Nekromanti Planescape

walium

Ganska töntig, faktiskt
Japp, efter mycket prat och längtan så ska jag nu faktiskt spelleda en kampanj i denna mumsigaste av spelvärldar. Rollpersonerna är en samlig desertörer ifrån Blood War som hoppas på ett bättre liv i Sigil. En stad som de tror är rent paradisisk även om de baserar större delen av sin information på en sliten turistpamflett av okänd ålder. Men här snackar vi superfantastisk fantasy där allt och lite till är möjligt.

Vi spelar med Fates regler och kommer sannolikt att planka stridsreglerna ifrån Terone (vilket borde vara okej med tanke på att Dimfrost är en av spelarna :gremsmile:). Men är det något som man bör tänka extra mycket på om man spelar i Sigil och Planescape? Vad är er erfarenhet av Planescape-kampanjer? Det känns som en värld som många suktat över men som få faktiskt har spelat i.

En annan fråga är hur man bär sig åt för att översätta språket, men den kluringen kan vi spara till imorgon när jag är utvilad.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Kul att se att ni använder Fate-reglerna. Det lilla jag vet om Planescape säger mig att det borde vara ett bra val.

Någon särskild anledning till att ni bestämde er för att byta ut stridsreglerna (jag vet inte hur Terone skiljer sig)?

Jag har ingen egen erfarenhet att bidra med men önskar er lycka till - det verkar lovande.

Posta gärna i spelrapportsforumet och berätta hur det går.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Någon särskild anledning till att ni bestämde er för att byta ut stridsreglerna (jag vet inte hur Terone skiljer sig)?"

Det främsta (och enda skälet om jag inte missminner mig) var att jag och Dimfrost ville ha ett satsningssystem och ett sådant fanns i Terone. Men som spelledare så är jag inte främmande för att i vissa fall använda mig av det system som finns i Fate. Att låta en strid mot extremt underlägsna motståndare avgöras av ett tärningsslag känns inte orimligt.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Det främsta (och enda skälet om jag inte missminner mig) var att jag och Dimfrost ville ha ett satsningssystem och ett sådant fanns i Terone. Men som spelledare så är jag inte främmande för att i vissa fall använda mig av det system som finns i Fate. Att låta en strid mot extremt underlägsna motståndare avgöras av ett tärningsslag känns inte orimligt.
Aaah ... det blir som HeroQuest fungerar med sina Simple och Extended contests. Coolt om ni får det att funka.

Använder ni Fate rakt av med Fudgereglerna annars, eller med en annan tärningsmekanik?

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, poängen med att byta stridssystem var att vi ville ha något mer taktiskt och spelmässigt. Vi lär nog använda det vanliga Fatesystemet för strid en del också.

Vi ska använda fudgetärningar. Alternativet i Fate med summering av stora mängder t6:or känns inte så hett. Finns det några andra varianter? Det appendixet heter trots allt "Alternative Dice Methods"...

Jag har verkligen blivit förtjust i Fate. Det erbjuder ungefär allt jag är ute efter i ett regelsystem, utom taktisk strid.

/Dimfrost

Tyr

Hero
Öh, jag antar att bitar av det jag skriver kan vara spoilers för waliums spelare, beroende på hur mycket ni kan om Sigil och hur mycket ni vill veta på förhand. Läsning på egen risk alltså.

Japp, efter mycket prat och längtan så ska jag nu faktiskt spelleda en kampanj i denna mumsigaste av spelvärldar.
*avundsjuk*

Rollpersonerna är en samlig desertörer ifrån Blood War som hoppas på ett bättre liv i Sigil.
Risken att hitta ett sämre liv är nog inte så stort. :gremgrin:

Men är det något som man bör tänka extra mycket på om man spelar i Sigil och Planescape?
Ska jag vara riktigt ärlig så har jag inte spellett inne i Sigil, men jag kan väl tänka mig vissa saker man bör tänka på.

Väsensskild
Det finns en anledning till att nykomlingar kallas för clueless, och detta är att staden är helt väsensskild från vad dom någonsin stött på tidigare. Dom känner sig alienerade och behöver oftast hjälp för att komma igång i staden. Detta händer alla nykomlingar, och rollpersonerna bör inte vara några undantag. Hjälpen kan sedan komma varifrån som helst men det troligaste är väl en tout eller en factotum, så att ha en välbeskriven sådan NPC tillgänglig kan nog vara nyttigt.

