Nekromanti Piratpartiet

Gordeg

Hero
De tar populismen till en ny nivå...

Seriöst, jag tror att det är ganska kört för enfrågepartier i riksdagsvalet. Även om man tycker att de har rätt i sin hjärtefråga. Om de verkligen får mandat måste de börja engagera sig i alla frågor, inte bara rätten till fildelning.

Gordeg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad tror ni om det?
Förr i tiden gick partier till val för att säkra rätten till arbete. Nu går de tydligen till val för att se till att den som arbetat inte ska få någon ersättning. Är det framsteg?

Nej, jag har förståelse för folk som fildelar och tycker inte att det är speciellt allvarlig brottslighet, men när man försöker göra ett politiskt program av att upphovsmän inte ska ha någon rätt till sina verk är det inte speciellt tjusigt längre, bara unket och otrevligt. Hur förväntar sig dessa människor att någon form av kultur över huvud taget ska produceras i någon större skala om lagstiftningen ser ut så? Visst kommer entusiaster fortfarande att spela in musik och göra egna rollspel och liknande, men kommer någon att producera långfilmer, tv-serier eller dataspel? Knappast.

Sedan tycker jag att det är lite märkligt att de tycker att all information ska vara tillgänglig för alla, såvida den inte handlar om en levande person, då den tydligen inte ska vara tillgänglig för någon. Hur ska det funka om jag spelar in en sång där jag sjunger innehållet i medlemmarna i piratpartiets personliga korrespondans? Ska alla ha fri tillgång till det eftersom jag saknar upphovsrätt, eller ska deras personliga integritet göra att sången förbjuds?

Min analys blir att det låter som ett gäng bortskämda snorungar som inte vill betala för något. Men de är inget politiskt hot eftersom de är för lata för att gå och rösta. :gremwink:

/tobias

haltageten

Dum inuti huvudet
Visst är upphovsrättslagen bra. Jag tycker att det är riktigt bra att någon annan inte kan ta det jag har skapat och säga "det här har jag gjort". Men däremot så tycker jag att _alla_ ska ha möjligheten att ta del av det utan att behöva lägga ut pengar som de kanske inte har. Film, musik, böcker, spel, program osv har en så stor betydelse idag att om man inte hänger med och har sett de senaste filmerna, läst böcker eller lyssnat på musik för att ta några exempel så kommer man halka efter. Det jag menar är att personer som kanske inte har råd att unna sig dessa saker kommer t ex inte kunna följa med i diskussioner, hänga med i debatter eller "förstå sig på den värld där allt detta finns". Jag vill inte på något sätt avskaffa upphovsrättslagen. Men däremot så tycker jag att fler borde få möjligheten av ta del av dessa saker. Så avskaffa inte upphovsrättslagen utan gör det bara lagligt och säkert att ladda ner filer. Detta kommer troligtvis leda till att virus inte får lika lätt att sprida sig genom alla olagliga filer som finns. Detta kanske är en motsägelse, men det är i alla fall så jag tycker och tänker och på något sätt borde det gå att lösa utan att de som skapar dessa saker och har det som sitt leverna inte blir ekonomiskt lidande.

- Jocke, tänker inte allt för kreativt på morgonen.

MrG

Swashbuckler
Vill än mer få rösta mot partier som jag inte uppskattar än att rösta på några få som kanske har några vettiga åsikter...

Piratpartiet skulle ha större chans till min röst om de verkade för att alla skulle få varsin papegoja, billiga träbensoperationer och att nationen inkomst skulle komma från plundring i finska viken :zeppelinare:

Saxifrage

Hero
Så avskaffa inte upphovsrättslagen utan gör det bara lagligt och säkert att ladda ner filer.

Öh... där är vi väl redan idag? Inte katten är det väl olagligt att ladda ner filer? Du kan ju helt lagligt ladda ner artiklar från tex. rollspel.nu. Däremot är det inte lagligt att sprida upphovsrättsskyddat material.

Din önskan är alltså redan uppfylld. Gratulerar!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Biblioteken?

Jag vill inte på något sätt avskaffa upphovsrättslagen. Men däremot så tycker jag att fler borde få möjligheten av ta del av dessa saker.
Ja, vi har ju bibliotek man kan använda. Som redan ger folk möjligheten att ta del av det kulturutbud som finns. Inte allt, förstås, det vore en omöjligt idag, men hyfsat mycket. Ta Serieteket i Stockholm tex, där kan man låna serier, och det finns massor. Man kan låna musik, och böcker, och filmer. Så man behöver inte piratkopiera för att få ta del av kulturutbudet.

/m

solvebring

Superhero
Bevara upphovsrätten etc. Utan den blir det ju kaos på tusen andra fronter än just fildelning etc.

Bevara upphovsrätten och välj att vara kriminell! :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Vad tror ni om det?
Humm, jag vet inte triktigt vad jag skall tro. Om jag ska vara ärlig.
Känns som ddet kan gå åt 2 håll, antagligen så kalrar de att komma in i riksdagen eller så blir det en sådan där flopp.. Ska iaf bli kul att se hur de lyckas med detta.

Krille

Super Moderator
Dagens "Jaha?"

Liksom, det finns ett registrerat Kalle Anka-parti, ett registrerat Harley-parti (fri sprit, fri fart och en Harley till varje medborgare), och framförallt Spettets vänner. Piratpartiet hamnar i dessa partiers illustra skara.

Big Marco

Läskig
Re: Dagens "Jaha?"

Vi får bara hoppas att svenskarna i allmänhet är smartare än att falla för detta...

Krille

Super Moderator
Re: Dagens "Jaha?"

"Vi får bara hoppas att svenskarna i allmänhet är smartare än att falla för detta..."

