Nekromanti Planering i evighet

Necross

Swashbuckler
Mina spelare planerar så förbannat mycket. Och länge. Så fort det inte är tidspress så lägger det gladerligen timtal på att planera t.ex. hur de ska angripa fienden. Det kan låta ungefär så här:
Spelare 1: Vi kan göra så här...
Spelare 2: Eller så gör vi så här...
Spelare 3: Eller så gör vi så här...
Spelare 1: Ja, vi gör som spelare 3 säger, men...
Spelare 4: Upprepar exakt det som spelare 2 sa.
Spelare 1: Alternativt kan vi göra så här.
etc.

Till slut, efter någon timma, är de ofta tillbaka på ruta 1, jag har beskrivit (ofta dåligt improviserat) svar på 100+ frågor om hur varje vrå av orchlägret de tänker anfalla ser ut, och en stor del av spelmötet har gått åt till typ ingenting. Visst, det blir mycket prat och rollspel och utagerande av karaktärerna, men vi vill nog alla "få lite mer gjort", eftersom vi ju spelar just D&D. Man vill hinna med 2-3 encounters, få en massa xp, se PC:na utvecklas och resa omkring i världen, men om man lägger så mycket tid på planering kan ett äventyr som t.ex. "Keep on the Shadowfell" ta många månader att spela klart.

Jag vill ju inte rakt ut tjata på mina spelare "Kom igen nu, sluta planera och anfall istället". Det är ju realistiskt att planera. PC:na riskerar ju faktiskt sina liv etc, men jag skulle ändå vilja ha tips på hur man "forcerar" handlingen litegrann. Hur brukar ni göra? Klassiskt är ju att se till att det _alltid_ är tidspress, men det blir tjatigt i längden tycker jag. Ibland är det ju faktiskt lugnt, men planera i timtal är ändå drygt. Hjälp anyone?

Andy

Vila i frid
Jag har inte så mycket råd att ge men jag lider av samma problem som du. Jag tror att en del av min problematik är att spelarna är lösningsfokuserade (i hela sitt spel) och inte spelar på känsla.

Men jag ska följa tråden för jag vill ha svar på samma frågor som du.

Eksem

Champion
Nu gillar jag ju att planera lite ibland, kanske inte så extremt, men i viss mån.

En bra sak med planering, när jag är i DM-rollen, är när jag märker att det är för att spelarna är uppenbart rädda. Det är kul. Fast det riskerar ju att bli väldigt drygt, och det är det uppenbarligen för dig.

Om det barkar åt att ta allt för lång tid att planera finns ju ett standardtrick för att forcera handlingen, som man kan göra i två steg.

Steg 1 är att säga något i stil med "Så, vart står ni och diskuterar det här någonstans?" och rulla lite tärningar och humma.

Steg 2 är att om det inte får fart på spelarna skulle jag helt enkelt låta dem bli upptäckta av någon.

Pom

Swashbuckler
Eksem har en poäng. Om spelarna planerar mycket kan det bero på att de uppfattar miljön som farlig. Planeringen ses som nödvändig för att överleva (eller i alla fall klara av uppgifterna utan allvarliga förluster).

Jag skall sticka ut hakan lite och påstå att D&D i själva verket är och alltid har varit utmärkt om man INTE vill att spelarna skall planera hela tiden. PC är övermänniskor (överdvärgar, övergnomer) som klarar av skyhögt mer än realistiska människor. Men det märks förstås inte mycket om man hela tiden möter balanserade och taktiskt listiga fiender.

Nyckeln är att slappa lite mer som DM. Planera inte taktik särskilt noga. Låt monstren klanta sig, göra stämningsfyllda saker istället för taktiska, tveka, gloata, glömma saker. Det roliga är att DM inte behöver göra särskilt mycket för att uppnå detta, det räcker att vara lite slarvig. Ta rundan som den kommer.

Förr eller senare märker dina spelare att de har hyggliga chanser även när de bär sig åt som äventyrare istället för som revisorer. De kommer också att känna sig lite fåniga när de ägnat realtidstimmar åt förberedelser som resulterar i att striderna är över innan de börjat.

