Nekromanti Plasma- och laservapen.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Finns det energivapen år 2059?
Laser har jag för mig att det finns, men hur är det med plasma?
Ni tycker säkert att jag är en idiot som frågar detta, men jag var bara nyfiken. Om det finns plasma, är det typ som i Datorspelet "Deus Ex" då, med små engångsplasmapistoler, som är en liten tank flytande plasma med avtryckare?
Men jag är nog på fel spår... Ingen äkta vapenfetischist skulle acceptera användandet av laservapen, när det finns de härliga Steyr AMR-4 med 15mmAMR med skada [16]ob11T6+2.

Jaha... vad skulle man skriva här då?

Krille

Super Moderator
"Finns det energivapen år 2059?
Laser har jag för mig att det finns, men hur är det med plasma?"

Laservapen finns som understödsvapen på grupp- och plutonnivå, som omloppsbanevapen och luftvärn. Det finns inte laservapen som handeldvapen än. Plasmavapen finns inte av ett antal olika tekniska skäl.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Bela

Warrior
"Laservapen finns som understödsvapen på grupp- och plutonnivå"

Varför? Är de tänkta som ersättning för ksp eller grg? Vore inte OICW en bättre lösning som gruppunderstödsvapen? Borde inte takslående P-Skott (tex MBT-LAW) vara bättre pv vapen, och OICW samt ksp vara bättre mot infanterister?

Tja, det får nog räcka med de frågorna.

Bela

Snow

Swashbuckler
Det enda vi vet om laservapen i neotech (vars prestanda inte är baserat på någon bit av verkligehet) är att den steadygun som beskrivs (LSP/49) jämfört med burna kulsprutor kickar rumpa. Något bättre data än en 12,7mm kulspruta med uranammo. Plus att man inte får blodcancer av den.

Snow
Dead, but still walking around

Bela

Warrior
Var beskrivs den? Är förövrigt inte en stadygun lite tungt för ett gruppunderstödsvapen?

Bela

Darth Apoc

Veteran
I en Codex....
1 eller 2, minns inte 100%....
Det står lite om steady och sentry guns däri.....

Watashi aku ryuujin desu

Snow

Swashbuckler
I avalanche. Inga lasersprutor i codex vad jag sett.

Snow

Snow

Swashbuckler
Det står ingen vikt på dem, men det är en laserspruta per grupp (skandinaviska fjälljägare *tjoho, vi är svenska, vi är rambo* *suck*).

Skada (så gott jag kan översatt till N2): [14] Ob10T6+1
Eldhastighet: 5/28
Räckvidd: 75-400-600-1300 (jag förundras ofta över hur vissa räckvidder)
rekyl: 0
mag: kassett, 500 skott
EAB: 18

Snow

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Menar du mig, så vill jag påstå det. (9 ggr)
Faktum är att jag skriver ett rollspel på
AL()ENS vs. PREDATOR, men det tillhör en annan message board.
Vänta lite... har dom energivapen i AL()EN?

Jag säger svaren, ni ställer frågorna...

Devastator

Veteran
Vänta lite... har dom energivapen i AL()EN?

Nej.

Standardvapnet för USCMs är M41A Pulse rifle, och som understöd M56 Smartgun.
Båda avfyrar 10mm caseless med hjälp av elektriska pulser, därav "Pulse rifle". Spacigare än så var det inte.
Däremot kan man fundera på varför det sprutar hylsor från vapen med hylslös ammo, eller hur man får in 100 10mm-patroner i så små magasin, eller hur man får de sista 9 kulorna att avfyras 8ggr var... Men det är en gammal film :)

Det finns visserligen något inom USCMC som heter MA-80 Plasma rifle, men det är INTE en plasmabössa, det är en moddad Pulserifle. Den mörsar iväg 10mm-plugg med lite uran och flytande Fosforblandning, som av någon anledning kallas Plasma Incediary. De är alltså inte heller lika roliga som de låter, även om jag inte skulle tacka nej till en i Neotech...

Devastator

Have you ever been mistaken for a man?
No, have you?
-Drake and Vasquez, Aliens

Mr Ensis

Veteran
Vad kan man mer begära?

Det roligaste med cyberpunk är nog den stundande revolution man kan ana inom tekniken. Supervapen som ligger på ritbordet hos den ensamme uppfinnaren. Storbolaget som är ute efter hans hemligheter. Rollpersoner som blir intrasslade på endera sidan, och som kan komma att avgöra en hel konflikt. Är människan redo för sådana vapen? :)

Krille

Super Moderator
"Varför?"

Varför inte?

Jag kan tänka mig en hel massa skäl till att ett laservapen är mer attraktivt än ett projektilvapen. En liten sak är till exempel att man faktiskt inte ens har en kula att ta hänsyn till. En elektrisk laser kräver inga rörliga delar alls, och en kemisk laser skulle inte heller kräva så många delar.

