Nekromanti Pizzasallad

Storuggla

Champion
Vart kommer det ifrån? Förekommer det utanför Sveriges gränser?

Storuggla, tankar som slår en

Eksem

Champion
Hmm, alla referenser till pizzasallad jag hittar, utom den svenska vitkålsvarianten, handlar om sallad som smakar pizza, vilket är något helt annat. Susning.nu gav icke heller några ledtrådar. Det verkar vara ett svenskt påfund... vi har väl folk som ätit pizza i Norge och Finland här på forumet i alla fall, har ni vitkålssallad till era pizzor?

Big Marco

Läskig
I USA har de främst Coleslaw och det är ju vitkål, morötter geggat med majo. Så det är väl en mutation?

Storuggla

Champion
"I USA har de främst Coleslaw och det är ju vitkål, morötter geggat med majo. Så det är väl en mutation?"

Jag vet inte jag, pizzasallad är ju vitkål, vinäger, olja och svartpeppar. En gemensam ingrediens är väl knappast något att hänga i hjulgranen? :gremsmile:

Storuggla, monkeysuits

Arfert

Facit
enligt min tjej som är kock är den antagligen "svensk"... eventuellt med jugoslaviska rötter, skapad av jugoslaviska invandrade pizzabagare på 70-talet... enligt uppgift finns det på spridda håll i norden, men har inte fått det bekräftat till 100%.

Coleslaw har INGET med pizzasallad att göra, det är en anglosaxisk uppfinning.

Big Marco

Läskig
Nåja - Coleslaw används bland annat som pizzasallad, i exempelvis USA. Det var det som avsågs. Att anordningarna i sig självt inte är relaterade var inte poängen.

Och Coleslaw är en holländsk uppfunning, från "koolsla", eller då "kålsallad".

Tidiga versioner av Coleslaw skippade ofta majon för vinäger.

Big Marco

Läskig
Re: ursprung

Nej, jag är tysk till hälften. Men jag kollade upp Coleslaw för många år sedan då jag åt min första på Pizza Hut när de öppnade i Göteborg. Så viss popcorn-kunskap fastnar tydligen för evigt.