Nekromanti Planer för nästa helg

Morgoth

Swashbuckler
Jag fyller ju bannemig år nästa helg, så det får lov att firas. Jag har därför gjort i ordning ett litet Fagins Hand-scenario att spela, men eftersom mina födelsedagsfester tenderar att bli rätt och slätt überflummiga, så tänkte jag anpassa rollspelandet efter detta. Det är ju ändå Fagins Hand vi talar om här. Förresten får gärna Savage låta bli att läsa det här *töff*.

Uppstarten - Jag tänkte inleda äventyret någon gång efter käket, då alla är lagom spralliga och pratat av sig tämligen mycket. Rollpersonerna är söner och döttrar ur varsitt höghus, och är förklädda till rännstensungar för ett litet infiltrationsjobb. De har hört att någon konspirerar för drottningens död, och att denne man eller kvinna ska befinna sig på Murlin Kings Pub någon gång vid midnatt. Naturligtvis måste de gå dit lite i förväg, så att deras entré verkar trovärdig, och ska alltså ta reda på om någon uppmanar kungamord på pubben. De får en liten stund att vänja sig vid sina rollpersoner: de sitter helt enkelt vid ett bord och diskuterar om kvällens planer. Sedan får de ge sig av, och se sig om lite på pubben som befinner sig i slummens utkant. Pubben är tillsynes tom så här tidigt, så när på ägaren Murlin King, som verkar vara en anständig herre. Ingenting verkar onormalt ännu, och när de har tittat sig omkring kommer de första gästerna in. Dessa är ett par identiska tvillingar, men till psyket helt olika. Den ene är viljestark men lite dum, och den andre är lättskrämd men smart och manipulativ. Och här tar vi en paus för att äta cheesecake.

The flumm thickens... - Lite andra gäster anleder mot kvällningen, alla tämligen underliga: ett gäng mörkklädda farbröder men spelkort, en storbystad fru med en stor korv i midjan, en gammal man med guldtänder och jättelånga naglar, och en näve andra. Det är dags att försöka ta reda på vem av dessa udda karakärer som är konspiratör, men hur? De verkar inte sugna på kommunikation, men kanske ett par ord de säger för rollpersonerna närmare sanningen?

Bristols finaste spelare
Männen med kort kommer från Bristol, och har svarta mantlar och svarta hattar -dessutom har de svarta masker som hänger över bröstet. De är alla beväpnade med puffror och har varsitt spaderess i en guldkedja runt halsen, som tydligen går att lossa. De verkar inte ha en utpekad ledargestalt, och de är svåra att skilja från varandra. De säger inte mycket, förutom att de kommer från Bristol och är kortspelare.
>Citat: Spelar du högt eller lågt ikväll, min vän?
>Handlingar: Utnämna offer (+2), avfyra puffra (+1), blanda ihop sig med de andra, gömma sig (+1), skratta hånfullt
>Utrustning: Spelkort, mask, puffra (stryk +10, blod +3)
[color:\\"red\\"]>Hemlighet: Bristols finaste spelare utnämner klockan elva någon som ska dö klockan tolv. Detta sker genom att de fäster ett spelkort i hatten eller bysten (om det är en kvinna) på offret, och sedan knäpper det eller stryper det under kvällen. Detta gör de naturligtvis varje kväll. Den stora svagheten i denna plan är att personen som placerade kortet kan identifieras av att han inte har sitt kort kvar om halsen.[/color]

Fru Drugen av höghuset Nobilis
Fru Drugen är en högfärdig kvinna som inte talar med gatråttor som rollpersonerna. Hon fnyser helt enkelt åt dem. Hon har en stor korv som försvar om obekvämligheter skulle uppstå. Hon är tämligen stor, bred och ful.
>Citat: Försvinn... *fnys* ...smutsiga gatubarn!
>Handlingar: Klubba folk med korven, fnysa, äckla (+1), vara högfärdig (+2), vara fåfäng (+2)
>Utrustning: Korv (stryk +3, knockout +3)
[color:\\"red\\"]>Hemlighet: Fru Drugen kommer bokstavligt talat byta ansikte vid midnatt, och då kommer hon bli trevlig och pratsam. Hon kommer dock att bjuda folk på sin korv, och den som äter den sista smulan går en korvig död till mötes (sjuk +20)[/color]

