Tyvärr tror jag inte att det är en särskilt bra idé att skriva ett universalsystem. Även om det kan verka lockande att det finns så få universalsystem på marknaden är det just detta som bör avskräcka dig. Detta bör ju tyda på att det inte är speciellt många som föredrar universalsystem framför världsspecifika regler.
Dessutom kan jag nästan garantera dig att det inte är regelsystemet som skulle kunna få folk att bli intresserade av ditt system. Tror du verkligen att det går omkring massor av rollspelare och saknar ett universalsystem, och hellre läser ditt spel än tankar hem GURPS Lite helt gratis? Nej, det som lockar potentiella läsare är en unik och intressant värld, ett koncept som kan sammanfattas på några få rader och som känns nytt och fräscht. Om det sedan finns intressanta och innovativa regler i botten är det ju en fördel, som kan tänkas få folk att faktiskt provspela och inte bara skumma igenom spelet, men det är inte huvudsaken.
Om du däremot bara planerar att skriva för kompisarna, spelgruppen och närmaste bekantskapskretsen är det ju en annan sak, då kan du nog bortse från det mesta jag skrev ovan.
Ta det inte som att jag klagar för mycket på din entusiasm nu, jag försöker bara dela med mig av några tankar jag har. Det kan säkert funka bra med universalsystem också, det viktigaste är ju att du brinner för vad du gör. Lycka till!
/Dimfrost