Fire är det bara en bråkdel jämfört med mängden individer som -borde- finnas där om världen verkligen motsvarade senmedeltida Europa. Fantasyvärldar har alltid känntsbåde friare, mer avgränsade och lätthanterliga för mig, och historiska världar, trots att historien är det ultimata dockskåpet, har alltid ställt till allvarliga problem att avgränsa mina fisktankar.
Men i och med de amerikanska koloniernas relativt glesbefolkade och vilda situation och från Europa isolerade position, började jag i planeringsstadiet inse att jag kanske hade snubblat över på guld här...en perfekt historisk fisktank. Men inte nog med det! Det fanns också lysande möjligheter att göra den till min egen genom några små men signifikanta historiska avsteg. Ändringarna jag inledningsvis gjort är egentligen väldigt få:
- När kampanjen börjar på tidigt 1700-tal har spanska tronföljdskriget blivit ännu allvarligare och större än det var historiskt; det har spritt sig till kolonierna med sporadiska stridigheter till lands och till sjöss, och omsider kommer det spanska imperiet närma sig ett upplösningstillstånd och lokala kolonialfurstar försöka bli självständiga.
- Svenskarna tillskansade sig ön Sankt Bartolomeus redan under Westfaliska freden (istället för 100 år senare som historiskt), och lyckades därefter sno mycket av danskarnas västindiska kolonier. Resultatet är en liten men påtaglig svensk närvaro i Karibien.
Med detta är scenen egentligen satt för rollpersonernas intåg, och ståryns början. Nu har jag givetvis en massa idéer för kampanjens egentliga handling, men jag sparar dessa till ett spoilertaggat inlägg som spelarna inte får läsa.
Rollpersonerna
Rollpersonernas koncept är inte så noga utforskade ännu, så jag går bara igenom dem i all korthet. Mina spelare kan själva brodera ut (eller rätta mig...) om de läser den här krönikan och blir sugna.
Ailke Pijper, för närvarande även känd som Bastian, är en holländsk flicka med brokigt förflutet som ficktjuv, fäktare och båtsman; hon är i någon mån transsexuell och går alltid och framgångsrikt utklädd till man dels för att det är praktiskt, dels för att hon trivs bäst så, även om det ofta resulterar i att hon tas för yngre än vad hon är och reduceras till en position som skeppspojke. Hennes primära drivkrafter är att få uppleva friheten på havet, och ett ingrott hat mot fransmän och orättvisor. Hennes livsmål är att bli kapten på ett eget skepp. När kampanjen börjar har hon sedan en ganska lång tid ihop med Betsy (se nedan) mönstrat på beryktade engelske kaparen Zanzibar Jacks skepp Peregrine, och gjort Karibien osäkert för spanjacker och fransmän och andra som inte är på Englands sida i Tronföljdskriget.
Pale Betsy Jones är i själva verket Elizabeth, den bortsprungna dottern till någon engelsk höjdare i kolonierna som vi inte lyckats hitta än då vi inte råkat på någon historisk person som passar. Det är dock högt sannolikt att fadern eller bröderna skickat folk att leta efter sin bångstyriga dotter, vars upptäckarlusta och törst efter kunskap och självbestämmande drivit henne till dåligt umgänge med sjörövare och dylika subversiva element. Betsy försöker också klä ut sig till man, men har inte samma naturbegåvning för det som Ailke, med resultatet att hon på Peregrine fort blev avslöjad. Kapten Zanzibar Jack tog henne dock under sin vinge, då Betsy med sin förnämnliga bildning kommit skeppet till stor gagn som navigatör och allmän hjärntrust, och med tiden vann hon nästan hela besättningens respekt; numera tror många att hon bringar tur snarare än otur.
Rafael Esteban Eberardo de Corrino är en ung spansk ädling född och uppvuxen i nya världen; han är en lika förträfflig fäktare som Ailke, belevad och flamboyant, men han dras med ett tungt ok från sin far, som är Amerikas intressantaste man, och förväntningarna på hans söner är därmed mer eller mindre omöjliga att leva upp till. Tyngd av detta sökte även Rafael sin tillflykt till havet, och är ihop med sin manservant Léon ett nyförvärv på Peregrine, där han fort blivit andre artilleribefäl. Rafaels drivkrafter är romantik och heder, och han hatar framförallt nidingsverk och intriger.
Nästa del: Första spelmötet!