När det gäller naturlagar/-fenomen så kan det vara bra att tänka igenom detta, så att du har din världsbild klar för dig. Den är rätt vagt beskriven i böckerna. :gremtongue: Jag kan skriva mer om det om du skulle vilja.

Factions
Det är väldigt viktigt att kunna informationen om factions utan och innan. Dom är viktiga ute i Outlands men är helt essentiella i Sigil. Factions bör alltså ha en viktig roll i spelandet.

City of Doors
Det finns massor av portaler i Sigil. Med rätt nyckel så kan man ta sig nästan vart som helst. Risken att gå in i portal av misstag är inte helt försumbar heller. Det kan vara bra att ha spånat lite på potentiella portaler, vilka nycklar som krävs, vart dom leder, vilka magi-/naturlagar som gäller där o.s.v. Det kan också vara bra att ha en dialog med spelarna mellan mötena för att veta om de planerat ta sig till någon annan värld. Att improvisera en hel värld är ju inte helt lätt.

Föränderlighet
Sigils storlek och utseende är inte på långa vägar statisk. Nya kvarter kan växa fram under en natt och lika snabbt kan kvarter försvinna. Sigils innediameter kan alltså också förändras. Det är Lady of Pain, stadens härskarinna, som bestämmer hur allt ska vara och det är hennes tjänare, dabus, som utför hennes order. Det är alltså dabus som bygger, river, reparerar o.s.v. i staden. Precis som att en byggnad som man hittade dagen kanske inte är kvar där man lämnade den, på samma sätt så kan portaler flyttas, låsas eller förändras. Föränderligheten är viktig att förmedla. Viktigt att tänka på är väl att varken dabus eller Lady of Pain yppar några ord, samt att dabus ses som udda och att "alla" är totalt livrädda för Lady of Pain. :gremgrin:

En annan fråga är hur man bär sig åt för att översätta språket...
Tja, jag skrev det här inlägget en gång i tiden. Kan kanske duga till inspiration.

Bara en sak jag tänkte också då jag läste filen du bifogade... I Planescape standard setting så är Blood War i grunden en konflikt mellan djävular och demoner. Just Baator ses som djävularnas hemvist, men i texten så beskriver du rollpersonernas överordnade som demoner. Är det ett fel, eller är det så att du förändrat djävular till lawful-demoner? En skitsak egentligen...jag blev mest nyfiken.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Finns det några andra varianter? Det appendixet heter trots allt "Alternative Dice Methods"...
Nämner de inte Risus och Over the Edge också? Jag minns inte riktigt nu. Det kanske är i ett annat sammanhang.

Sen finns den här versionen som använder Talislantas grundsystem och action table.

Jag har en tidigare version av den hemma som jag tycker är mycket bättre och mer strömlinjeformad. Fast nån taktik får du inte där heller direkt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Bara en sak jag tänkte också då jag läste filen du bifogade... I Planescape standard setting så är Blood War i grunden en konflikt mellan djävular och demoner. Just Baator ses som djävularnas hemvist, men i texten så beskriver du rollpersonernas överordnade som demoner. Är det ett fel, eller är det så att du förändrat djävular till lawful-demoner? En skitsak egentligen...jag blev mest nyfiken."

Ah, du har blick för detaljer. :gremsmile:

För enkelhetens skull så kommer jag nog att döpa om båda sidor till demoner för så stora fysiska skillnader handlar det inte om. Precis som mycket annat till D&D och AD&D så lider Planescape lite av att det är så överbelamrat med detaljer, snarlika varelser och märkligheter som knappt är vettiga på engelska och blir ännu obegripligare på svenska. Varför skulle den genomsnittlige invånaren i multiuniversum (om det nu finns något sådant) göra en distinktion mellan djävlar och demoner? Jag har till exempel valt att kalla Lady of Pain för drottningen eftersom en direktöversättning blir riktigt lam och det är ett ganska taskigt namn även på orginalspråket.

Tyr

Hero
För enkelhetens skull så kommer jag nog att döpa om båda sidor till demoner för så stora fysiska skillnader handlar det inte om.
Jag misstänkte att det kunde ligga till på det sättet, och jag tycker det är en smart förändring. För dom outlanders som känner till mer om demoner eller blodskriget så kan man ju använda sig av namnet på dom dominerande grupperna. Alltså baatezu (från Baator) och tanar'ri (från the Abyss).

...och javisst ja... jag kräver krönikor från denna kampanj! :gremgrin: