Nekromanti Planering inför att göra ett rollspel

L337

Warrior
Jag funderar på vad bör man igentligen planerat innnan man skriver ett rollspel, i mitt fall ett universalsystem.
Jag har läst krilles rollspelskurs (fast det var rätt länge sen)

Celledor

Hero
Mitt råd innan något anat arbeta börjar, är att: ta en stor bund A4 (eller annat papper), en penna och bara kludda ner idéer om allt möjligt du kan komma på. Sedan så märker man helt plötsligt hur en stor bund A4 ligger där och väntar på att bearbetas, det är även bra att glömma bort vad amn skrivit på de första för att sedan se efteråt om det fortfarande är lika bra.

Sedan så är ett förstablicksrollformulär bra.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
1) har du tid? Det tar enormt lång tid att göra ett schysst spel.

2) Har du en cool miljö dvs inte en Drakar och Demoner fast utan Drakar i? Det är klart du kan göra ett snt men jag tror att få skulle visa intresse för det.

3) Brinner du för att göra spelet?

4) Definiera världen.

5) Sätt igång.

Det är itne dumt att skriva ner allt på ett A4. jag har itne gjort det. Jag skrev mina versioner tidigt i mitt liv rakt upp och ner och utgick från dem så på söätt o vis har jag kanske gjort det ändå.

Mitt råd är att du tänker ut på ett ungefär du vill att dina system ska funka. Försök gärna komma på nåt unikt. Sen ska du bestämma om det är ett komplicerat eller enkelt fel i fråga om system - en smaksak.

Skissa upp allt. Tänk dug att det är som att bygga ett bord. Man slår i hörn spikarna först på skivan och sen fäster man bordsbärderna allt eftersom. Lås ingenting förrän mot slutet så att säga. Då kan du få problem sen.

Du kan skriva kapitlen parallellt. jag föredrar att göra det i en viss ordning.

Förbered dig på MÄNGDER av ändringar.

I korta ordalag vad det inenbär att göra ett spel. Krilles rollspelsskola är bra fast jag har itne följt den. Den dök upp långt efter jag började på mitt spel så det går att gå andra vägar också.

Men:

Ett rollspel man brinner för och som man vill göra bra är ett STORT projekt. Räkna med några år. Jag är inne på mitt tredje men i slutfasen dvs korrläsning. Speltester är gjorda. Och då har jag ändå utgått från cirka 1000 sidor matereal skrivna för länge sen. Och under den här tiden varjag arbetslös i ca 4 månader då jag skrev ca 16 timmar om dagen. Men mitt projekt är kanske överdrivet stort också. Det går ju att komma undan med ca 100 sidor regler också. Du kommer säkert få en mängd förslag i denh är tråden.

Sist av allt: Lycka till

/Niklas

Troberg

Sinister eater
Jag har föreslagit det här tidigare på en liknande fråga: börja i liten skala.

Gör en liten prototyp, typ den storlek som användes i Dogma-utmaningen. Speltesta den och modifiera den tills systemet sitter som det ska. Sedan kan du använda den och det du lärt dig för att göra en stor produkt.

Det lilla formatet är också bra för att det tvingar dig att göra ett enhetligt system. Det går inte att lösa problem med hundratals specialregler, man måste ha ett system där kärnan funkar för sig själv.

På så sätt får du något spelbart innan orken tar slut, vilket i sin tur ger dig mer ork. Dessutom, skulle det visa sig att det inte funkar eller att du tröttnar så är det lättare att dumpa ett par sidor text.

Ett spel i Dogma-format är dessutom lättare att dela med sig om du vill att andra ska speltesta det. Det går fort att sätta sig in i, det är enklare för den som ska testa. Dessutom ger det dig chansen att vinna den åtråvärda Troberg-statyetten i Trobergs Dogma-utmaning! :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Universalsystemsproblem

Jag funderar på vad bör man igentligen planerat innnan man skriver ett rollspel, i mitt fall ett universalsystem.
Jag har läst krilles rollspelskurs (fast det var rätt länge sen)
Läs den då en gång till!

Fråga dig sedan följande: Är ett universalsystem verkligen den bästa typen av system att börja med? Jag kan komma på flera nackdelar med att skriva ett universalsystem jämfört med andra typer av system.

1) Du måste skriva regler för onödigt många saker. Reglerna måste fungera både för svärdsdueller och eldstrid med moderna skjutvapen. Du måste ha regler båda för magi och cybernetik och så vidare. Om du skriver regler till en specifik värld kan du koncentrera dig på det som faktisk är användbart i den världen.

2) En intressant värld kan verka som en sporre när det börjar bli tråkigt att skriva regler. Världen och reglerna kan utvecklas parallellt och peppa varandra. Om du har en kul värld är det dessutom oändligt mycket större chans att någon annan vill läsa och spela ditt spel. Universalsystem går det fjorton på dussinet av.

/tobias

neowyn

Swordsman
Jag har själv alldrig skrivit något rollspel (jo ok men det var urkasss och bara 10 A4)
Frågan som kommer upp i mitt huvud är varför ett universal system?
Det är ingen kritik utan jag är bara nyfiken, vad är vinsten med ett universalt regelsystem?

Dimfrost

Special Circumstances
Tyvärr tror jag inte att det är en särskilt bra idé att skriva ett universalsystem. Även om det kan verka lockande att det finns så få universalsystem på marknaden är det just detta som bör avskräcka dig. Detta bör ju tyda på att det inte är speciellt många som föredrar universalsystem framför världsspecifika regler.

Dessutom kan jag nästan garantera dig att det inte är regelsystemet som skulle kunna få folk att bli intresserade av ditt system. Tror du verkligen att det går omkring massor av rollspelare och saknar ett universalsystem, och hellre läser ditt spel än tankar hem GURPS Lite helt gratis? Nej, det som lockar potentiella läsare är en unik och intressant värld, ett koncept som kan sammanfattas på några få rader och som känns nytt och fräscht. Om det sedan finns intressanta och innovativa regler i botten är det ju en fördel, som kan tänkas få folk att faktiskt provspela och inte bara skumma igenom spelet, men det är inte huvudsaken.

Om du däremot bara planerar att skriva för kompisarna, spelgruppen och närmaste bekantskapskretsen är det ju en annan sak, då kan du nog bortse från det mesta jag skrev ovan.

Ta det inte som att jag klagar för mycket på din entusiasm nu, jag försöker bara dela med mig av några tankar jag har. Det kan säkert funka bra med universalsystem också, det viktigaste är ju att du brinner för vad du gör. Lycka till!

/Dimfrost