Öh, jag antar att bitar av det jag skriver kan vara spoilers för waliums spelare, beroende på hur mycket ni kan om Sigil och hur mycket ni vill veta på förhand. Läsning på egen risk alltså.
Japp, efter mycket prat och längtan så ska jag nu faktiskt spelleda en kampanj i denna mumsigaste av spelvärldar.
*avundsjuk*
Rollpersonerna är en samlig desertörer ifrån Blood War som hoppas på ett bättre liv i Sigil.
Risken att hitta ett
sämre liv är nog inte så stort.
Men är det något som man bör tänka extra mycket på om man spelar i Sigil och Planescape?
Ska jag vara riktigt ärlig så har jag inte spellett inne i Sigil, men jag kan väl tänka mig vissa saker man bör tänka på.
Väsensskild
Det finns en anledning till att nykomlingar kallas för clueless, och detta är att staden är helt väsensskild från vad dom någonsin stött på tidigare. Dom känner sig alienerade och behöver oftast hjälp för att komma igång i staden. Detta händer alla nykomlingar, och rollpersonerna bör inte vara några undantag. Hjälpen kan sedan komma varifrån som helst men det troligaste är väl en tout eller en factotum, så att ha en välbeskriven sådan NPC tillgänglig kan nog vara nyttigt.
När det gäller naturlagar/-fenomen så kan det vara bra att tänka igenom detta, så att du har din världsbild klar för dig. Den är rätt vagt beskriven i böckerna.
Jag kan skriva mer om det om du skulle vilja.
Factions
Det är
väldigt viktigt att kunna informationen om factions utan och innan. Dom är viktiga ute i Outlands men är helt essentiella i Sigil. Factions bör alltså ha en viktig roll i spelandet.
City of Doors
Det finns massor av portaler i Sigil. Med rätt nyckel så kan man ta sig nästan vart som helst. Risken att gå in i portal av misstag är inte helt försumbar heller. Det kan vara bra att ha spånat lite på potentiella portaler, vilka nycklar som krävs, vart dom leder, vilka magi-/naturlagar som gäller där o.s.v. Det kan också vara bra att ha en dialog med spelarna mellan mötena för att veta om de planerat ta sig till någon annan värld. Att improvisera en hel värld är ju inte helt lätt.
Föränderlighet
Sigils storlek och utseende är inte på långa vägar statisk. Nya kvarter kan växa fram under en natt och lika snabbt kan kvarter försvinna. Sigils innediameter kan alltså också förändras. Det är Lady of Pain, stadens härskarinna, som bestämmer hur allt ska vara och det är hennes tjänare, dabus, som utför hennes order. Det är alltså dabus som bygger, river, reparerar o.s.v. i staden. Precis som att en byggnad som man hittade dagen kanske inte är kvar där man lämnade den, på samma sätt så kan portaler flyttas, låsas eller förändras. Föränderligheten är viktig att förmedla. Viktigt att tänka på är väl att varken dabus eller Lady of Pain yppar några ord, samt att dabus ses som udda och att "alla" är totalt livrädda för Lady of Pain.
En annan fråga är hur man bär sig åt för att översätta språket...
Tja, jag skrev det
här inlägget en gång i tiden. Kan kanske duga till inspiration.
Bara en sak jag tänkte också då jag läste filen du bifogade... I Planescape standard setting så är Blood War i grunden en konflikt mellan djävular och demoner. Just Baator ses som djävularnas hemvist, men i texten så beskriver du rollpersonernas överordnade som demoner. Är det ett fel, eller är det så att du förändrat djävular till lawful-demoner? En skitsak egentligen...jag blev mest nyfiken.