Välkomna till PK-klubben!
Först lite allmänna riktlinjer:
Jag är säker på att behov av ev. andra riktlinjer eller så kan uppstå. Vi får väl se.
Men, jag tänkte börja med den här tråden, om destruktiva troper, symboler och karikatyrer.
Jag har nämligen tänkt återuppta mitt jobb med artikeln "PK-riktlinjer för rollspelsmakare", och en av de tekniker jag vill tipsa om där (och här) är helt enkelt:
Försök att vara medveten om så många tråkiga troper som möjligt, så att du märker när du råkar använda dig av dem och kan antingen undvika dem eller åtminstone använda dig av dem medvetet och mildra deras effekt.
För mig som hetero-passing vit cisman utan märkbara funktionsvariationer så är det naturligtvis så att jag riskerar att missa väldigt mycket som är lättare att se för den som drabbas av det. Så för mig är listor ofta till stor hjälp.
Jag har letat på internet – kanske inte så hårt som jag borde, men ändå – men jag har inte sett någon lista med det här explicita syftet: Vilka destruktiva (homofoba, transfoba, funkofoba, sexistiska etc) troper finns det störst risk att man stöter på eller råkar använda sig av i rollspel?
Jag har en lista jag satte ihop när jag skrev min artikel förra gången, men vill himla gärna ha er hjälp för att fylla på den:
RASISM
Jag är också säker på att flera av de ovanstående har klatchiga namn jag missat.
Jag skulle nu som sagt vilja ha er hjälp här – vilka troper/symboler har ni stött på? Vilka är "vanliga" i rollspel? Vilka har ni upptäckt att ni råkat använda er av själva utan att tänka er för?
Det här är inte och kan inte bli en komplett lista, men jag tänker att tillsammans kanske vi kan hjälpa varandra att bli mer medvetna…
Först lite allmänna riktlinjer:
- Vem som helst får vara med, så länge hen ställer upp på klubbens grundläggande premisser.
- Den mest grundläggande premissen är denna: Det som av en del kallas "PK" är i klubbens ögon något positivt, fint och bra. Det är klubbens utgångspunkt att det som kallas "PK" i själva verket nästan alltid egentligen handlar om vanligt jäkla hyfs och att inte vara ett rövhål.
- PK-klubben är i första hand till för att rollspelsmakare (och spelledare, och för all del spelare) ska kunna dela med sig av konkret kunskap, tekniker och tips kring hur man blir bättre på att vara PK i sitt rollspelsskrivande, sitt spelledande och sitt spelande.
- Detta är inte en plats för ifrågsättande av huruvida en specifik teknik t.ex. "behövs".
- Om det dyker upp inlägg som ifrågasätter behovet av klubben, eller är negativa till hela grejen – anmäl dem som off topic och gå vidare. Svara inte. Det här är INTE en klubb för diskussion med personer som ogillar "PK". Det kan vi ta i andra trådar.
Jag är säker på att behov av ev. andra riktlinjer eller så kan uppstå. Vi får väl se.
Men, jag tänkte börja med den här tråden, om destruktiva troper, symboler och karikatyrer.
Jag har nämligen tänkt återuppta mitt jobb med artikeln "PK-riktlinjer för rollspelsmakare", och en av de tekniker jag vill tipsa om där (och här) är helt enkelt:
Försök att vara medveten om så många tråkiga troper som möjligt, så att du märker när du råkar använda dig av dem och kan antingen undvika dem eller åtminstone använda dig av dem medvetet och mildra deras effekt.
För mig som hetero-passing vit cisman utan märkbara funktionsvariationer så är det naturligtvis så att jag riskerar att missa väldigt mycket som är lättare att se för den som drabbas av det. Så för mig är listor ofta till stor hjälp.
Jag har letat på internet – kanske inte så hårt som jag borde, men ändå – men jag har inte sett någon lista med det här explicita syftet: Vilka destruktiva (homofoba, transfoba, funkofoba, sexistiska etc) troper finns det störst risk att man stöter på eller råkar använda sig av i rollspel?
Jag har en lista jag satte ihop när jag skrev min artikel förra gången, men vill himla gärna ha er hjälp för att fylla på den:
RASISM
- Blackfaces/pickaninny: Dockan som klipptes bort från Kalles Julafton var en s.k. "pickaninny", en viss sorts karikatyr av svarta som länge använts i USA för att marginalisera och sprida fördomar.
