Nekromanti Planeringshjälpmedel: hilfe!

solvebring

Superhero
Jag är en jävla slarver, och dessutom en mycket glömsk sådan. Jag är killen som glömmer bort det mesta han ska göra, tappar bort tider, kommer på att det fanns en viktig grej att göra först efteråt osv. Jag suger på att planera och jag kommer sällan ihåg någonting, alls. Du kan tala om för mig att du fyller år på torsdag kväll, när jag vaknar på fredag morgon har jag glömt det. Under grymnasietiden gick jag en morgon till tågstationen med två olika skor... Ja, jag är en virrig, ickeorganiserad, glömsk slarver.

Jag börjar bli ganska trött på det, speciellt eftersom det lyckas ställa till det rätt ordentligt ibland. Jag behöver med andra ord ett hjälpmedel för att hålla ordning på saker och ting. Jag skulle behöva skriva upp saker på ett behändigt ställe. Sambon skriver allt i vår almanacka som hänger i köket men tja... Den kollar jag aldrig på. Den är inte behändig alls, den är stor, klumpig, går inte att ta med sig och hänger på en plats där jag bara vistas för att äta, diska och sådant som man nu gör i köket. Ja, jag glömmer bort att kolla på den, att den finns!

Tyvärr har jag inte råd med varken iPhone eller iPad, annars kan jag tänka mig att sådana säkert fungerarar bra till sådant. En filofax vet jag inte om jag vill ha, jag menar, har inte det blivit en sådan där girlthing... En sådan där grej som direkt associeras med kvinnor och som bara kvinnor har, så som handväskor? ... Men jag skulle vilja ha något ordentligt att skriva och kluddra i, jag måste i alla fall försöka.
I gotta' take control and slap myself silly!
Nå, förslag på en bra planeringshjälpmedel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Har du inte skaffat barn och haft dig redan? Det torde vara nog förankring i manligheten för att kunna ha en bok där man skriver ner vad man skall göra utan att behöva vara rädd för tjejbaciller.

Annars ser jag inte kopplingen filofax <-> tjej, men det kanske är beroende på vilka kretsar jag rör mig i.

Själv lägger jag in viktiga händelser i mobilen så den påminner mig dagen innan och timmen innan.

solvebring

Superhero
Har du inte skaffat barn och haft dig redan? Det torde vara nog förankring i manligheten för att kunna ha en bok där man skriver ner vad man skall göra utan att behöva vara rädd för tjejbaciller.
:gremgrin: Jo, det är iof sant. Jag tycker mig dock aldrig se män med filofaxer, så det var därför jag frågade "har män filofax"?

Annars ser jag inte kopplingen filofax <-> tjej, men det kanske är beroende på vilka kretsar jag rör mig i.
Tja, möjligheten är ju den att det bara är jag som är knasig och har drabbats av konstiga associationer.
Me dunno really...

Filofaxer är väl förövrigt rätt stora, eller det kanske finns mindre sådana nu för tiden..?

wilper

När jag gick i grundskolan var det standard att man hade en kalender med mjuka plastpärmar som man skrev upp sina läxor i. Skaffa en sådan? De är ju mycket mindre än filofaxer, och mindre "designade" än filofaxer. Gissar att de kostar några tior istället för några hundralappar.

solvebring

Superhero
wilper said:
När jag gick i grundskolan var det standard att man hade en kalender med mjuka plastpärmar som man skrev upp sina läxor i. Skaffa en sådan? De är ju mycket mindre än filofaxer, och mindre "designade" än filofaxer. Gissar att de kostar några tior istället för några hundralappar.
Jo, jag har funderat över en sådan faktiskt. Kruxet med dem är att utrymmet istället är väldigt begränsat. Hm, antar att jag har lite för och nackdelar att väga emellan vad det gäller olika kalendrar och sådant.

wilper

Tja, jag hade inga problem att skriva ner 4-5 läxor per dag i den. (Och det var uppförsbacke och snöstorm varje dag. Skokartong på sjöns botten. Kallt gift.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, själv använder jag mig helt enkelt av Todoist för at lista och planera. Lär man sig kortkommandona (Ctrl+piltangenter för navigation eller skjuta in saker under varandra, Ctrl+Enter för att lägga till grejer, etc) så är det sjukt smidigt, iaf om man bara antecknar textsaker. Man kan dessutom ange deadlines som "today" eller "On friday", separera saker i "projekt" etc. Och få en bild av "today" eller "de nästa 7 dagarna".

Todoist har räddat mitt liv )

Christoffer

It's all pig.
De flesta mobiler har väl påminnelser? Om inte annat, har du gmail? Själv använder jag gmails todolist relativt frekvent. Man sitter ändå vid datorn så pass ofta att man inte behöver ha någon fräsig telefon för att den ska fungera.

Annars, skaffa ett par tre små lådor, skriv lappar vad som behöver göras, lägg dem i en låda om de är akuta, behöver göras omedelbart eller snarast, i en annan om de kan göras lite senare, och flytta dem till den sista när de är klara. Gå igenom dem varje morgon. Flytta lapparna om det behövs mellan dem.

solvebring

Superhero
wilper said:
Tja, jag hade inga problem att skriva ner 4-5 läxor per dag i den. (Och det var uppförsbacke och snöstorm varje dag. Skokartong på sjöns botten. Kallt gift.)
:gremgrin: Okej, well det låter som ett vettigt alternativ i det fallet, helt klart.

