Nekromanti Planescape rules supreme

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag surfade av en händelse över till Hobbyspel och såg att de hade fått in en del gamla Planscape grejor. Eftersom mitt studiebidrag just har inkommit slog jag till och köpte en guide till Sigil. Vilka moduler behövs egentligen för att man ska kunna spela Planescape? Finns det någon här som spelar med andra regler istället? Det ju trotsallt världen framför reglerna som intresserar mig.

entomophobiac

Low Prep High Play
"Andra" regler vet jag inte, men 3E duger gott.

Vad gäller tillbehör så ska du försöka få tag på så många boxar som möjligt. Planes of Chaos, Planes of Law (?) och så vidare. De är otroligt kul att läsa och ger enorma gigantiska jättemängder med inspiration.

Särskilt Chaos... Där bland annat sekten som byter fraktion efter vad andra talar om för dem finns. Minns inte exakt vad de heter, men jag har för mig det är Converters. Mycket kul sekt. "Jo, du har nog rätt. Det är faktiskt så att allt bör utplånas," säger en Converter som lyssnar på en Doomguard. En vecka senare pratar han antagligen med någon annan och kommer hålla med precis lika mycket.

walium

Ganska töntig, faktiskt
""Andra" regler vet jag inte, men 3E duger gott."

Funkar Planescape bättre om man använder 3E reglerna än om man använder 2nd Edition(AD&D) reglerna? För visst är Planescape-modulerna skrivna till den tidigare utgåvan?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag rekommenderar...

...grundboxen (Planescape Campaign Setting), Planes of Law, Planes of Chaos och Manual of the Planes (till 3e, de övriga är till 2nd edition).

Det finns stats över Modrons på WotC:s hemsida, som en web enhancement till MotP.

Och som en introduktion till Planescape rekommenderar jag dataspelet Planescape: Torment. Rockar fett!

M.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag använder 3E för att jag inte gillar 2nd - så enkelt är det. Jag tycker de fungerar bättre för att de är snabbare, konsekventare och enklare. Skaffa dig det lilla gratis Conversion häftet så kommer du kunna använda 2nd material i 3E utan några större ansträngningar.

Staffan

Myrmidon
Konverteringsboken finns dessutom med i PDF-format på CD-skivan som hänger med Player's Handbook.

Andra intressanta saker man vill ha till Planescape är Planewalker's Handbook, In The Cage: A Guide to Sigil (fast det lät som om det var den som redan var köpt) och Factol's Manifesto (mer info om faktionerna). Monsterböckerna är attans bra också, men kanske mindre användbara till 3e (skulle ur minnet uppskatta att kanske 1/4-1/3 har blivit officiellt konverterade i MM, MM2, MotP och Tome of Horrors redan).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Jag rekommenderar...

"...grundboxen (Planescape Campaign Setting), Planes of Law, Planes of Chaos och Manual of the Planes (till 3e, de övriga är till 2nd edition)."

Hur mycket Planescape grejor har getts ut egentligen?

"Och som en introduktion till Planescape rekommenderar jag dataspelet Planescape: Torment. Rockar fett!"

Jag vet. Det är nämligen just det spelet som utlöst en längtan att spela i Planescapemiljön. En underbar introduktion till världen också. Hur bra stämmer den överens med spelet i övrigt?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Konverteringsboken finns dessutom med i PDF-format på CD-skivan som hänger med Player's Handbook."

Behöver man både Players Guide och DM-boken om man vill spela i 3E?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Torment stämmmer väldigt bra med...

...den allmäna Planescape-känslan. Det var just Torment som fick mig att få upp ögonen för denna fantastiska värld!

M.

Re: Torment stämmmer väldigt bra med...

Det är ju även ett fantastiskt spel för den som gillar att bygga upp din karaktär, eftersom den verkligen utveklas i spelet, i stället för att bestämmas av vad du tar för alignment och färdigheter i början, som så många andra liknande spel.

/Lars, som tycker om spel där man "börjar om från början"...Bokstavligen.

entomophobiac

Low Prep High Play
Ja och nej

Reglerna for att dela ut Xp finns i DMG, men sjelv tycker jag att DMG er sloseri med pengar. Vilken SL kan inte improvisera ihop lite Xp beloningar?

Sa vill du spela med 3E sa recker det gott med PHB. Hoppa pa all annan strunt om du inte far det billigt, for det kan trots allt komma till nytta vid nagot svagt ogonblick.

Till en borjan uppskattade jag DMG for dess kampanjdel, men ner jag borjade analysera det lite nermare sa skrattade jag at mig sjelv, for det ger egentligen inget konkret material. Sa skaffa dig en 3E PHB och investera i Planescape grundboxen sa har du vad du behover.

Staffan

Myrmidon
Om man verkligen vill går det nog att spela utan DMG, framför allt om man har första tryckningen av PHB som hade XP-regler upp till level 10, samt lite magiska prylar och monster i ett appendix (för att man skulle kunna spela direkt trots att grundböckerna släpptes med en månads mellanrum) som ersattes med lite förklaringar och jox i andra tryckningen. Dock har DMG en hel del kampanjtips, plus massvis med magiska prylar samt mer ingående förklaringar på vissa situationer och förmågor - det mesta av detta kan man dock få från SRDn (dock inte XP-reglerna - i korthet kan man säga att ett party på level X som klarar en CR på X får 300*X XP att dela på, och för varje +/-2 på CR så dubblas/halveras XP-mängden).

Jag skulle dock varmt rekommendera ett köp av DMG, fast man bör nog vänta till den reviderade upplagan kommer i sommar.

tordzek

Veteran
Re: Torment stämmmer väldigt bra med...

Håller just på och spelar det faktiskt (är hoss den där änglen, Gabriel eller nått, en svårdödad "Jävul"), och nu tänkte jag börja med dnd3ed och torment