Nekromanti [PL] Vinstmarginal och eget forum

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej!

Två ämnen rörande projekt Lulu:

1) Ska vi ha en vintsmarginal på projektet? Ska pengarna gå till deltagarna, doneras till wrnu eller nåt annat? Min personliga åsikt är att projektet helt bör sakna vinstmarginal.

2) Bör vi ha ett eget forum här på wrnu? Jag säger "ja". De här trådarna saknar allmänintresse, och det är alltid trevligare att starta en diskussion nånstans där man inte behöver känna att man tar upp plats som skulle kunna ha ägnats andra diskussioner bättre.

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt
[PL] Vinstmarginal och eget forum [Tillägg]

1) Jag tycker att det är vettigt med en blygsam vinstmarginal där pengarna går till wrnu:s skötsel. Det kommer knappast att röra sig om några stora summor men jag tror att det kan vara roligare att "sponsra" sidan genom att köpa något konkret än genom att bara donera via PayPal. Men det är en sådan detalj som vi måste vara eniga om.

2) Jag håller inte helt med om att de här trådarna saknar egenintresse. Att diskutera privata eller gemensamma projekt är det så forumet är till för. Dessutom trycker jag att det är trevligt att hela forumet har insyn i projektet och hur det fortskrider. Att de kan följa vårt arbete och bidra med tankar och förslag även om de inte själva skriver på något bidrag. Risken är att det glöms bort om vi får ett eget forum, även om det är ett forum som är öppet för alla.

Ett eget forum tycker jag endast skulle vara fördelaktig om det medförde att projektets medlemmar diskuterade mer tillsammans än annars.

Tillägg: Jag tycker att det framförallt är deltagarna i projektets åsikter som ska väga tyngst. Det är trotsallt vi som måste stå för det verkliga arbetet och faktiskt skriva ihop en färdig produkt. Sedan kan man förstås diskutera villkor för sitt eget deltagande men någon allmän omröstning där en åsikt påtvingas skaparna tycker jag inte vi ska ha.

Man Mountainman

Storsvagåret
1. Vinstmarginal.. hmmm... lite lagom, så folk faktiskt KÖPER boken.
Hur menar du? Varför skulle folk vara mer benägna att köpa boken om vi hade vinstmarginal? Borde inte en billigare bok ge fler köpare?

Och du svarar ändå inte på frågan om vart denna vinstmarginal ska gå.

/Kalle

Arfert

Facit
Ja det var ju det jag menade... en LITEN marginal för att stödja den här sajten, men inte så hög så folk inte handlar för att det blir för dyrt.

Troberg

Sinister eater
En liten vinstmarginal för att finansiera eventuella utgifter i projektet. Skulle den inte användas så kan den skänkas till rollspelsfrämjande ändamål.

EchonCique

Hero
1) Ska vi ha en vintsmarginal på projektet? Ska pengarna gå till deltagarna, doneras till wrnu eller nåt annat? Min personliga åsikt är att projektet helt bör sakna vinstmarginal.
NEJ. Projektet skall ej ha vinstmarginal i min mening. Om det blir annan åsikt som vinner favör, vill jag ha en garanti om vad eventuella pengar går till i sådana fall.

2) Bör vi ha ett eget forum här på wrnu? Jag säger "ja". De här trådarna saknar allmänintresse, och det är alltid trevligare att starta en diskussion nånstans där man inte behöver känna att man tar upp plats som skulle kunna ha ägnats andra diskussioner bättre.
JA. Känner inte för att dryfta detaljer om detta projekt här, där det främst skall diskuteras andra ämnen i min mening.

Man Mountainman

Storsvagåret
Om det blir annan åsikt som vinner favör, vill jag ha en garanti om vad eventuella pengar går till i sådana fall.
Det känns rätt rimligt att vi inte bara tar ut vinst utan att ha en plan för hur pengarna ska användas, ja. Har du något förslag?

