Nekromanti Pitcha svenskskrivna rollspel.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ok, det finns så fruktansvärt många svenskskrivna rollspel, är det någon som orkar bidra med att pitcha eller snabbrecensera några?

Skapa en ny post för varje spel, är du snäll. Sätt ämnesraden till spelets namn, så blir det lättare att hitta för de som kör trådad visning.

Och vill du göra ett eget inlägg om ett spel som redan har tagits upp, gör det som ett svar på det befintliga inlägget.

Jag är intresserad av spel skrivna på svenska (även om spelmakaren inte är i Sverige), skrivna av svenskar eller skrivna i Sverige (även om spelmakarna av någon anledning inte betraktar sig som svenskar).

Ja, du får skriva om ditt eget spel.

--

Någon som vill skriva om Västmark? Jag speltestade i spelets barndom, men var är det i dag?

--

Önskelista
En Garde! III - Tack Robert Jonsson.
Eon IV - Tack Blasphemy.
Gemini
Guldkatten - Tack Elmrig.
Hammaren och Trollspöt - Tack Dimfrost.
Saga - Tack DeBracy.
Skymningshem: Andra imperiet - Tack Simon.
Teknochock
Wastelands

Dimfrost

Special Circumstances
Hammaren och Trollspöt

Hammaren och Trollspöt är intressant genom världsbeskrivningen, som till största delen (eller enbart?) är skriven ingame (och dessutom av en kompetent författare, så att fiktionen faktiskt är njutbar, vilket ju inte är så vanligt), och genom den tydligt marxistiska ansatsen (spelet gestaltar klasskonflikter genom olika älvfolkslag, typ). Reglerna är om jag minns rätt ganska klassiskt BRP-aktiga, men jag kan minnas fel vad gäller grundmekaniken, det var många år sedan jag läste det. Det utmärker sig också genom en anskrämligt ful framsida. Men jag gillar det, på något sätt. (Jag har för mig att jag skrev en recension av spelet på wrnu, men jag vet inte om de går att hitta längre. Antagligen inte.)

terje

xenomorf mystiker
Re: Hammaren och Trollspöt

Ja trots omslagsbilden som verkligen är djupt avskräckande så är det här en liten pärla. Världen, en slags fantasyryssland där en slags bolsjevikisk revolution just slagits ned av reaktionens krafter, är en svensk motsvarighet till Castle Falkenstein. Systemet bär tydliga drag av både brp och whfrpg, men magireglerna är lite egna och tillåter en del uppfinningsrikedom. Tyvärr är boken svår att få tag på nuförtiden.

wilper

Teknochock

Teknochock släpptes för ganska precis två år sen och är ett cyberpunkspel om det hårda livet i ett gatgäng i en stad i en mörk framtid. Tänk Bladerunner och du hamnar hyffsat nära. Spelet har enkla och överskådliga regler, och det är en inbyggd förväntan att man skall spela just gäng som vill ta sig upp från gatan och in i de fina salongerna.

Jag undrar varför spelet föll i skymundan, kanske släpptes det lite för nära Technoir, kanske gjordes det bara för lite reklam. Spelet är i alla fall värt en större publik.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Saga

Saga är ett helt vanligt jäkla rollspel, på ett bra sätt. Man slår en t20, har kroppspoäng och några färdigheter, och kan äventyra runt. Det är vad grundreglerna till Drakar och Demoner var förr i tiden fast med mindre krångel* och mer medeltid.

För den som vill ha ett enkelt vanligt fantasyrollspel där reglerna inte tar så stor plats är Saga absolut nåt att titta på. Grundreglerna finns att ladda hem gratis.

Saga är också ett spel där du kan nörda loss fullkomligt om du är medeltidsfreak. Nästan alla dina favoritsaker från vår historia mellan 800 och 1400 har sin plats här. Spelvärlden Arcaria är på många sätt lik vår egen men man behöver inte oroa sig för att det ska bli ”fel” vilket annars kan vara kruxet med historiska settings.

---
* = En av de krångligaste sakerna man gör i Saga är att fördela 20 poäng på sex färdigheter. Så enkelt är det.

Blasphemy

Swashbuckler
Eon IV

Superkort pitch! Så kallad Elevator pitch.

Eon är ett rollspel som visar hur en fantasyvärld skulle kunna vara om den fanns på riktigt. Det genomsyras utav smutsig realism inte olikt vår egen medeltid men blandar detta med fantastiska element såsom alver, dvärgar, drakar och magi.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
En Garde! III

MylingSpels tredje utgåva av rollspelet En Garde! är ett rejält uppsving gentemot tidigare versionerna. Det är en rejäl bok, fylld av mängder av material som är godis för spelare såväl som spelledare.

Spelare har många valmöjligheter att skapa intressanta och varierade karaktärer, medan spelledaren får regler och mängder av historiskt material att skapa en skön stämning i äventyren.

Spelet utspelar sig i vårt Europa och tar fasta på att myter och skrock var en betydande del av folks vardag, vilket låter spelledaren välja vilken nivå av övernaturligheter (om någon!) som hon vill lägga in. Det gör att spelarna aldrig vet vad som väntar där ute.

För de som vill uppleva äventyr med klassisk matinéäventyrshandlingar är En Garde! ett utmärkt val.

wilper

Re: Eon IV

Skiljer det något från de tidigare utgåvorna av Eon? Eller kan det sägas vara giltigt för hela utgivningen?

wilper

Re: En Garde! III

Visst är den beskrivningen rätt passande på andra utgåvan också? Även om det skiljer en hel del mellan just andra och tredje?

