Nekromanti Pirit - Den inn

Radioaktiv

Hero
Men så bra, jag failar med att döpa min tråd ordentligt. Iallafall.

Arfert, Überail, Korpen, Spider Jerusalem och Anarchclown, läs inte denna tråden.

Jag letar folk som spelat piritkampanjen. Jag skall SLa den och har själv spelat den, men jag är alltid nojig med att få till kampanjen så bra som möjlig. Så...

Vad är era bästa minnen med den? Vad hade ni velat ha mer av? Vilka var era favoritkaraktärer/favoritögonblick?

slanfan

Hero
Hmm, länge sedan jag spelade. Men det var väldigt häftigt att snurra runt i Pirit med sin nybörjarrollperson. Eh, mitt tips är: Snåla med teknologin!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
VonVinkelslip har fått tillbaka din gamla krönika från Järnringens forum eftersom jag copy-paste:ade den som inspiration för min egen framtida MUA-kampanj.

Hoppas du själv kommer krönikera från kampanjen - alltid kul att läsa.

Förslag på rak arm (från någon som bara läst äventyret/krönikor, men inte spelat) är att skapa relationer mellan viktiga biroller och RP, som både Tomas på FL och VonVinkelslip gjort i sina krönikor. Sånt gör verkligen att RP vävs in i historien. Ett annat tips är att börja med VRS som ger en bra inledning till äventyret (se t.ex. hur Tomas vävde in psionikernas stamsamhällen om du läser hans krönika). Handouts tycker jag är en viktig del av stämningen - speciellt VonVinkelslips fantastiska Polisgazette-texter som jag förmodar delades ut som löpsedlar.

Ett sista tips som ingen, mig veterligen, spelat än så länge - är ett skuggspel av liknande typ som det som ingår i Svavelvinter RPG. En maktkamp på ett metaplan mellan ett antal mäktiga personer i staden. Har själv skissat på att göra Cappuchino, Stilletto, Krutov och Proctor till spelarstyrda skuggmakter som integrerar mot varandra. Detta ger både kul strategispel, händelser till PG-handouts och ett sätt för spelarna att lära sig mer om Pirit.

Guendolin

Veteran
ninepointone said:
Ett annat tips är att börja med VRS som ger en bra inledning till äventyret
Jag är inte helt övertygad om det. Har i och för sig inte läst vonVinkelslips krönika så jag ve inte hur han gjorde men jag tycker att VRS är ett ganska tråkigt äventyr. Kanske det ända tråkiga och mediokra som Järnringen någonsin publicerade (eller, ja efter Midnattsvatten kanske).

Annars är Pirit-äventyren något av det bästa som skrivit i Svenskt rollspel. Många minnen då jag spellett äventyren 3 gånger. (men aldrig spelat klart UA-kampanjen... :'( )

Är det något speciellt du undrar? Mitt tips är att försöka göra så många handsout själv. Härma de som är i boken snarare än att kopiera dem på kopiator rakt av. Känslan blir bättre då. Det finns en hel del skriv-maskinsfonter att hämta på nätet och för den där extra känslan låter man papperna ligga över natten i starkt starkt te, eller kaffe. (Kaffe ger snabbare resultat men te luktar mindre).

Radioaktiv

Hero
Tack för alla tips! Det kommer en tråd gällande förberedelser, och en krönika som kommer att uppdateras efter spelmötena :gremsmile:

PatrikL

Veteran
Kul att du ska köra Pirit, det är ett riktigt kul äventyr. Om du vill titta på vår krönika så pma mig din mejladress så skickar jag.

Annars håller jag med folk ovan. Pirit lämpar sig väldigt bra som fisktank och det är lätt att kombinera med äventyren i kampanjen.

Plantera personer och företeelser tidigt så verkar de verkligare när de dyker upp igen.

Bryt upp äventyren och blanda lite om det känns bättre. Behöver de en tekniker tidigt så släng in en som återkommer i ett senare äventyr etc.

Det finns gott om tid för sidoäventyr, använd den.

Guendolin har rätt i att VRS och Midnattsvatten är lite bleka. JAg körde dem ändå och det blev väldigt kul. I VRS så får RP känna på både zonen och Hindenburg, vilket lägger en bra grund för fortsättningen. Och så får de träffa en massa personer som blir viktiga sen. Håller man dem närvarande i tidningsartiklar osv genom kampanjen så blir det maffigt när de återkommer.

Midnattsvatten lät mig väva in en massa sidospår vilket gjorde situationen väldigt kul. Men det äventyret krävde en massa planteringsarbete.

Ha skoj!

/P

Cassius

Hero
Radioaktiv said:
Tack! Du har PM också :gremsmile:
Det finns så mycket jag vill skriva om den, framförallt det andra äventyret, Knegarfurstens sotir. En otroligt bra bas att skriva något fantastiskt på. Måste sova nu, men jag hjälper dig gärna.