/Kalle

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: [PL] Vinstmarginal och eget forum [Tillägg]

Det kommer knappast att röra sig om några stora summor men jag tror att det kan vara roligare att "sponsra" sidan genom att köpa något konkret än genom att bara donera via PayPal.
Jag ser inte att vi har någon skyldighet att ge wrnu en metod att uppmuntra sina användare att sponsra sidan. Jag skulle hellre se att man direkt sponsrade bokens framtida användare genom att ge dem ett så lågt pris som möjligt. Jag tycker att halva charmen med Lulu är att den tillåter en att göra sådana saker utan personlig ekonomisk risk.

Sedan kan man förstås diskutera villkor för sitt eget deltagande men någon allmän omröstning där en åsikt påtvingas skaparna tycker jag inte vi ska ha.
Nej, det tror jag inte någon tycker, och om någon mot all förmodan tycker det så bör dennes åsikt avfärdas. Vi gör ju trots allt inte detta på communityns beställning.

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: [PL] Vinstmarginal och eget forum [Tillägg]

"Jag ser inte att vi har någon skyldighet att ge wrnu en metod att uppmuntra sina användare att sponsra sidan."

Inte någon skyldighet nej, men jag tycker att det är positivt med alla saker som gör projektet till en del av communityn. Att det blir något mer än bara ett sätt för de inblandade att bli publicerade. Jag tycker inte att det kostar oss så mycket extra krångel och merarbete att ta ut en liten vinst som går till wrnu att det inte är värt att åtminstone överväga.

Sedan har vi frågan om hur det rent praktiskt skulle gå till och där tror jag att det enklaste vore om pengarna knöts till ett konto som var kopplat till wrnu:s verksamhet. Jag vet inte om något sådant existerar i dagsläget men jag tror att det hade varit en fördel att skaffa något sådant även när det gällde sponsringen. Jag vet också att det finns en viss misstro mot att överlämna pengarna till wrnu:s ledning men jag har svårt att se hur det skulle gå till rent praktiskt om man inte gav dem rätt mycket frihet när det gällde att hantera dem. Ambitionen är förstås att pengarna ska gå till wrnu men jag har ingen insyn i sidan ekonomi och litar egentligen på att den inte missköts. Ska vi kräva kvitton eller portionera ut pengarna efter att redaktionen har lämnat in detaljerade önskemål? Det låter krångligt bortom all rimlighet.

Arfert

Facit
ja ja, whatvever... varför den otrevliga tonen? Yyy kan svara själv, det betyder väl inte att jag inte får svara? Folk gör ju så i alla forum här, hela tiden.

Fast om man ser det här som ett projekt frikopplat från wrnu så behöver ju inte ha några marginaler alls, mer än att täcka eventuella kostnader (som vi knappast behöver få). Då är det lägsta pris som gäller.

Big Marco

Läskig
Ja, jag har fattat att du tycker det. Jag frågade Yyy nu.

Förlåt mitt OT:ande, men jag delar Tomas uppfattning. På forumet får väl vem som helst svara? Om du vill ha just Yyys svar och ingen annan får du väl skicka ett PM, eller?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Snälla rara

Inget bråk i den här tråden ifrån någon part. Det skulle verkligen vara tråkigt om den urartade på grund av någon löjlig struntsak.

Man Mountainman

Storsvagåret
ja ja, whatvever... varför den otrevliga tonen? Yyy kan svara själv, det betyder väl inte att jag inte får svara? Folk gör ju så i alla forum här, hela tiden.
Klart att vem som helst får svara, men jag vet ju redan vad du tycker. Istället för att bara upprepa din åsikt gång på gång, varför inte försöka utveckla eller motivera den?

Fast om man ser det här som ett projekt frikopplat från wrnu så behöver ju inte ha några marginaler alls, mer än att täcka eventuella kostnader (som vi knappast behöver få). Då är det lägsta pris som gäller.
Ja, det är exakt det som är min åsikt.