Necross

Swashbuckler
De senaste åren har jag använt mig av en vanlig Moleskin-kalender. Passar i fickan. Men nu blir det mer och mer Google Docs-kalendern. Och snart lär jag ha skrapat ihop till en smartphone - då är man väl typ i nirvana.

solvebring

Superhero
Verkar najs, fast det kräver ju tillgång till webben så fort man vill anteckna eller söka upp något. Det är lite av en nackdel för mig.

solvebring

Superhero
De flesta mobiler har väl påminnelser? Om inte annat, har du gmail? Själv använder jag gmails todolist relativt frekvent. Man sitter ändå vid datorn så pass ofta att man inte behöver ha någon fräsig telefon för att den ska fungera.
Tja, fast funktionen för påminnelser i en vanlig mobil är mycket knapp. Man kan inte direkt skriva och anteckna så mycket. Mobiler är dryga verktyg.

Annars, skaffa ett par tre små lådor, skriv lappar vad som behöver göras, lägg dem i en låda om de är akuta, behöver göras omedelbart eller snarast, i en annan om de kan göras lite senare, och flytta dem till den sista när de är klara. Gå igenom dem varje morgon. Flytta lapparna om det behövs mellan dem.
Lite svårt att ha med sig dock... Vill ha något behändigt, enkelt och mobilt och oberoende.

Christoffer

It's all pig.
Du tar ju alltså med dig lapparna som är "Gör det här ditt glömska as, idag!" och resten lämnar du. Om du nu behöver ha med dem. Skriv nya lappar under dagen, riv och lägg i lämplig låda. Eller sätt på lämplig plats på anslagstavlan. Etc.

GTD, Getting Things Done, har väl ett liknande system men med "sådant som ska göras", "sådant jag jobbar med" och "sådan som är klart och ska avslutas" typ.

Annars har min lösning varit att dra ner min tid på wrnu. Det gjorde underverk. :gremsmile:

krank

solvebring said:
Verkar najs, fast det kräver ju tillgång till webben så fort man vill anteckna eller söka upp något. Det är lite av en nackdel för mig.
Mjo, det eller en smartphone av något slag. Du kanske inte behöver en iphone, men en ipod touch? Man kan hitta dem hyfsat billiga begagnade, och till dem finns det rätt bra apps för att synka sig mot todoist och liknande...

Christoffer

It's all pig.
krank said:
Tja, själv använder jag mig helt enkelt av Todoist för at lista och planera. Lär man sig kortkommandona (Ctrl+piltangenter för navigation eller skjuta in saker under varandra, Ctrl+Enter för att lägga till grejer, etc) så är det sjukt smidigt, iaf om man bara antecknar textsaker. Man kan dessutom ange deadlines som "today" eller "On friday", separera saker i "projekt" etc. Och få en bild av "today" eller "de nästa 7 dagarna".

Todoist har räddat mitt liv )
Wooo! Reminders via IM! Galet! Kanske dags att byta. Vad kör du för apps på iPod Touchen då? Eller använder du bara deras webbinterface?

krank

Poppe said:
Wooo! Reminders via IM! Galet! Kanske dags att byta. Vad kör du för apps på iPod Touchen då? Eller använder du bara deras webbinterface?
På touchen har jag en app som heter Doings, som offlinesynkar med todoist. Skitsmidigt.

Christoffer

It's all pig.
krank said:
Poppe said:
På touchen har jag en app som heter Doings, som offlinesynkar med todoist. Skitsmidigt.
Skall spana in! Danke!

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Mjo, det eller en smartphone av något slag. Du kanske inte behöver en iphone, men en ipod touch? Man kan hitta dem hyfsat billiga begagnade, och till dem finns det rätt bra apps för att synka sig mot todoist och liknande...
Okej, well... Jag kör nog iaf på något enklare så länge. Dessutom klarar jag mig fint med min Nano, känns onödigt att skaffa en touch bara för det.

Patrick Bateman

Warrior
Återigen en web-baserad lösning och kanske inte riktigt vad du frågar efter, men…

När min sambo och jag träffades skaffade vi oss Google kalender för att hålla ordning på våra almanackor. Jag hade en filofax (jo, även vi killar :p) för eget bruk. Sen förde vi in allt i Google-kalendern. Vi hade tre olika kalendrar, som alla var helt delade för vy och redigering: hennes, min egen och en gemensam. För min del blev det dubbel bokföring, med både filofaxen och Google-kalendern. Men det var det värt. Grymt skönt att alltid kunna kolla kalendern på nätet (Har vi något bokat på lördag?...inte det…bra, då kan jag lira Axis & Allies!) och slippa fundera om vi hade något gemensamt inbokat eller inte.

Jag har själv inte använt Todoist, men eftersom den och kalendern går att kombinera tror jag du har en vinnare där .