Jupp. Men för det första så är jag alltid nervig när sådana här partier kommer till tals sedan Ny Demokrati, och för det andra så gillar jag faktiskt punkten om Thomas Bodström i deras partiprogram.

Saxifrage

Hero
Vidare...

Dra ihop ett gäng polare och lägg en tia var så kan ni se en hyfsat aktuell film på video. Kan det egentligen bli så mycket mer tillgängligt än så? Utan att på något sätt ta ställning för eller emot fildelning, så vill jag ändå påstå att diskussionen om "tillgänglighet för flera" ibland känns lite överdriven. Via hyrvideo (billigt), bibliotek (gratis) och radio (gratis) kan man ta del av 80% av all "ny" kultur. Så jag köper inte att fildelning är någon slags förutsättning för kulturellt utbyte.

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag är ingen expert på ämnet och anser att upphovsrättslagen borde behållas. Men det jag läst mig till så har jag förstått att det är numera olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material (vilket jag menade med "filer" i mitt förra inlägg).

Saxat från Piratbyrån :
Är det lagligt att ladda ner en film från Internet, bränna den på CD eller DVD och använda för enskilt bruk?
Nej, sedan 1 juli 2005 är det olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddade filmer utan upphovsmannens tillåtelse.
Gäller svaren på frågorna ovan också för musik eller är det några andra regler?
Samma regler gäller i princip för alla typer av verk (film, musik, bild, text etc.)
Saxat från antipiratbyrån.com
Är det olagligt att ladda ned datorspel från Internet?
- Ja, om spelet har lagts ut på Internet utan rättighetshavarens samtycke.
Är det olagligt att ladda ned film från Internet?
- Ja, om filmen har lagts ut på Internet utan rättighetshavarens samtycke.
- Jocke, hoppas att han klargjort sig lite.

Krille

Super Moderator
"Men det jag läst mig till så har jag förstått att det är numera olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material (vilket jag menade med "filer" i mitt förra inlägg)."

Det är det inte alls. Du får faktiskt ladda ner Västmark 3 gratis (till exempel härifrån), och du kan ge dig på att det är fett upphovsrättsskyddat. Det är nämligen jag (och till viss del Herr Nils och Lady Silwer Wolf) som äger upphovsrätten.

Det som gör att du får ladda ner det är att upphovsmannen ger dig tillstånd att göra det. Det som skulle kunna göra det olagligt är att upphovsmannen inte ger dig tillstånd.

Men nu har du mitt tillstånd, så det är hur lagligt som helst att ladda ner just den upphovsrättsskyddade informationen som finns i Västmark 3.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Piratpartiet[ANT]

Okey då vet jag lite bättre hur det fungerar. Tackar och bockar för informationen.

- Jocke, känner sig upplyst.

Rickard

Urverk speldesign
"Film, musik, böcker, spel, program osv har en så stor betydelse idag att om man inte hänger med och har sett de senaste filmerna, läst böcker eller lyssnat på musik för att ta några exempel så kommer man halka efter. Det jag menar är att personer som kanske inte har råd att unna sig dessa saker..."
Så du menar att alla stackars uteliggare som inte har råd med kultur borde få ladda ner det gratis med sin dator? :gremsmile:

/Han som inte fattar argumentet

Nightowl

Champion
Biblioteken

Man kan låna musik, och böcker, och filmer.
Och serier. Och tidskrifter. Och dataspel. Och (i allt större utsträckning) elektroniska program.

Vad gäller böckerna - vår kärnverksamhet - har Sverige dessutom en lag som säger att själva lånandet inte får kosta något alls. (Däremot tar en många bibliotek ut avgifter för att låna ut videofilmer och dylikt, delvis för att inte konkurrera med kommersiella videouthyrare. Viss dubbelmoral råder vad gäller icke-böcker och hur sådana media behandlas på biblioteket.)

Det kan nämnas att när det gäller vissa AV-medier (audiovisuella medier, t.ex. film och musik) så betalar bibliotek och liknande köpare videobutiker ett högre pris för produkten, som en sorts kompensation för att den som hyrt/lånat en film är mindre benägen att köpa den; vill man ha visningsrättigheter för en grupp människor (t.ex. en skolklass) är den ännu dyrare.

Trots att biblioteket jag jobbar för är ett av stickprovsställen för hela habrovinkeln och jag skicka lustiga siffror till dem varje år, så vet jag inte riktigt hur det fungerar, men svenska författare får en form av ersättning från svenska staten beroende på lånen på folkbiblioteken (som ju drivs med allmänna medel). Det fanns privatdrivna bibliotek förr i tiden (som moderna videobutiker, fast med böcker) men jag vet inte ett enda i Sverige nuförtiden, även om en del bokhandlar säljer böcker på ett sätt som liknar lån (man betalar för en bok, läser tre, och behåller en, typ). Även i dessa fall finns arrangemang för att ersätta förlag/författare.

Ett problem med e-böcker, som nu börjar komma stort på de områden där de är vettiga, dvs inom student- och facklitteratur, är att förlagen är oroliga för att man ska kopiera deras verk, eftersom det är bra mycket enklare med elektroniska kopior. Paranoian varierar; den e-boks-producent min arbetsgivare har avtal med (e-lib) har böcker som, ungefär som budskapen i Mission:Impossible, förstör sig själva efter lånetidens utgång. Det verkar funka bra, fast blir stressigt för den som glömmer att förnya lånen.

Liknande system skulle antagligen gå att upprätta för andra dataprogram, helst via "virtuella" bibliotek (en annan fördel med e-böcker är att man kan låna dom medan jag sover). Oro för minskad försäljning är en viktigare faktor än nuvarande lagstiftning enligt dom jag pratat med (fast dom pysslar mest med stödprogram av olika slag, jag har ingen susning om hur det påverkar säg spel).

Erik