Fagin
Mannen med guldtänder och långa naglar är ingen annan än självaste Fagin, som sätter skräck i hela slummen enbart genom sitt namn. Han är mästare över Gille Fagin, det största och mest inflytelserika tjuvgillet i hela djupare slummen, men hans fysiska yttre är allmänt okänt i staden, fast det sägs att han kan byta form per kommando. Skulle rollpersonerna förstå vem de hade att göra med skulle de förmodligen springa därifrån i förskräckta skrik - förmodligen utan framgång. Han är pratsam, men avslöjar på inga villkor sina hemligheter.
>Citat: Får det lov att vara nåååågot, mina sssssmå vänner? Kansssske en liten slant för besvääääret?
>Handlingar: Skrämmas (+2), byta form (+1), ljuga (+3), charma (+3), strypa (+3), stjäla (+3), avfyra puffra (+3), snabba mord med kniv (+2), övertala (+3), annat skumrask (+1)
>Utrustning: I praktiken vad han vill
[color:\\"red\\"]>Hemlighet: Sin identitet; Fagin planerar mordet på drottningen, men det är allmänt känt att han hatar henne[/color]

Murlin King
Murlin King är till det yttre inte olik andra pubägare, men han är egentligen en av Fagins vassaler och även han hamnskiftare. Han kan dricka tillsynes oändliga mängder alkohol utan att påverkas det minsta, och är en rumlare utan dess like. Han är med andra ord lättfrestad, men lojal till Fagin genom rädsla. Murlin King kan möjligtvis vara rollpersonernas enda chans att komma ifrån dårhuset överhuvudtaget, om han bara kan vinnas över - vilket blir svårt om inte rollpersonernas motverkar Fagins inflytande över platsen.
>Citat: Jag hoppas ni vill mig någonting viktigt, inte bara tigga eller själa
>Handlingar: Supa (+4), använda knytnävarna (+3), andra rumlarförtägelser (+2)
>Utrustning: Kökskniv (stryk +5, blod +3), ölkagge
[color:\\"red\\"]>Hemlighet: Bandet till Fagin, sin identitet[/color]

Dansarna
Snart kommer herre- och damfolk i präkig utstyrsel in för att utnyttja Murlin Kings danssalonger. De är anonyma och bär masker, men när klockan slår tolv dansar de alltjämt.
>Handlingar: Dansa (+1)
>Utrustning: Finkläder
[color:\\"red\\"]>Hemligheter: De försöker dra in andra, bland annat rollpersoner, i dansen och den som hamnar mitt inne i den dansande klungan blir ihjälsparkad (stryk +2, knockout +2, blod +1 varje runda). För att ta sig ut är svårigheten 10.[/color]

Övriga gäster
[*]En klon för varje rollperson
[*]En finare herre, som är likadan åt båda håll (ser alltså likadan ut om han vänder på sig)
[*]En jätte som utmanar Murlin på drickartävling
[*]En smutsig herre med utspretande tänder och ett extremt fånigt skratt
[*]En vitsare, vars vitsar är enbart dåliga, och blir mer och mer överdrivna framåt kvällen

Vadan detta underliga gästabud?
Enkelt: Fagins närvaro drar till sig övernaturliga element.

...och nu har vi dragit upp oss till övervåningen och börjat festa i oss godis. Iiiiiiit's...

Midnatt - Under denna period kommer följande saker hända, och den sträcker sig från 11 till 1 på natten.

[*]Kortspelarna kommer utnämna sitt offer
[*]Fru Drugen kommer att förändras och börja bjuda på sin korv, som är delikat
[*]Kortspelarnas offer kommer att dö
[*]Murlin kommer att ha drickartävling med jätten
[*]Förvirring bland rollpersonerna och deras kloner, som förövrigt har finkläder på sig
[*]Vitsaren kommer vitsa under hela kvällen, och idioten kommer att skratta
[*]Dansarna inträder
[*]Fagin utökar kaoset, genom att göra det uppenbart för rollpersonerna vem han är
[*]Slutligen kommer pubben deformeras och förändras efter Fagins smak

Fagin utökar kaoset
Jag kommer som sagt ha berättat lite om Fagin för spelarna, så de vet vem han är och lite om honom. Fagin kommer därefter göra några grejer som gör det uppenbart för rollpersonerna att han är just Fagin - som tillexempel att
[*]Stjäla kläderna av jätten (rykte: mästertjuv)
[*]Skrämma ihjäl någon genom att ropa bu (rykte: bra på att skrämmas)
[*]Lura någon att de kan flyga (rykte: bra på att ljuga)