- Mammy: En annan sorts karikatyr med samma ursprung.
- Svarta som primitiva vildar: Ett arv från kolonialismen. Svarta får vara med, men bara som obildade/obildbara. Våldsamma. Kanske äter de människor.
- Damsel in distress: Kvinnor som behöver räddas av en redig hjälte har gjorts på tusen olika sätt, i tusen olika sammanhang.
- Women in refrigerators: Myntat av serieförfattarinnan Gail Simone, refererar till tendensen hos författare att låta kvinnor skadas/våldtas/mördas som motivation för manliga huvudpersoners agerande. Att det handlar om just ett kylskåp är för att Simone pratade om en serie där Gröna Lyktan kommer hem och hittar sin flickvän dödad i kylskåpet.
- Våldtäkt som karaktärsutveckling för kvinnor: Kvinnors tragiska bakgrundshistoria innehåller generellt minst en våldtäkt. Om våldtäkt figurerar i mäns tragiska bakgrundshistorier är det deras fruar, flickvänner eller döttrar som blivit utsatta för det. Hör såklart ihop med women in refrigerators.
- Kvinnor som passiva/män som aktiva: Bra att tänka på framför allt när det gäller bilder, men även i text. Kvinnor framställs ofta som "vackra" medan män är "handlingskraftiga". Män gör saker, kvinnor finns i bakgrunden, eller klänger på hjälten, eller poserar "sexigt". Här kan en med fördel räkna bilder med aktiva resp. passiva män och kvinnor. En kan också prata med sina illustratörer om att en vill ha aktiva kvinnor på bilderna.
- Horan/madonnan: Tendensen att framställa kvinnor som antingen helt depraverade och sexgalna eller helt "oskyldiga" och vita som snö. Varenda jäkla succubus-liknande kvinnligt monster, varenda oskyldig damsel in distress som ska räddas undan draken.
- Män som känslokalla och rationella: Män får ganska sällan vara emotionella, och när de får vara det så är det oftast aggressiva känslor.
- Kvinnor som kaotiska/känslostyrda: Eftersom rationalitet och framför allt lugn och "coolhet" är positiva egenskaper så visas kvinnor givetvis som motsatsen. Den moderna motsvarigheten till "hysteriska kvinnor". Det här är grunden till alla internetmemer kring hur enormt svårt det tydligen är för män att kommunicera med kvinnor, hur kvinnor tar komplimanger etc. "Kvinnor är galna!"
- Moderskänslor som något självklart: Alla kvinnor kommer inte att vilja ha barn, och att vilja ha familj/barn är inget absolut självklart.
- Homosexuella män som är extremt feminina: Hör ihop med föreställningen att varje homosexuellt par behöver någon som är "kvinnan" och någon som är "mannen".
- Homosexuella kvinnor som hatar män och har kort hår: Se ovan.
- The magical trans: Transpersoner får inte bara vara, utan att de är trans ger dem spännande, exotiska superkrafter som gör att de fortsätter vara helt separerade från resten av mänskligheten.
- "Fula"/funktionsnedsatta människor som "onda" / "onda" människor som "fula"/funktionsnedsatta: det antas ofta en koppling mellan inre och yttre egenskaper. Gäller för all del också för personer med psykisk funktionsnedsättning/variation.
- Den som har en funktionsnedsättning är bäst på något annat: På ytan en positiv trop, men destruktiv så tillvida att de personer med funktionsnedsättning eller -variation som inte har något område där de är superbäst ("superhörsel", "bäst i världen på matte") osynliggörs. Detta är också en variant av klassikern "har du en egenskap som avviker från den upplevda normen så ÄR du och definieras av den egenskapen".
Jag är också säker på att flera av de ovanstående har klatchiga namn jag missat.
Jag skulle nu som sagt vilja ha er hjälp här – vilka troper/symboler har ni stött på? Vilka är "vanliga" i rollspel? Vilka har ni upptäckt att ni råkat använda er av själva utan att tänka er för?
Det här är inte och kan inte bli en komplett lista, men jag tänker att tillsammans kanske vi kan hjälpa varandra att bli mer medvetna…