Necross

Swashbuckler
Mmm, det där är nog vettigt. Tyvärr räcker det inte för mina spelare att bara klara/överleva encounters, de vill gärna briljera och optimera. Men jag ska nämna detta för dem, så kanske de slappnar av lite.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag har det motsatta problemet.

Mina spelare har definierat sina roller ganska tydligt, så alla vet redan vad de ska göra under en strid, även om förutsättningarna ändras under stridens gång.

Jag hinner knappt beskriva omgivningen innan de vill slå initiativ. Sen slår de till hårt och skoningslöst och fortsätter att pressa så fienderna aldrig hinner pausa eller omgruppera.

Jag ska fan uppgradera alla encounters en level eller två. :gremelak:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Analysis paralysis

Det finns faktiskt en term för det där:

http://en.wikipedia.org/wiki/Analysis_paralysis

Jag är kluven. Om dina spelare har som roligast när de planerar, är ju det bra på sätt och vis.

Men samtidigt är det så att de måste lära sig en grundläggande princip:

Ingen plan överlever kontakt med fienden.

Så de kan planera ihjäl sig, och de kommer ÄNDÅ att behöva improvisera och skapa nya planer när de väl kommer igång.

/M

Master Pelle

Warrior
Re: Analysis paralysis

För hantera dessa spelare MÅSTE du sätta press på dom om du verkligt vill att din äventyren skall komma igång nånstans.

Visst det är realistisk att man planera men om man börja planera för länge börja det bli rena överdrivit.

En tips jag kan ger dig om du vill att dina spelare planera mindre tid skall du locka med att ger dom liten exp om dom kan planera inom 10-15 minuter.

Necross

Swashbuckler

Master Pelle said:
En tips jag kan ger dig om du vill att dina spelare planera mindre tid skall du locka med att ger dom liten exp om dom kan planera inom 10-15 minuter.
Nej, jag spelar inte på det sättet. Så få "out-of-game considerations" som möjligt liksom.

Mathias

Veteran

Vill du snabba på dem - hetsa dem. Sätt dem under press med yttre göranden. Spela på tidsbrist. Släng med en SLP som inte väntar utan bara springer rakt fram som en häst med rabies och spelarna måste hänga på. Men var försiktig. Kanske är det så att dina spelare älskar planen och blir pist när du förstör deras roliga.

Min förra spelgrupp, och även den innan, var väldigt långsamma. Inte för att vi planerade i evigheter men vi fastande i vardagens små underligheter. Jag säger så länge man verkligen har kul, spelar sina roller bra och får sig några garv, skulle jag kunna som spelledare och spelare fastna i vad som helst under flera spelmöten. Men det är min personliga åsikt.

-Mathias

Master Pelle

Warrior

Necross said:
Master Pelle said:
Nej, jag spelar inte på det sättet. Så få "out-of-game considerations" som möjligt liksom.
Jag förstår. Men använder du kartor och figure/token när ni kör DnD4?

anth

Vetefan
Olika spelare spelar på olika sätt och tycker att olika saker är roliga.
Om de tycker att planering är kul så ska de givetvis få planera - men:

lägg in ROLLSPELANDE i planeringen!!!
Tvinga spelarna att planera IN CHARACTER.
Det är inte spelaren Nisse som planerar, utan den mäktige krigaren Brynulf.
Fråga var ROLLPERSONERNA står när de planerar,
fråga om ROLLPERSONERNA verkligen säger saker,
tvinga spelarna att tala i "jag"-form istället för "min krigare säger".

Även om det blir mycket planerande så blir det iallafall ROLLSPEL.

Bekriv även hur tiden går:
"Medans ni har legat och viskat så har solen hunnit gå ner"
eller
"ni börjar känna er hungriga"

Grundregeln ska nästan alltid vara att om spelarna har snackat i en timme så har det också gått en timme i spelvärlden.