Nekromanti Planescape

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kom nyligen i kontakt med världen Planescape då en bekant för länge sedan införskaffat mängder med moduler (och då menar jag mängder), som han dock aldrig använde. Nyligen spelade jag igenom dataspelet Planescape: Torment och blev då fascinerad av det. Jag kom ihåg kompisens samling och bad att få låna över den och nu vet jag inte riktigt vad jag skall börja... :gremtongue:

Folk som har haft kontakt med världen och dess moduler får gärna tipsa om moduler som är bra? Ser att han har ett par äventyr också, så frågan vilka är användbara/roliga/bra? Har ni några allmänna erfarenheter att dela med er av världen som kan hjälpa en stackars GM som nyss anlänt till Sigil?

EDIT: Men äsch... Såg att Dimfrost postat en tråd om den redan, så jag får ta och posta ytterligare en fråga som jag har haft i huvudet de senaste minuterna i bläddrandet i kampanj-.setet. Ett problem jag alltid har är gruppsammanhållning i spelgruppen (vilket alltid är en faktor i vår äventyr). Factions verkar ganska bra i syftet att hålla samman en grupp. Brukar ni låta RP få starta i en faction? Jag funderade på att låta alla tillhöra en och samma, vilket enklare skulle hålla samman en grupp. Är det en dålig idé att låta alla börja som medlemmar i en faction?

Robert Jonsson

Six Dark Eyes

Jag har satt mig ned och börja sammanställa tankar kring kampanjen nu och det preliminära namnet är Six Dark Eyes. Jag kommer låta alla Karaktärer börja på level 2, istället för 1. Deras första level representerar en tid i deras liv som de inte har något minne från. Det var tiden innan de kom till Sigil och som senare kommer bli en del av historien. Jag vet, jag vet... Det låter som en ren rip-off från dataspelet, men då jag läste beskrivningen om Petitioners väcktes min fantasi direkt till de sex mörka ögonen. Dessutom har jag alltid älskat scenarion där man får utforska vem personen verkligen är efter minnet har försvunnit (t.ex. Reapercussions till In the Dark).

Tanken är att det skall bli en fleshcraft-kampanj där just mysteriet kring de sex mörka ögonen kommer att vävas in de köpta äventyren. Har skummat lite bland äventyren och tror att ett av de första Scenarion som jag kommer begagna mig av är Doors to the Unknown. I just det Scenariot kommer Karaktärerna lägga märka till symbolen av ett mörkt öga, vilket även kommer finnas i andra Scenarion. Varje symbol kommer vara portaler till små pocket realms där spillror av minnen från deras tidigare liv finns. Genom de olika mörka ögonen kommer Karaktärerna sakta att börja vinna insikt om vilka de egentligen var - och vad som förde dem till Sigil. Med andra ord, backdropen mot de köpta äventyren är att de samtidigt som de blir starkare och mer erfarna, vinner insikt om sig själv och sina tidigare handlingar. För er som sett den senaste säsongen av Dr. Who och minns "Black Wolf" kan man väl säga att det är på liknande sätt som jag planerat föra in de olika ögonen.

Hmm... Antar att ovanstående bara låter förvirrande, men det är självterapeutiskt att skriva av sig tankarna även om ingen förstår vad man skrivit :gremtongue:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Planescaping

Nej, du är inte ensam om att ha upptäckt Planescapes fantastiska värld och möjligheter. Just nu spelleder jag en kampanj där rollpersonerna är desertörer ifrån Blodskriget. Vårt första spelmöte var i onsdags och bjöd på både enfaldiga änglar och flygande mattor. Men mer om det på krönikeforumet.

Jag har själv för avsikt att köra på en ganska fantastisk nivå med massor av magi och mystiska varelser. Rollpersonerna kommer att ha mycket begränsade kunskaper om Sigil men det är en väldigt fri kampanj så jag vet inte hur pass inblandade de har lust att bli i de olika fraktionerna men med tanke på att de är moraliskt flexibla desertörer så har jag svårt att se dem i nära kontakt med några av de mer laglydiga.

Torbjörn

Swordsman
Re: Planescaping

du är inte ensam om att ha upptäckt Planescapes fantastiska värld och möjligheter
Är det gamla Planescape till AD&D ni spelar? Eller har kampanjen givits ut till D&D 3.5 också?

Torbjörn

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Är det gamla Planescape till AD&D ni spelar? "

Korrekt, fast med andra regler (Fate) och med viss kreativ frihet (mindre svart och vitt, mycket fantastiska och magiska ting).

"Eller har kampanjen givits ut till D&D 3.5 också?"

Nej, det tror jag inte, även om det verkar ha kommit en del enskilda moduler om de olika planen.

Robert Jonsson

Är det gamla Planescape till AD&D ni spelar? Eller har kampanjen givits ut till D&D 3.5 också?
Till skillnad från walium ämnar jag att använda mig av D20-regler, närmare bestämt till D&D 3.5. Som stöd använder jag fan-hemsidan Planewalker där de håller på att anpassa världen till nuvarande regelversion. Sedan har jag fått tag i en konverteringsguide rörande AD&D till nuvarande regelversion, vilket räcker för mitt behov.

Som walium sa har det släppts några moduler till senare moduler än AD&D, men jag har inte heller koll på exakt vilka de är.

Robert Jonsson

Nej, du är inte ensam om att ha upptäckt Planescapes fantastiska värld och möjligheter.
Alltid skönt att inte vara ensam :gremsmile:

Skall gå igenom länken som du gav närmare i morgon då jag har mer tid. Jag får dock tacka för den - uppenbarligen missades den i min search fu (eller så är det min dator som strular igen, nåja...).

Jag har själv för avsikt att köra på en ganska fantastisk nivå med massor av magi och mystiska varelser.
Jag ämnar också att ha dessa inslag i min kampanj, men jag vet inte hur pass dominerande de kommer bli. Mina spelare tenderar att vilja ha en rätt rotad nivå först och främst för att de ska uppskatta det övernaturliga, så det kommer nog finnas en rätt gritty grundton i det hela.

På vilken nivå hade du tänkt lägga planhoppandet? Kommer det vara mycket resande mellan olika dimensioner eller är den mest centrerad i Sigil?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"På vilken nivå hade du tänkt lägga planhoppandet? Kommer det vara mycket resande mellan olika dimensioner eller är den mest centrerad i Sigil?"

Det är väl inte helt fastlagt än, men det lutar nog åt att rollpersonerna kommer att vara ganska rotade i Sigil med enstaka besök på andra plan. De har i alla fall skäl att vilja undvika flera platser både efter sin tid i Vandrarlegionen och på grund av händelser i deras respektive bakgrunder.