Att fly från Murlins pub
Det är möjligt att rollpersonerna dras in i ett antal strider, särskilt om
[*]en av dem blev markerade av kortspelarna
[*]en av dem blev slukad av dansarna
[*]en av dem attackerade sin klon
[*]en av dem attackerade Fagin (aj aj aj)
Jag kommer försöka undvika dunka-slå-strider, eftersom jag måste bibehålla kaoset och oberäkneligheten. Med tanke på rollpersonernas fysiska storlek kommer de nog försöka undvika det själva, till på köpet. :gremsmile:
Att komma ut ur platsen efter att den är förvrängt ska bli en kul lek, liksom, inte någon mardröm eller tråkig, evig actionscen. Därför ska spelplanen förändras då och då. Murlin king är ett kort att spela i det här fallet, precis som att offra klonerna och få Fagin att tro att de är döda och därmed vränga tillbaks spelplanen. Att övertala Murlin King har en svårighet på 5-20, helt beroende på mutor och avstånd till Fagin. Fagin är inte lättlurad, och en svår fiende allt som allt.

Lön för mödan
Spelarna kommer ju ha ett utvecklingspoäng under rundan, ni vet såna som kan användas för att lära sig någonting man utfört (alltså, om man utför en otränad handling kan man betala sitt poäng för att träna den, vare sig den lyckas eller inte). Utvecklingspoäng kan också användas som startpoäng, alltså för att lära sig förmågor, och kan alltså sparas. Spelmötet kommer dock bara vara över natten, så detta blir det nog inte tal om. Om någon av spelarna blir tänd på spelet och vill behålla sin rollperson, däremot, får denne någon Hedersutmärkelse till graden +10.

...och så anpassar man ett äventyr till flumm i Fagins Hand. Någon annan som har liknande erfarenheter? Tips, någon?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Crazy Weekend

"Någon annan som har liknande erfarenheter? Tips, någon? "

Det är möjligt att jag upplevde något liknande under mitt senaste drogrus. :gremsmile: Men annars nej.

Vad kan jag komma på för passande knasigheter? Vad sägs om en buktalare med en docka? Fast ju senare kvällen blir dessto mer levande blir dockan och dessto mer docklik blir buktalaren. Om du tror att det kan funka så kan jag säkert komma på fler tokigheter.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Fint! Låter mysigt. [ANT]

Låter precis som sån där trevlig, ganska konstig tjosan som passar utmärkt för flumrollspel.

Zaphod, som kommer och spelar Fagins Hand på GothCon

Morgoth

Swashbuckler
Re: Crazy Weekend

"Vad kan jag komma på för passande knasigheter? Vad sägs om en buktalare med en docka? Fast ju senare kvällen blir dessto mer levande blir dockan och dessto mer docklik blir buktalaren. Om du tror att det kan funka så kan jag säkert komma på fler tokigheter."

Låter nästan perfekt. Gimme whatcha got.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Crazy Weekend

En fet och en mager man sitter och dricker vid ett bord, allteftersom tiden lider så blir den magre mannen allt fetare och den fete mannen allt magrare till det blir precis tvärtom.

En grupp magra människor sitter och äter vid ett bord, när maten så småningom börjar ta slut så börjar de helt kallt äta upp varandra. Den person som är kvar kommer sedan att försöka äta upp övriga gäster. Hur mycket de än äter så är de fortfarande lika magra.

Kapten Blod

En märklig man med stort, svart skägg och en papegoja på axeln sitter i ett hörn och röker på sin pipa. En våt, liten pöl har bildats under hans stol. Det är den ökände Kapten Blod som har återvänt ifrån sin våta grav för att hämnas. När kvällen inleds är han en kraftig och ganska pratsam sjöbuse. Men efterhand som timmen blir allt senare, blir han allt fuktigare och mer skelettlik. Han talar inte längre men hans hemska papegoja skriker ut hotelser och suktar efter hämnd. Han drar en rostig gammal huggare och reser sig upp på jakt efter de som förråde honom för längesedan. Han mögliga stövlar lämnar fuktiga avtryck på pubens golv....