(Första utgåvan var avsevärt tunnare.)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: En Garde! III

wilper said:
Visst är den beskrivningen rätt passande på andra utgåvan också? Även om det skiljer en hel del mellan just andra och tredje?
I viss mån, absolut. Det är dock en del skillnader mellan dem. Reglerna är bättre i version tre då de inte längre var begränsad av licensavtal på samma sätt som vid utgåva två. Dessutom är boken mycket mer inbjudande med bättre bilder och en strålande layout. Dispositionen är också bättre så det är lättare att hitta information också. I alla fall så är det så jag upplever det.

Den stora grejen är att de har lagt fokus lite större på folktro och liknande i En Garde! III, till skillnad från första. Där var det inte lika uppenbart att det gick att göra något med det, utan det lämnade mer känslan av enbart ett historiskt (ur vår moderna synvinkel, korrekt) rollspel.

wilper

Drakar & Demoner - samlingstråd.

Då det finns en fantasiljon olika utgåvor av Drakar & Demoner startar jag en samlingstråd för dem, så blir det snyggt och prydligt när man kör trådad vy.

wilper

Mutant - samlingstråd.

Då det finns en fantasiljon olika utgåvor av Mutant startar jag en samlingstråd för dem, så blir det snyggt och prydligt när man kör trådad vy.

Simon

Swashbuckler
Skymningshem: Andra imperiet

Skymningshem: Andra imperiet är ett svärd-och-rymdskepp-rollspel i en fjärran framtid där jorden är glömd.

Spelvärlden är full av rymdskepp, samurajsvärd, aliens, monster, byråkrater, terrorister, tempeltjänare i vita kimonos, kolonister, rymdpirater, asteroidbälten och planeter med gröna himlar.

Regelsystemet är enkelt och minimalistiskt, där storylinjer och karaktärsdrag står i centrum. Regelmotorn heter T10-systemet och är i grunden gemensam med den i Västmark.

Spelet är skrivet av Krille med benägen hjälp av undertecknad.

wilper

Wastelands

Postapokalyps-spel från Lancelot games. Spelvärlden är en något försvenskad MadMax, inte lika skruvad och extrem. Hyffsat "realistisk", bortsett från att katastrofen var att rymdvarelser invaderade för sådär 30 år sen, bombade civilisationen till stenåldern och byggde megastäder för sina egna syften. Att spela i megastäderna är dock endast nämnt i förbigående, fokus är på att spela överlevare som möter och slåss med andra överlevare.

Reglerna är detaljerade, men inte riktigt på Eons nivå.

RasmusL

Champion
Guldkatten

Guldkatten

En fantastisk prisutdelning fylld av surrealistiska situationer, humor, avundsjuka och glädje.

En omgång tar ca 15 minuter, är riktigt underhållande och lämnar en bra magkänsla!

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Eon IV

wilper said:
Skiljer det något från de tidigare utgåvorna av Eon? Eller kan det sägas vara giltigt för hela utgivningen?
Skulle nog säga att det är alla utgåvor av Eon.

wilper

Gemini

Fantasyrollspel som dog en alldeles för tidig död. På svenska finns det bara två tillbehör, en magibok och ett rollformulärshäfte. Om man har den engelska översättningen finns det en settingbok att tillgå också.

För mig är just rollformulären det mest utmärkande med Gemini, de var gjorda med marmorering och matt guldfärg. Hur grim och awesome som helst, men det är lögn att försöka läsa vad som står skrivet på dem.

Spelvärlden är cool, mörk och annorlunda. Magireglerna är de intressantaste jag spelat med. Väl värt att testa om du får chansen.

KostaFriaLigan

Warrior
Coriolis

Ett orientaliskt rymdoperaspel är den korta beskrivningen på Coriolis. Spelet utspelar sig i den tredje horisonten, långt borta från Jorden, där intriger mellan mäktiga Fraktioner står i kontrast mot äventyr i trånga rymdbasarer, resor ut i "mörkret mellan stjärnorna" och upptäckandet av bortglömda artefakter.

Regelsystemet är enkelt slå över en svårighetsgrad med tärningar plus färdighet men har fått mkt kritik bla för rymdstrid. Världen var till en början inte tillräckligt beskriven enligt många, men nu finns ett antal kortare moduler om de yttre delarna av det central systemet i i spelet.

Så vill du spela orientalisk rymdopera är Coriolis spelet för dig!

Västmark

Om man vill röra sig fritt mellan historisk europeisk medeltid och sagornas värld så ska man spela Västmark.
Lite söder om England ligger ön Lyonia. På den finns några kungariken, ett av dem är Västmark. På flera ställen på Lyonia, t ex i norra Västmark, har älvafolken fortfarande kvar mycket inflytande. Samtidigt är Västmarks samhälle påverkat av resten av världen.
Ädla riddare, listiga häxor, våldsamma fältslag, busiga älvor, politiska intriger, mystiska gåtor, fromma munkar, slott, skogar och vidsträckta kullar. Det sägs att det till och med finns en drake.
Reglerna drivs av T10-systemet. En charmig detalj är att personer inte har "grundegenskaper" utan bara "egenskaper" – beteckningar som dels beskriver personen och dels siffermässigt påverkar tärningsslag när spelaren eller spelledaren kan motivera det, som "Liten -1", "Adlig +2", "Stark +4", "Rädd för hästar -3". Detta gör det också enkelt att snabbt skapa spelledarpersoner.*
Magi kallas för trolldom och kan utföras av häxor, trollkarlar och älvor. Man kan använda färdigskrivna besvärjelser eller skriva egna. Generellt är den mäktig, men långsam.

Jag avslutade en Västmarkkampanj för ett år sedan. Vi hade det väldigt trevligt. Spelarna ville fortsätta. Jag med, egentligen.

*Du anar inte hur många tillfälliga skurkar som haft egenskaperna "Brutal +2" och "Grinig på rollfigurerna +2"