"Är de tänkta som ersättning för ksp eller grg?"

Istf ksp.

"Vore inte OICW en bättre lösning som gruppunderstödsvapen?"

Den är väl lite gammal år 2059... /images/icons/wink.gif

- Krille

Bela

Warrior
"Jag kan tänka mig en hel massa skäl till att ett laservapen är mer attraktivt än ett projektilvapen. En liten sak är till exempel att man faktiskt inte ens har en kula att ta hänsyn till. En elektrisk laser kräver inga rörliga delar alls, och en kemisk laser skulle inte heller kräva så många delar."

Få rörliga delar och bra precition är visserligen alltid uppskattade egenskaper hos ett vapen. Men det minsta effektiva laservapen som utvecklas idag är monterad i en 747 (Eller 727?), och den kommer behöva krympa mycket innan menige Svennson ska ta med den i fält.

"Den är väl lite gammal år 2059..."

Medges. Men jag syftade på granatvapen med eldledning och programmerbar ammution. Frontalt skydd mot ksp är även frontalt skydd mot laservapen.

Bela

Krille

Super Moderator
"Men det minsta effektiva laservapen som utvecklas idag är monterad i en 747 (Eller 727?), och den kommer behöva krympa mycket innan menige Svennson ska ta med den i fält."

727an (med kodnamn "Millennium Falcon") är skrotad sedan 1984. Det var en experimentplattform för att visa att tekniken skulle kunna fungera. Problemet man hade då var fokusering och riktande, så man lyckades bara med att skjuta ner ett halvdussin robotar i luften från flygplanet.

747an är inte i tjänst än - den beräknas i drift 2010 om jag inte minns fel. Syftet med systemet är att erhålla ett rörligt framskjutet försvar mot taktiska ballistiska robotar, och i viss mån även strategiska robotar, på extremt långa avstånd (tiotals mil).

Inget av systemen syftar alltså till bekämpning av soldater eller grupper av soldater på mindre än en halv kilometer, vilket är syftet med lsp/47 i Neotech. Således är det helt andra krav på optik, kraftkälla et cetera i de båda klasserna av system. Att jämföra dem är som att titta på en fälthaubits och konstatera att en automatkarbin måste väga så mycket...

- Krille

Bela

Warrior
"Inget av systemen syftar alltså till bekämpning av soldater eller grupper av soldater på mindre än en halv kilometer, vilket är syftet med lsp/47 i Neotech. Således är det helt andra krav på optik, kraftkälla et cetera i de båda klasserna av system. Att jämföra dem är som att titta på en fälthaubits och konstatera att en automatkarbin måste väga så mycket..."

Det kan jag iofs hålla med om. Så det blir till att slänga in lite laservapen i minna n2 kampanjer. Och då kommer jag på några andra frågor:
Kommer det att komma någon ny skadetabell till laservapen? När man skjuter automateld med laservapen är det då en stråle eller kommer det många strålar som från en ksp? Är laservapen en egen färdighet eller används gevär eller motsvarande? Kommer laservapen vara med i Offensiv eller får vi vänta på Militech?

Bela

Jon

Veteran
Njae enligt Colonial Marines Handbook så finns det laservapen men de är monterade på stridsfordon och används dels till att förblinda fotfolk och dels till att skjuta ner missiler om jag förstått allt rätt.

Sen kallar dom den där kanonen på APCn för plasma cannon, om den fungerar på samma sätt som MA-80n nedan vet jag inte.

/Jon

Krille

Super Moderator
"Kommer det att komma någon ny skadetabell till laservapen?"

Förmodligen inte. Skottskada kan simulera detta tillräckligt bra.

"När man skjuter automateld med laservapen är det då en stråle eller kommer det många strålar som från en ksp?"

Lsp/47 är en pulslaser, dvs inte en kontinuerlig stråle. Strålen är tänd i tidsrymder kring millisekunden för att skottet ska ha tillräckligt hög effekt för att skada utan att det går åt ohemult stora mängder energi. De flesta laservapen år 2059 är av pulstyp.

"Är laservapen en egen färdighet eller används gevär eller motsvarande?"

Laservapen är inte en egen färdighet. Gevär eller motsvarande används.

"Kommer laservapen vara med i Offensiv eller får vi vänta på Militech?"

Jag vet faktiskt inte i nuläget. Ingendera är mitt bord.

- Krille

Snow

Swashbuckler
<I>Kommer laservapen vara med i Offensiv eller får vi vänta på Militech? </I>

Inga laservapen i offensiv tyvärr. Det blir till att extrapolera LSP/47. Men som jag förstått det existerar endast tunga lasersprutor som understödsvapen, tunga prickskyttelasrar och tyngre pjäser som är dragna eller fordonsmonterade för fordonsbekämpning och luftvärn. I princip bara vapen för krig.

Snow