Nekromanti Piskan mot rustningen?

Surukai

Warrior
Vi har obeserverat en ganska snurrig egenhet i Penetrationsreglerna.

En kula som inte penetrerar orsakar ju som bekant smärta med lika många kryss som antalet skadetärningar den stoppade kulan hade. Något som förstås blir helknasigt iom att det innebär att hålspets, glaser och annat som helt saknar penetrationsförmåga men skulle ha gjort ont om de gick igenom är extremt effektiva mot personer i mycket tungt pansar. Faktum är att det är den enda pistolammunition med stoppverkan mot pansarsnubbar är just glaser - den sämst penetrerande ammon i världen.

Smärta i en skottsäker väst orsakas som alla säkert vet av anslagsverkan, en effekt som borde vara HELT oberoende av ammonutionstyp utan enbart på kaliber och drivladdning (dvs gummikulor, lösplugg osv är sämre, men annars är det helt skit samma)

Det är lite som piskan mot rustninen i Drakar och Demoner "Krigarens Väg" för er som minns den gamla klassikern.

Vi har funderat i banorna att istället för den akutella ammotypen ENBART gå efter vad helmantlad ammo skulle ha gjort.

Vid penetration så kör man väl som vanligt förstås.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Något som förstås blir helknasigt iom att det innebär att hålspets, glaser och annat som helt saknar penetrationsförmåga men skulle ha gjort ont om de gick igenom är extremt effektiva mot personer i mycket tungt pansa"

Fast detta gäller väl enbart för flexibelt pansar vill jag erinra mig. För halvstelt och stelt pansar så får man väl inga smärtkryss?

/Naug

Surukai

Warrior
Hrmm

Nu blev jag osäker, det kan förstås stämma. Problemet kvarstår förstås, men är nog lite mindre påträngande om så är fallet.

Big Marco

Läskig
Exakt - jag tänkte själv i de banorna när jag skrev reglerna. Kompromissen med "blunt force trauma" som den blev är okay, tycker jag.

Bjorn

Hero
Hjälmar är dock lite problematiskt

Exakt - jag tänkte själv i de banorna när jag skrev reglerna. Kompromissen med "blunt force trauma" som den blev är okay, tycker jag.
Tycker också att kompromissen är ett enkelt och bra sätt att sköta problemet med "blunt force trauma" med ett undantag. Att de flesta (alla?) hjälmar och alla visir är halvstela/stela och man därför är helt opåverkad av kulor som studsar av hjälmen eller visiret känns inte helt bra. Dels borde det påverka stridsmoralen en hel del och dels kan det inte vara allt för skönt för nackmuskulaturen. Dessutom finns det väl risk för att man får typ omskakningsfenomen med påföljande hjärnskakning.

/Bjorn

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Förstärkt kranium

För att inte tala om cybringen "Förstärkt kranium". Risken för hjärnskakning torde vara överhängande.

/Naug

Rage

Veteran
Re: Hjälmar är dock lite problematiskt

Man kan låta alla få temporär smärta (som försvinner med en takt av 1/runda) vid träff i huvudet även fast man har hjälm. För att simulera att man blir lite snurrig i huvudet av en .50 Match kula även om man har superhjälmen allan på sig.

Azdeus

Veteran

Nu är jag nog påväg ut på djupt vatten eftersom min havregrymsgröt mellan öronen är elak och jag är trött.

Om jag inte minns helt fel så är "trycket" bakom en finkalibrig kula inte särkilt hög. Hade en tidning där dom hade räknat ut "stopping power" och dyl. Dom hade iaf kommit fram till att en 9,3*75 mm (grovkalibrig)gevärskula hade ett 40 kilos "tryck" bakom sig.
En hjälm är inte direkt en fyrkantig box som man sätter över huvudet så en kula borde deflekteras och en stor del av energin försvinna. Nu förutsätter jag givetvis att kulan inte träffar right smack on.

En .223 (lr 556 Nato) hade ett "tryck" på 25 kilo. Jag tycker inte att det låter särskilt mycket...Men så har jag ju elak havregrynsgröt mellan öronen och kommer förmodligen att tokskämmas när jag kollar på svaren...

Magnum_UBBT

Warrior

Tja huruvida dina uppgifter med 40 respektive 25 kg stämmer eller ej låter jag vara osagt. Jag har helt enkelt inte tagit reda på det. =D

Sure, 40 kg är väl en baggis kan man tycka, för att inte tala om 25 sketna kg... men.. ponera att du tar en stålstav som är 9,3mm i diameter och placear den mot handflatan. Tag sen 40kg i koncenterrad vikt (typ tegelsten) och lägg den uppe på staven....vad tror du händer? Ett "aj" kan vara befogat. :gremlaugh:

Du måste alltid räkna med på viken yta du applicerar vikten.
Får du en 2*2meter stor 25kg kudde i magen blir du mest irriterar men en 5mm stålbit som har ett 25kg tryck har en förmåga att paja både tröjan och hela din resterande dag.

/Magnum