Biblioteken
Man kan låna musik, och böcker, och filmer.
Och serier. Och tidskrifter. Och dataspel. Och (i allt större utsträckning) elektroniska program.
Vad gäller böckerna - vår kärnverksamhet - har Sverige dessutom en lag som säger att själva lånandet inte får kosta något alls. (Däremot tar en många bibliotek ut avgifter för att låna ut videofilmer och dylikt, delvis för att inte konkurrera med kommersiella videouthyrare. Viss dubbelmoral råder vad gäller icke-böcker och hur sådana media behandlas på biblioteket.)
Det kan nämnas att när det gäller vissa AV-medier (audiovisuella medier, t.ex. film och musik) så betalar bibliotek och liknande köpare videobutiker ett högre pris för produkten, som en sorts kompensation för att den som hyrt/lånat en film är mindre benägen att köpa den; vill man ha visningsrättigheter för en grupp människor (t.ex. en skolklass) är den ännu dyrare.
Trots att biblioteket jag jobbar för är ett av stickprovsställen för hela habrovinkeln och jag skicka lustiga siffror till dem varje år, så vet jag inte riktigt hur det fungerar, men svenska författare får en form av ersättning från svenska staten beroende på lånen på folkbiblioteken (som ju drivs med allmänna medel). Det fanns privatdrivna bibliotek förr i tiden (som moderna videobutiker, fast med böcker) men jag vet inte ett enda i Sverige nuförtiden, även om en del bokhandlar säljer böcker på ett sätt som liknar lån (man betalar för en bok, läser tre, och behåller en, typ). Även i dessa fall finns arrangemang för att ersätta förlag/författare.
Ett problem med e-böcker, som nu börjar komma stort på de områden där de är vettiga, dvs inom student- och facklitteratur, är att förlagen är oroliga för att man ska kopiera deras verk, eftersom det är bra mycket enklare med elektroniska kopior. Paranoian varierar; den e-boks-producent min arbetsgivare har avtal med (e-lib) har böcker som, ungefär som budskapen i Mission:Impossible, förstör sig själva efter lånetidens utgång. Det verkar funka bra, fast blir stressigt för den som glömmer att förnya lånen.
Liknande system skulle antagligen gå att upprätta för andra dataprogram, helst via "virtuella" bibliotek (en annan fördel med e-böcker är att man kan låna dom medan jag sover). Oro för minskad försäljning är en viktigare faktor än nuvarande lagstiftning enligt dom jag pratat med (fast dom pysslar mest med stödprogram av olika slag, jag har ingen susning om hur det påverkar säg spel).
Erik