Nekromanti Pitch för dungeoncrawl

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Jag tycker inte att man alltid ska behöva spendera år av regelbunden dungeoncrawl för att komma upp i nog hög level för att börja strida mot farliga och ikoniska monster som drakar, jättar och dylikt och/eller äventyra i en episk miljö som inte passar för ex grisbönder.
Samtidigt uppskattar jag känslan av att lyfta fram en låg karaktär till höga höjder. Jag vill inte bara börja direkt med nya karaktärer på hög level.
Så jag klurade hur jag kunde få det bästa av båda världarna.

Jag tänker mig så här:
  • Börja på lvl 1.
  • Ha en medelstor dungeon.
  • Fyll den med magiska föremål som är alldeles för mäktiga för lvl 1 karaktärer.
  • Ge alla föremål en cool bakgrund, utseende och namn. Inte bara ett +3 svärd. Detta är för att karaktärerna ska bli fästa vid dom och göra dom till sina egna, de kommer inte få några nya magiska föremål. Anpassa dungeonen så att vissa saker är för svåra innan karakärerna hittar föremålen.
  • Ge dungeonen plot hooks för framtida spel. En krigare kan svära en ed för att återuppliva en gammal riddarorder t.ex. Sätt upp ett större hot. The big bad i slutet var bara löjtnanten åt The Shadow!. Och ett mörkare, mystiskt hot finns fortfarande kvar.
  • Spela klart dungeonen på så många sessioner som krävs.
  • Avancera tiden 20 år. Eller nått sånt.
  • Beskriv vad som har hänt karaktärerna de senaste 20 åren. Krigaren har använt svärdet från riddarna av rosen för att återuppliva ordern och är nu mästaren av ordern. Få spelarna att känna sig mäktiga.
  • Karaktärerna har level:at till den nivå som du tycker passar för dungeon nr.2
  • Fyll din dungeon med beholders, slaad och annat otyg.
  • Njut av high level play.
Har någon gjort det här eller något liknande? Hur upplevde ni det?
Ni som inte testat detta, tror ni detta kan vara något?
 
  • Like
Reactions: NSM

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag gillar de låga levlarna bättre, men om man vill ha snabbt avancemang och ändå spela kanske fem-sex gånger innan man möter beholders; kan man inte helt enkelt ge så mycket skatter att alla går upp minst en till två levlar per spelomgång?
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Fridigern;n208275 said:
Jag gillar de låga levlarna bättre, men om man vill ha snabbt avancemang och ändå spela kanske fem-sex gånger innan man möter beholders; kan man inte helt enkelt ge så mycket skatter att alla går upp minst en till två levlar per spelomgång?
Yep. Det är ett sätt. Inget fel på det sättet men för mig blir det fånigt att man kommer ut med 2 miljoner gp och övernatt så har man blivit lvl 6.
Den här grejen är mest för stämning och spelvärlds logik.

Men jag kan se att köra på ditt sätt. Så som jag gissar att du menar alltså. :D
Dvs, session 1: Vi springer runt i grottorna och möter goblins. Mördar dom, hittar nog mycket skatter för att bli lvl 2.
Session 2: Vi möter orcher. Spöar dom lvl 3.
Session 3. ...
Session 6: Vi möter beholders.

Det kanske är ett bättre sätt? Skulle du föredra det?

Sen gillar jag idéen att man spelar det lite som en film med en början, mitten och slut som man kan få klart på 10-15 sessioner istället för 5 år.
Det är en personlig smaksak där jag hellre spelar en kortare story klart och sen går vidare till nya karaktärer, ny miljö och nytt spel.
Är ibland nöjd med att lira bara low level från början till slut, men ibland vill man möta beholders.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Om jag var spelare i en sån kampanj (med målet att vi skulle bli high level snabbt) så skulle jag nog föredra:
-Öppen hexkarta med flera olika grottor. Man kan försöka sig på svårare grottor innan man är redo om man vågar.
-Ganska små grottor, avståndet från civilizationen avgör deras svårighetsgrad. Något unikt och lite sceniskt med varje grotta.
-Hög skattnivå i grottorna, så att man går upp i level som vi sa
-Varje episod down-time i civlizationen mellan grottorna bör vara minst ett halvår eller ett år. Kaske är det en mycket stor kampanjvärld? Glest befolkad, kanske lite fantasy postapokalyps? Restiden äter upp år?
-Ganska snabbt spel. Resor och down-time får summeras med några meningar. Kanske två till tre grottor per spelmöte.
-Höglevelgrottan (den coola stora grottan man skall besöka som kampanjens klimax, med beholders) bör hintas om och hägra i bakgrunden under kampanjen.
 
Top