Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,869
Mina spelare planerar så förbannat mycket. Och länge. Så fort det inte är tidspress så lägger det gladerligen timtal på att planera t.ex. hur de ska angripa fienden. Det kan låta ungefär så här:
Spelare 1: Vi kan göra så här...
Spelare 2: Eller så gör vi så här...
Spelare 3: Eller så gör vi så här...
Spelare 1: Ja, vi gör som spelare 3 säger, men...
Spelare 4: Upprepar exakt det som spelare 2 sa.
Spelare 1: Alternativt kan vi göra så här.
etc.
Till slut, efter någon timma, är de ofta tillbaka på ruta 1, jag har beskrivit (ofta dåligt improviserat) svar på 100+ frågor om hur varje vrå av orchlägret de tänker anfalla ser ut, och en stor del av spelmötet har gått åt till typ ingenting. Visst, det blir mycket prat och rollspel och utagerande av karaktärerna, men vi vill nog alla "få lite mer gjort", eftersom vi ju spelar just D&D. Man vill hinna med 2-3 encounters, få en massa xp, se PC:na utvecklas och resa omkring i världen, men om man lägger så mycket tid på planering kan ett äventyr som t.ex. "Keep on the Shadowfell" ta många månader att spela klart.
Jag vill ju inte rakt ut tjata på mina spelare "Kom igen nu, sluta planera och anfall istället". Det är ju realistiskt att planera. PC:na riskerar ju faktiskt sina liv etc, men jag skulle ändå vilja ha tips på hur man "forcerar" handlingen litegrann. Hur brukar ni göra? Klassiskt är ju att se till att det _alltid_ är tidspress, men det blir tjatigt i längden tycker jag. Ibland är det ju faktiskt lugnt, men planera i timtal är ändå drygt. Hjälp anyone?
Spelare 1: Vi kan göra så här...
Spelare 2: Eller så gör vi så här...
Spelare 3: Eller så gör vi så här...
Spelare 1: Ja, vi gör som spelare 3 säger, men...
Spelare 4: Upprepar exakt det som spelare 2 sa.
Spelare 1: Alternativt kan vi göra så här.
etc.
Till slut, efter någon timma, är de ofta tillbaka på ruta 1, jag har beskrivit (ofta dåligt improviserat) svar på 100+ frågor om hur varje vrå av orchlägret de tänker anfalla ser ut, och en stor del av spelmötet har gått åt till typ ingenting. Visst, det blir mycket prat och rollspel och utagerande av karaktärerna, men vi vill nog alla "få lite mer gjort", eftersom vi ju spelar just D&D. Man vill hinna med 2-3 encounters, få en massa xp, se PC:na utvecklas och resa omkring i världen, men om man lägger så mycket tid på planering kan ett äventyr som t.ex. "Keep on the Shadowfell" ta många månader att spela klart.
Jag vill ju inte rakt ut tjata på mina spelare "Kom igen nu, sluta planera och anfall istället". Det är ju realistiskt att planera. PC:na riskerar ju faktiskt sina liv etc, men jag skulle ändå vilja ha tips på hur man "forcerar" handlingen litegrann. Hur brukar ni göra? Klassiskt är ju att se till att det _alltid_ är tidspress, men det blir tjatigt i längden tycker jag. Ibland är det ju faktiskt lugnt, men planera i timtal är ändå drygt. Hjälp anyone?