Twitchy
Veteran
Jag tycker inte att man alltid ska behöva spendera år av regelbunden dungeoncrawl för att komma upp i nog hög level för att börja strida mot farliga och ikoniska monster som drakar, jättar och dylikt och/eller äventyra i en episk miljö som inte passar för ex grisbönder.
Samtidigt uppskattar jag känslan av att lyfta fram en låg karaktär till höga höjder. Jag vill inte bara börja direkt med nya karaktärer på hög level.
Så jag klurade hur jag kunde få det bästa av båda världarna.
Jag tänker mig så här:
Ni som inte testat detta, tror ni detta kan vara något?
Samtidigt uppskattar jag känslan av att lyfta fram en låg karaktär till höga höjder. Jag vill inte bara börja direkt med nya karaktärer på hög level.
Så jag klurade hur jag kunde få det bästa av båda världarna.
Jag tänker mig så här:
- Börja på lvl 1.
- Ha en medelstor dungeon.
- Fyll den med magiska föremål som är alldeles för mäktiga för lvl 1 karaktärer.
- Ge alla föremål en cool bakgrund, utseende och namn. Inte bara ett +3 svärd. Detta är för att karaktärerna ska bli fästa vid dom och göra dom till sina egna, de kommer inte få några nya magiska föremål. Anpassa dungeonen så att vissa saker är för svåra innan karakärerna hittar föremålen.
- Ge dungeonen plot hooks för framtida spel. En krigare kan svära en ed för att återuppliva en gammal riddarorder t.ex. Sätt upp ett större hot. The big bad i slutet var bara löjtnanten åt The Shadow!. Och ett mörkare, mystiskt hot finns fortfarande kvar.
- Spela klart dungeonen på så många sessioner som krävs.
- Avancera tiden 20 år. Eller nått sånt.
- Beskriv vad som har hänt karaktärerna de senaste 20 åren. Krigaren har använt svärdet från riddarna av rosen för att återuppliva ordern och är nu mästaren av ordern. Få spelarna att känna sig mäktiga.
- Karaktärerna har level:at till den nivå som du tycker passar för dungeon nr.2
- Fyll din dungeon med beholders, slaad och annat otyg.
- Njut av high level play.
Ni som inte testat detta, tror ni detta kan vara något?