/Kalle

EchonCique

Hero
Och jag delar denna åsikt.

Profitfritt. Vilket innebär att Lulu.com dessutom inte lägger på sin vinstmarginal på boken. Av 100% förtjänst per såld bok, tar de 20%.

Och hela bokföringsfrågan är så kluddig om den skall bli korrekt utförd, beroende på om vi säljer 10 eller 2000 ex. Jag ser hellre att vi helt lämnar den problematiken och kör på noll profit.

Det vi däremot kan ha gentemot Rollspel.nu är information om webbplatsen och ha med dess logo etc i boken. Det är något som annars brukar kosta, så det kan man se som sponsring/stödjande av webbplatsen.

Uppdatering:

Om vi nu ändå skall ha profit på det hela, så vill jag se att vi har en villkorad sak som pengarna skall gå till.

WRNU Sponsring
Ett behov som finns, med exakt kostnad specad. När detta behov är uppvisat kan vi skicka över pengarna som då går till detta behov. Kvitto skall kunna uppvisas. Denna procedur tar -inte- lång tid och garanterar att pengarna använts till exakt det vi gått med på.

Alternativ - Marknadsföring
Annars kan vi låta WRNU få utrymme i boken att marknadsföra sig på, samt trycka dess logga på bak & fram-sida. Förtjänsten vi då får in spenderas på marknadsföring för boken. Detta kostar om man vill synas utanför WRNU, och annonser är inte billiga. Ej heller infomaterial och annan marknadsföring. Visst finns det gratis metoder att marknadsföra, men de går utanför denna kostnadspost.

En bit av förtjänsten skall gå till att avlöna den som tar på sig bokföringen av projektet. Jag vill inte se oss bryta mot lagarna, vilket innebär att det hela måste in i ett bolag av någon form. Såvitt jag kan se är det idag tre eventuella medskapare som har bolag detta kan göras genom. Dessa skall få ersättning för sitt merarbete som vi andra inte gör.

Blandat
En blandning av ovanstående. Där allting sköts skattemässigt korrekt. Där den som får merarbete på grund av administration ersätts. Vi frågar lämplig part om de önskar hjälp med något, specar vad, vi pytsar pengar, de uppvisar kvitto och vi bokför.

Man Mountainman

Storsvagåret
Sammanfattning i halvtid

Vad gäller frågan om vinstmarginal verkar åsikterna vara delade. Jag och Yyy tycks förespråka att PL ska säljas utan profit, medan Walium och Tomas förespråkar en mindre vinst som ska doneras till wrnu. Troberg velar på mitten.

Vad gäller forumet så verkar både jag, Tomas och Yyy vara ganska kraftigt för att PL får ett eget forum. Walium är den ende som är uttalat emot idén. Kanske läge för Walium att vika sig för majoriteten? :gremsmile:

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att samtliga dina förslag på hur eventuell vinst ska hanteras verkar väldigt krångliga. Det ska erkännas att jag inte är speciellt insatt i den praktiska skötseln av ett företag. Jag kan acceptera ett visst krångel med skatt och ersättningar. Men jag vill inte sitta och begära in kvitton för att sedan bedöma om ändamålet faller oss på läppen och därefter eventuellt dela ut en säkert tämligen blygsam summa. Jag litar på att Gardener med flera skulle använda pengarna korrekt utan att vi behövde övervaka dem.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eget forum

Jag kan köpa att den här typen av diskussioner om de rent praktiska detaljerna kring projektet inte nödvändigtvis har allmän relevans. Men jag är ändå rätt säker på att vad som framförallt kommer att diskuteras är PW, regelmodifikationer och våra enskilda bidrag och detta är definitivt saker som hör hemma på rollspelsmakarforumet.

Sedan har inte alla heller uttryckt sin åsikt, men jag kommer givetvis att böja mig för ett majoritetsbeslut.